• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theoretical and Practical Construction of ICT-based Dialogue-oriented Logical Thinking

Research Project

Project/Area Number 15K01977
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Philosophy/Ethics
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

Shinozawa Kazuhisa  東北大学, 情報科学研究科, 教授 (20211956)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords論理的思考 / ICT活用型授業 / 教科横断型授業 / プログラミング教育 / クリティカルシンキング / アクティブラーニング / 実践的推論 / 批判的思考 / ICT活用
Outline of Final Research Achievements

The brief summary of my research products is mainly the following;
[1] Cooperating closely with Sendai Education Center and Sendai Education Board, I mentored the public presentations of the model classes in the two conferences on Audiovisual Education and Broadcast Education Research in 2017. [2] Working together with the front-line teachers in Sendai, I made a large contribution to the construction of the model curricula including information moral, all of which are available for inspection on the website of Sendai Education Center. Both products are monumental in aiming at providing effective models of the ICT-based cross-curricular learning. These products will surely lead to the vital materials for the programming education which will be introduced to compulsory education from 2020.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究成果の学術的意義となる論文と書籍は、アリストテレスを主たる題材としながら、自然学的および倫理学的な推論・論証のあり方をテーマとして発表された。また、論理的思考とつながるプログラミング教育についても、実証的な調査研究を継続的に実施して、その成果は学会発表され、今後義務化されるプログラミング教育を実践的に指導する上での知見を提供するものである。
研究成果の社会的意義のひとつは、上記の成果の一部を高校生向けの副読本として刊行した書籍が韓国語訳として出版されたことである。また、教育現場の教員と連携して検討してきた多種多様なモデル授業の提案は、社会的貢献として高い意義をもつ内容となっている。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 「ゼノンの4つの逆理」の文脈的再構成2019

    • Author(s)
      篠澤和久
    • Journal Title

      フィロソフィア・イワテ

      Volume: 50 Pages: 47-61

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自著を語る『アリストテレスの時間論』2018

    • Author(s)
      篠澤和久
    • Journal Title

      東北大学出版会会報「宙」

      Volume: 31 Pages: 1-3

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] Die analogische Aufklaerung der Akrasia in der Nicomachischen Ethik2016

    • Author(s)
      篠澤和久
    • Journal Title

      MORALIA

      Volume: 23 Pages: 1-22

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「抑制のない人」とは誰のことか? ── アリストテレスの無抑制論の構図 ──2016

    • Author(s)
      篠澤和久
    • Journal Title

      理想

      Volume: 696 Pages: 26-37

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 「ゼノンのパラドクス」と時間2018

    • Author(s)
      篠澤和久
    • Organizer
      岩手哲学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 一般情報教育におけるプログラミングスキルの習得度とプログラミングの考え方の理解度の関係に関する検討2018

    • Author(s)
      吉田典弘・和田裕一・邑本俊亮・堀田龍也・篠澤和久
    • Organizer
      情報処理学会・情報教育シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学の教養教育におけるプログラミング教育で育成される能力の分析2017

    • Author(s)
      吉田典弘、篠澤和久
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Place of Presentation
      北九州市立大学(北方キャンパス)
    • Year and Date
      2017-03-18
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 一般情報教育におけるプログラミング教育で育成される能力の分析2017

    • Author(s)
      吉田典弘、篠澤和久
    • Organizer
      情報処理学会 コンピュータと教育研究会
    • Place of Presentation
      津田塾大学(小平キャンパス)
    • Year and Date
      2017-03-11
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミング教育における手順的思考力に関する評価方法の分析2017

    • Author(s)
      吉田典弘,堀田龍也,篠澤和久
    • Organizer
      情報処理学会コンピュータと教育研究会研究報告
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Die Analogische Aufklaerung der Akrasia in der Nicomachischen Ethik2015

    • Author(s)
      Kazuhisa Shinozawa
    • Organizer
      Workshops "Genealogie des kritischen Subjekts"
    • Place of Presentation
      Carl von Ossietzky Universitat Oldenburg, Germany
    • Year and Date
      2015-12-03
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] アリストテレスの時間論2017

    • Author(s)
      篠澤 和久
    • Total Pages
      348
    • Publisher
      東北大学出版会
    • ISBN
      9784861632907
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 哲学トレーニング 12016

    • Author(s)
      篠澤和久(共著)
    • Total Pages
      186
    • Publisher
      岩波書店
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Funded Workshop] Workshops "Genealogie des kritischen Subjekts"2015

    • Place of Presentation
      Carl von Ossietzky Universitat Oldenburg, Germany
    • Year and Date
      2015-12-01
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi