• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical Research on the Application of Movement Education to Support for Children and Childrearing to Enhance Family Power.

Research Project

Project/Area Number 15K01776
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Childhood science (childhood environment science)
Research InstitutionKamakura Women's University

Principal Investigator

IIMURA Atsuko  鎌倉女子大学, 児童学部, 教授 (70326982)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords子育て支援 / ムーブメント教育 / 家族 / エンパワメント / 家族力 / 包括的支援 / 子育て支援者 / 有効性 / 養育者 / 気分 / 影響
Outline of Final Research Achievements

Problems surrounding children are becoming more complex, such as an increase in mothers who have anxiety and worries in childrearing, a decrease in childcare skills and child abuse. While declining family power is pointed out due to the falling birthrate and the trend toward the nuclear family, there is an urgent need to develop childcare support that is directly linked to improving the empowerment of carers. In this study, we developed and applied a support for children and childrearing program by movement education to support infants and their mothers and verified the effect from the viewpoint of empowerment of mothers and childcare supporters. This enabled us to construct a method of parenting support by movement education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の特色は、子育て支援の具体的な方法として、遊びを原点とした発達教育としての「ムーブメント教育理論」にもとづいて、その方法論を提示し子育て家庭に還元できる点にある。子育て支援において何を提供するのか、その具体的な方法論が求められる現在、本研究で得られた研究結果は、子ども・子育て新制度に基づく地域子育て支援拠点事業等の質向上に寄与すると考える。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] オーストラリア(ニューサウスウェルズ州)における乳幼児の支援と特別支援教育の現状2017

    • Author(s)
      安藤正紀・阿部美穂子・松川節理子・飯村敦子・上原淑枝・小林保子・是枝喜代治
    • Journal Title

      児童研究

      Volume: 96 Pages: 33-48

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 障がいのある子どもの母親の「育児の喜び」に関する研究2018

    • Author(s)
      飯村敦子
    • Organizer
      第56回日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ムーブメント教育による障がいのある子どもの保護者支援2017

    • Author(s)
      飯村敦子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブ保育のあり方を考える2016

    • Author(s)
      小林保子・飯村敦子・大橋さつき・河合高鋭・阿部美穂子
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟日報メディアシップ
    • Year and Date
      2016-09-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ムーブメント教育による家族参加型子育て支援に関する研究2016

    • Author(s)
      庄司亮子・飯村敦子
    • Organizer
      日本児童学会
    • Place of Presentation
      鎌倉女子大学
    • Year and Date
      2016-03-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] MEPA-R活用事例集2017

    • Author(s)
      是枝喜代治・飯村敦子・阿部美穂子・安藤正紀
    • Total Pages
      251
    • Publisher
      日本文化科学社
    • ISBN
      9784821063772
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi