• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The globalisation of musical culture: a comparative study of European cities to examine the formation and evolution of the modern orchestral concert

Research Project

Project/Area Number 15K02107
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Aesthetics and studies on art
Research InstitutionKwansei Gakuin University (2017-2022)
Kyoto University (2015-2016)

Principal Investigator

Koishi Katsura  関西学院大学, 文学部, 教授 (00636780)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords演奏会 / オーケストラ / ライプツィヒ / メンデルスゾーン / ベートーヴェン / プログラム / ゲヴァントハウス / 交響曲 / ゲヴァントハウス管弦楽団 / 演奏会要序曲 / 演奏会用序曲 / ピアノ / ベルリン / ロンドン / グローバル
Outline of Final Research Achievements

This study clarified the actual state of music performance, focusing on 'concerts', and compared the results between European cities to elucidate the actual state of the globalisation of music culture. Specifically, the research started with the changes in the programme of the Leipzig Gewandhaus Orchestra, the oldest private orchestra in Europe, since its foundation. I compiled data on the programmes conducted by the organisation from 1781 to 1847.
The results of the research using this performance data revealed the actual situation of fixed programme structure, the actual situation of fixed performance items, the actual situation of programme descriptions, the actual situation of personnel movement between neighbouring theatres (Dresden, Berlin, London), comparison of performance contents, and the relationship with trade fairs.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

一連の研究の結果、(ライプツィヒの)オーケストラ演奏会は、18世紀末からはオペラからの抜粋作品主体であったが、19世紀前半をかけて、徐々に交響曲を主役に据える在り方へと変遷したことが明らかとなった。また見本市の開催と演奏会の上演曲目には大きな関連があり、例えば新年の見本市に合わせた演奏会では特定の交響曲がメインに据えられ、この兆候は政治的な式典の際の演奏曲目とも関連があることが明らかになった。これとは別に、プログラムの記載内容の変遷から、音楽がジャンルごとに明確に区別されていたことが明らかとなり、音楽史記述における新しい方向性を示すことができた。

Report

(9 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] ライプツィヒ・ゲヴァントハウス管弦楽団におけるシューベルトの交響曲《ザ・グレイト》2023

    • Author(s)
      小石かつら
    • Journal Title

      Jupiter

      Volume: 198 Pages: 10-11

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「書かれていないこと」は何を意味するのか:ライプツィヒ・ゲヴァントハウス管弦楽団のプログラムをさぐる2020

    • Author(s)
      小石かつら
    • Journal Title

      美学論究

      Volume: 36 Pages: 67-71

    • NAID

      40022451278

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] メンデルスゾーンのピアノ作品における『緩急2部分構造スタイル』完成への過程-習作群および《ロンド・カプリッチオーソ》MWV U67に見る対照と連続2020

    • Author(s)
      小石かつら
    • Journal Title

      美学論究

      Volume: 35 Pages: 1-20

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] オーケストラ演奏会のプログラム構成における「二つのモデル」への集約過程:ライプツィヒ・ゲヴァントハウス管弦楽団の演奏会記録(1781-1847)を検証する2016

    • Author(s)
      小石かつら
    • Journal Title

      阪大音楽学報

      Volume: 14 Pages: 34-54

    • NAID

      40021069074

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] オーケストラ演奏会成立の実情にせまるHow established the orchestral concerts?2023

    • Author(s)
      小石かつら
    • Organizer
      Hakubi Camp 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] オーケストラの演奏会はどのように形作られたのか -作品・順序・演奏者-2021

    • Author(s)
      小石かつら
    • Organizer
      庭園想楽
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] オーケストラ公演のレパートリー、過去・現在・未来ー受け継がれてきたもの、変化していくもの2021

    • Author(s)
      小石かつら、井上登喜子
    • Organizer
      庭園想楽
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 演奏会用序曲と「物語」― F. メンデルスゾーンの演奏会用序曲《美しきメルジーネの物語》を例に2019

    • Author(s)
      小石かつら
    • Organizer
      美学会西部会第324回研究発表会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] From Public Concert to Home Music: Felix Mendelssohn's Concert-Overtures and their "Stories"2019

    • Author(s)
      Katsura KOISHI
    • Organizer
      21st International Congress of Aesthetics
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] グーテンベルク記念400年祭においてメンデルスゾーンが果たした役割:コラールの引用による「ドイツらしさ」の創出2018

    • Author(s)
      小石かつら
    • Organizer
      早稲田大学オペラ/音楽劇研究所
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Creating “characteristics of Germany” in Felix Mendelssohn’s compositions2018

    • Author(s)
      Katsura Koishi
    • Organizer
      Study Platform on Interlocking Nationalism Cultural Mobilization
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] オーケストラ演奏会の実態調査とその活用の試み:19世紀前半のライプツィヒ・ゲヴァントハウス管弦楽団を例に2016

    • Author(s)
      小石かつら
    • Organizer
      地域研究コンソーシアム次世代ワークショップ
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2016-11-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Considering Japan’s Hopeful Attitudes to International Encounter2016

    • Author(s)
      小石かつら
    • Organizer
      THE SECOND EAJS JAPAN CONFERENCE
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Year and Date
      2016-09-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ライプツィヒにおける「コンセール・スピリチュエル」の公演内容と変遷:宗教作品とオペラと交響曲2016

    • Author(s)
      小石かつら
    • Organizer
      オペラ/音楽劇研究所2016年度6月研究例会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2016-06-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 転換点としての《エロイカ》:演奏会史からみたその意義について2015

    • Author(s)
      小石かつら
    • Organizer
      日本音楽学会第66回全国大会
    • Place of Presentation
      青山学院大学(東京都)
    • Year and Date
      2015-11-14
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] The desire for a new style of Salonmusik: From F. Mendelssohn to F. Liszt2015

    • Author(s)
      Katsura KOISHI
    • Organizer
      International Bilingual Conference, The Europian Salon: Nineteenth-century Salonmusik
    • Place of Presentation
      メイヌース(アイルランド)
    • Year and Date
      2015-10-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Wagner an japanischen Universitaeten: Die Verbindung zwischen der europaeischen klassischen Musik und der akademischen Autoritaet in Japan2015

    • Author(s)
      Katsura KOISHI
    • Organizer
      Jahrestagung der Gesellschaft fuer Musikforschung 2015
    • Place of Presentation
      ハレ(ドイツ)
    • Year and Date
      2015-10-01
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] ウィーン原典版75 メンデルスゾーン 無言歌集2022

    • Author(s)
      小石かつら(翻訳)
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      音楽之友社
    • ISBN
      9784276400757
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 他者との邂逅は何をもたらすのか:異文化理解再考2017

    • Author(s)
      和田郁子、小石かつら
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      昭和堂
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi