• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Longitudinal Study of Resilience Development in School Education

Research Project

Project/Area Number 15K01758
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Childhood science (childhood environment science)
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

IKEDA Seiki  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (90707192)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 金児 正史  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (00706963)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywordsレジリエンス / スクール・エンゲイジメント / 縦断的研究 / スクールエンゲージメント / レジリエンシー / エンゲイジメント / 縦断的調査 / 学校適応感
Outline of Final Research Achievements

As a result of this research, we have shown a process model that enhances the psychological function by organizing the concepts for understanding the resiliency among the researchers as well as the school staff who request the cooperation between the research co-workers and the target school. Furthermore, it was suggested that the application of the psychological concept which approximates resiliency is possible, considering the difference with the psychological concept which approximates. In addition, the mechanism of resilience has become clear that maintaining the psychological function that enhances resiliency maintains a high sense of life satisfaction even under stressed conditions. In addition, it has become clear from a three-year longitudinal survey that it contributes to creating a resilience situation by creating a school engagement situation in school education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

レジリエンスの育成は,誰もが傷つきダメージを受けるという現実を反映し,そこから立ち直る力を育成することであり,ストレスに対するハーディネスやブルネラビリティ概念より学校生活の実際に近い現象を示していることから,学校生活で苦戦し家庭で苦慮している学齢期の子どもたちを前向きに活力を持って生活する力を持たせることが期待できるものである。また,学校教育現場で学齢期の子どもたちの学校適応のみならず,望ましい発達に寄与する新たな支援方法を提供するものである。さらに,レジリエンスの育成は,学校教育だけでなく様々なヒューマンサービス分野において活用可能な支援方法を提供することが可能である。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results)

  • [Journal Article] 生物・心理・社会モデルによるレジリエンスの理解と学校教育への適用2019

    • Author(s)
      池田誠喜 芝山明義 後藤正彦
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 34 Pages: 109-119

    • NAID

      120006591302

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] レジリエンスと関連する心理学的概念の特徴と学校教育への適用2018

    • Author(s)
      池田誠喜 芝山明義 後藤正彦
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 33 Pages: 184-198

    • NAID

      120006554137

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学生の生活満足感とストレス反応に影響を与えるエンゲイジメントとレジリエンシーの関連2017

    • Author(s)
      池田誠喜 後藤正彦
    • Journal Title

      生徒指導学研究

      Volume: 16

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi