• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Instructional strategy for correcting naive conception in elementary school physical education.

Research Project

Project/Area Number 15K01530
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Developmental mechanisms and the body works
Research InstitutionJuntendo University

Principal Investigator

Ogiwara Tomoko  順天堂大学, スポーツ健康科学部, 准教授 (50365566)

Research Collaborator OKADE yoshinori  
SUKO riki  
Project Period (FY) 2016-01-27 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords素朴概念 / ネット型ゲーム / 学習者の知識 / オーバーハンドパス / 仲間学習 / 小学生 / 体育授業 / 小学校 / ネット型単元 / 体育科教育学 / ネット型ゲーム教材
Outline of Final Research Achievements

This study inspected the validity of the peer teaching targeted for the elementary school of 5th and 6th grades students about a naive conception of passing overhand in the physical education class.
The results showed that many student's naive conceptions were corrected by peer teaching, and also, they have improved their performance. But the students who kept naive conceptions and the performance doesn't improve existed. An outcome of such students' peer teaching was the same mostly with other students. Small number of students was also keeping naive conceptions through another class practice using task sheet. These results suggest the necessity to combines other instructional strategy with peer teaching.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学習者のパフォーマンスは,主に運動能力やモチベーションの低さ,運動有能感の低さに原因があるとされてきた.これに対し,素朴概念という視点から検討することで,学習者の強固な信念や思い込みによって学習が阻害されているとの解釈も可能になる.加えて,児童が納得して学習に取り組めるための知識を特定し,その効果的な学習を促す学習指導方略を提供することで,学習成果の保証が可能になると考えられる.
本研究では,素朴概念を修正するための学習指導方略の検討することによって,自己の動きや相手の動きを適切にモニタリングできていると,適切な知識やパフォーマンスが身につくことが明らかとなった.

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 主運動につながる!みんなが楽しく参加できる!おもしろ練習メニューネット型2018

    • Author(s)
      荻原朋子
    • Journal Title

      楽しい体育の授業

      Volume: 31(11) Pages: 34-35

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] ボール蹴りゲームにおける指導プログラムの開発と学習成果の検討2017

    • Author(s)
      須甲理生、松本祐介、金沢翔一、古山友希、荻原朋子
    • Journal Title

      体育授業研究

      Volume: 20 Pages: 9-17

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ネット型「受ける」「つなぐ」「打ち返す」が“わかる→できる”をつなぐ「発問」と教材のアイデア2017

    • Author(s)
      荻原朋子
    • Journal Title

      楽しい体育の授業

      Volume: 30(12) Pages: 16-19

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもが教え手(チューター)になる「仲間学習モデル」を活用したソフトバレーボールの授業2016

    • Author(s)
      荻原朋子
    • Journal Title

      楽しい体育の授業

      Volume: 29(7) Pages: 24-25

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Does Naive conceptions corrected by intervention of Peer Teaching?2018

    • Author(s)
      Tomoko Ogiwara , Yoshinori Okade
    • Organizer
      International Conference for the 7th East Asian Alliance of Sport Pedagogy.
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校体育授業におけるサッカーのサポート行動の習得に関する研究2018

    • Author(s)
      鈴木皓策、荻原朋子
    • Organizer
      日本体育学会第69回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学体育授業における等能力向上の指導プログラムの検討2018

    • Author(s)
      山下大輔、荻原朋子
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会第36回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校低学年の体育授業におけるボールを蹴る・止める技能の習得に関する検討―ボールと足の接触面に着目してー2018

    • Author(s)
      村井梨沙子、荻原朋子
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会第36回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Peer Teaching Correcting Naive Conception and Performance in PE classes2017

    • Author(s)
      Tomoko Ogiwara, Riki Suko, Yoshinori Okade, Risako Murai
    • Organizer
      International Conference for the 6th East Asian Alliance of Sport Pedagogy
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Movement of Kicking and Stopping a Ball in PE Class2017

    • Author(s)
      Risako Murai, Tomoko Ogiwara
    • Organizer
      International Conference for the 6th East Asian Alliance of Sport Pedagogy
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] An investigation on the present situation of in-service PE training for elementary school teachers2017

    • Author(s)
      Junji Hosogoe, Kazuya Shirahata, Satoshi Yoshino, Katsuhiro Hino, Tomoko Ogiwara
    • Organizer
      International Conference for the 6th East Asian Alliance of Sport Pedagogy
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] オーバーハンドパス技能の素朴概念を持つ児童の変容可能性に関する検討2017

    • Author(s)
      荻原朋子、村井梨沙子
    • Organizer
      日本体育学会第68回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校体育授業における4年生を対象としたボールを蹴る・止める動作の習得に関する検討2017

    • Author(s)
      村井梨沙子、荻原朋子、長登健
    • Organizer
      日本体育学会第68回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校高学年児童が持つ素朴概念の変容可能性とパフォーマンスに関する検討-オーバーハンドパス技能に着目して-2016

    • Author(s)
      荻原朋子、新里勲、須甲理生、岡出美則
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会第36回大会
    • Place of Presentation
      和歌山大学
    • Year and Date
      2016-10-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校ベースボール型ゲームにおける知打撃動作の知識習得を目指した学習指導の検討2016

    • Author(s)
      五十田秀慧、荻原朋子、長登健
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会第36回大会
    • Place of Presentation
      和歌山大学
    • Year and Date
      2016-10-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 小学校体育これだけは知っておきたい「低学年指導」の基本2016

    • Author(s)
      荻原朋子(白旗和也編著)
    • Total Pages
      204
    • Publisher
      東洋館出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi