• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on practical thinking style and formation process of skilled teacher in physical education

Research Project

Project/Area Number 15K01527
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Developmental mechanisms and the body works
Research InstitutionRyutsu Keizai University

Principal Investigator

FUKUGASAKO YOSHIHIKO  流通経済大学, スポーツ健康科学部, 教授 (20398655)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords実践的思考様式 / 省察行為 / 批判的授業実践 / 観察行動 / 具体的フィードバック / 学習内容 / 思考 / 観察力 / フィードバック / 熟練教師 / 熟達者 / 意図された学習成果 / 授業を想定した教材内容の知識 / 学習内容に関するフィードバック / 知識 / 思考・判断 / 学習過程 / ゴールイメージ / 信念 / 信頼関係 / 保健体育科 / 実践的知識 / 思考・判断力
Outline of Final Research Achievements

This study studied the practical thinking style and formation process of the skilled teacher in physical education. As a result, the skilled teacher understands the technical points of exercise and observes the child in that respect. Also, give feedback on the content. It guarantees basic knowledge and skills for establishing children's thinking. It was found that they objectively grasp various children's phenomena that occur in class and predict the following aspects. Therefore, it turned out that the skilled teacher critically reflected on why he did well and why he did not.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

体育授業は椅子や机のない状況の広い空間で、身体を使って学習する。その中で、熟練教師になると、広い視野で、また、つまずいている子供を発見し、成功裡の活動へ導くことが分かった。そのためには、常に省察的に授業を展開するとともに、幅広い運動に関する知識を有していなければならない。とりわけ、子供の運動観察が重要であることが分かった。何を教えたいのか、何を身につけさせたいのかが明確で、それにかかわって具体的なアプローチができる。それらを省察的に実践することで熟練教師になっていくことが解明されたことは、保健体育科教員の資質・能力の向上に重要な示唆を与える。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (7 results) Presentation (4 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 体育授業で「何を」「どのように」学習させるか2017

    • Author(s)
      福ヶ迫善彦
    • Journal Title

      中学校教育フォーラム

      Volume: 45 Pages: 32-33

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 健康に関する了知・推定・推測する資質・能力育成がカギ2017

    • Author(s)
      福ヶ迫善彦
    • Journal Title

      教育ツーウェイNEXT

      Volume: 3 Pages: 50-51

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] すぐれた体育授業の特徴2016

    • Author(s)
      福ヶ迫善彦
    • Journal Title

      中学校教育フォーラム

      Volume: 43 Pages: 32-33

    • Related Report
      2016 Research-status Report 2015 Research-status Report
  • [Journal Article] すぐれた体育授業を実践できる教師の特徴2016

    • Author(s)
      福ヶ迫善彦
    • Journal Title

      中学校教育フォーラム

      Volume: 44 Pages: 32-33

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どものやる気を引き出すスポーツ指導者のマネジメント力2016

    • Author(s)
      福ヶ迫善彦
    • Journal Title

      コーチング・クリニック

      Volume: 30 Pages: 54-57

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 誰もが「楽しい」と思える授業づくり2016

    • Author(s)
      福ヶ迫善彦
    • Journal Title

      コーチング・クリニック

      Volume: 31 Pages: 83-85

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校で取り組むソフトテニスの戦術学習2015

    • Author(s)
      福ヶ迫善彦,高下隆
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 63 Pages: 46-49

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校1年生及び2年生の体育授業における思考力の変容に関する事例的検討2018

    • Author(s)
      福ヶ迫善彦
    • Organizer
      体育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 保健体育科教師への信頼感に関する検討2015

    • Author(s)
      福ヶ迫善彦
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会
    • Place of Presentation
      日本体育大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 保健体育科における熟練教師の実践的思考様式に関する検討2015

    • Author(s)
      福ヶ迫善彦
    • Organizer
      日本体育学会
    • Place of Presentation
      国士舘大学
    • Year and Date
      2015-08-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 体育科と保健体育科における学習内容の系統性に関する検討2015

    • Author(s)
      福ヶ迫善彦,原和幸,高下隆,今関豊一
    • Organizer
      体育授業研究会
    • Place of Presentation
      熊本県県民交流館
    • Year and Date
      2015-08-09
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 健康スポーツ50講2019

    • Author(s)
      中央大学保健体育研究所
    • Total Pages
      481
    • Publisher
      中央大学出版部
    • ISBN
      9784805761915
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] これからの中学校体育授業のイメージづくり 何をどのように学ばせるか?2018

    • Author(s)
      福ヶ迫善彦
    • Total Pages
      20
    • Publisher
      大日本図書
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 子どもがやる気になる!!スポーツ指導2018

    • Author(s)
      佐藤善人
    • Total Pages
      198
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762027826
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 子どもが垂木になる!!スポーツ指導2018

    • Author(s)
      佐藤善人
    • Total Pages
      198
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762027826
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教室ツーウェイNEXT2017

    • Author(s)
      TOSS
    • Total Pages
      156
    • Publisher
      学芸みらい社
    • ISBN
      9784908637308
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] スポーツの世界を学ぶ2017

    • Author(s)
      野尻俊明
    • Total Pages
      158
    • Publisher
      流通経済大学出版会
    • ISBN
      9784947553744
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi