• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Role of preschool education in fostering the ability of connecting with others in relation to the intelligence of intersubjectivity in an elementary school.

Research Project

Project/Area Number 15K01745
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Childhood science (childhood environment science)
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

KAWABATA miho  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (00399221)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 木村 彰子  札幌国際大学, 人文学部, 准教授 (70713139)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords幼児教育・保育実践 / 他者とのつながり / 共同体 / 情動的共鳴 / 間身体性 / 間主観的知性 / 参加の構え / 対人的安全感 / 保育実践 / 間主観性 / 相互主体性 / 文化的実践への参加 / 自他の可能性認知 / 関係の網の目 / 二者関係 / 自己の可能性の認知 / フィールド観察 / インタビュー / 保育カンファレンス / 学会報告 / 事例検討会
Outline of Final Research Achievements

This research aims at clarifying specific mechanisms of early childhood education supporting the competency of connecting with others, and examining their impact on intersubjective intelligence in elementary schooling. The observation at preschool facilities and elementary schools revealed the following. First of all, in the early childhood peer group, there is accumulation of the support by the teachers and the relationship with peers. And the group sharing the context was found to be susceptible to emotional resonance. It seemed that children are oriented toward sensing the meaning of their own and peers' reactions through a multilayered network of exchanges. Furthermore, it was also suggested that the early childhood experience of responding to the peers' emotions in activities undertaken together is associated with children's tendency to feel a sense of security and positively grasp possibilities of their own and of others in the group activity setting of an elementary school.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

幼児が「他者とつながる」こと、つまり他者と「通じ合う」感じを持つことについては、これまで他者視点取得やソーシャルスキルといった対人関係能力に関わる個人要因、あるいは孤立を生み出しやすい環境要因から論じられてきたが、近年、関係論的な分析の重要性が指摘されている。本研究では、「他者とつながる」経験を、相手とともに創り出しているプロセスと捉えて、その過程で重要となる要因を質的に分析した。幼児期から児童期をまたぐ観察事例によって、「他者とつながる」力を育成する保育実践の実際を可視化し、「他者とつながる」経験が就学後の集団活動場面の参加過程にどのようにつながるのかについて具体的なデータを示した。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) Presentation (21 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 保育現場において幼児が「遊び込む」状況をどうつくるか-子どもと保育者が共に遊びを構造化するために-2019

    • Author(s)
      川端美穂
    • Journal Title

      北海道教育大学附属旭川幼稚園研究紀要(平成30年度)

      Volume: - Pages: 57-61

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 集団保育場面における幼児の生活経験の質とは何か―教師が子どもの遊びを「援助する」ということの意味―2018

    • Author(s)
      川端美穂
    • Journal Title

      北海道教育大学附属旭川幼稚園研究紀要

      Volume: 43 Pages: 62-68

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 入園という環境移行を幼児はどのように経験しているのか-アスペルガー幼児が傍観者から参与者になるプロセスをとおして-2018

    • Author(s)
      木村彰子・川端美穂
    • Journal Title

      札幌国際大学紀要

      Volume: 49 Pages: 19-26

    • NAID

      40021579941

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 間主観的,間身体的かかわり合いの中で発達する「心」2019

    • Author(s)
      川端美穂・榊原久直[企画];大倉得史・友田明美[話題提供];佐伯胖[指定討論]
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会(国内研究交流委員会企画シンポジウム)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者が保育のエピソードを綴る過程 -TEA(複線経路等至性アプローチ)による描出と考察-2019

    • Author(s)
      川端美穂・中西さやか・玉瀬由美・木村彰子
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 新任保育者の育ちを支えるリーダーの役割2019

    • Author(s)
      木村彰子
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Consciousness change among novice teachers in personnel exchanges between kindergarten and elementary schools2019

    • Author(s)
      Yumi Tamase, Miho Kawabata, Sayaka Nakanishi, Akiko Kimura and Hitomi Nii
    • Organizer
      The Pacific Early Childhood Education Research Association (PECERA) 20th Annual Conference (TAIPEI, TAIWAN)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 幼児期の保育のなかにみられる心の理解-情動共有体験のなかで感じ取る「心」と内省的に気づく「心」2018

    • Author(s)
      川端美穂
    • Organizer
      北海道心理学会第65回大会(大会企画シンポジウム)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育現場におけるメンタリングのあり方(3)-メンティとメンターの二者関係を支える「場」の同僚性-2018

    • Author(s)
      木村彰子・川端美穂
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育現場におけるメンタリングのあり方(4)-一人称的・二人称的・三人称的かかわりの違いに注目して-2018

    • Author(s)
      川端美穂・木村彰子
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「他者とつながる」力を育む保育(5)-「善さ」に向かう自分をつくる、仲間とつくる-2018

    • Author(s)
      川端美穂・木村彰子
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「他者とつながる」力を育む保育(6)-同伴的THEYに誘われて雪山とのYOU的対話を深める-2018

    • Author(s)
      木村彰子・川端美穂
    • Organizer
      日本発達心理学会 第29回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「他者とつながる」力を育む保育(3)ー二者関係的敏感性と集団的敏感性ー2017

    • Author(s)
      川端 美穂・木村彰子
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場(広島県・広島市)
    • Year and Date
      2017-03-27
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「他者とつながる」力を育む保育(4)ー「二人称的かかわり」への糸口ー2017

    • Author(s)
      木村彰子・川端美穂
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場(広島県・広島市)
    • Year and Date
      2017-03-27
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 保育現場におけるメンタリングのあり方ー実習生の可能性を引き出す発達支援関係ー2017

    • Author(s)
      木村彰子・川端美穂
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 保育現場におけるメンタリングのあり方(2)ー初任者の可能性を引き出す発達支援関係ー2017

    • Author(s)
      川端美穂・木村彰子
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 保育現場の記述における書き手と読み手の関係性(1)2016

    • Author(s)
      木村彰子・川端美穂
    • Organizer
      日本保育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京・小金井市)
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 保育現場の記述における書き手と読み手の関係性(2)2016

    • Author(s)
      川端 美穂・木村彰子
    • Organizer
      日本保育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京・小金井市)
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 保育現場の記述における書き手と読み手の関係性(1)2016

    • Author(s)
      木村彰子・川端美穂
    • Organizer
      日本保育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都小金井市)
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 保育現場の記述における書き手と読み手の関係性(2)2016

    • Author(s)
      川端美穂・木村彰子
    • Organizer
      日本保育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都小金井市)
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 「他者とつながる」力を育む保育(1)2016

    • Author(s)
      川端 美穂・木村彰子
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道・札幌市)
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「他者とつながる」力を育む保育(2)2016

    • Author(s)
      木村彰子・川端 美穂
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道・札幌市)
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「他者とつながる」力を育む保育(1)-他児と「共に」あることの萌芽-2016

    • Author(s)
      川端美穂・木村彰子
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 「他者とつながる」力を育む保育(2)-幼児が「他者とつながる」保育実践のあり方-2016

    • Author(s)
      木村彰子・川端美穂
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 大学という地域資源を活かした「チーム学校」のあり方-北海道教育大学附属旭川幼稚園における取り組み-2019

    • Author(s)
      二井仁美・川端美穂
    • Total Pages
      50
    • Publisher
      北海道教育大学附属旭川幼稚園刊行研究報告書
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 新版 保育内容・言葉-乳幼児の言葉を育む-2018

    • Author(s)
      藪中征代、金文志、星野美穂子、玉瀬友美、川端美穂、古川由紀子、東川則子、大村弘子
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804699
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi