A Study on the Influences of Art of Memory in the Formation of Mannerism
Project/Area Number |
15K02131
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Fine art history
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Research Institution | Hirosaki University |
Principal Investigator |
Adachi Kaoru 弘前大学, 人文社会科学部, 教授 (60312518)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2018: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
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Keywords | マニエリスム / 記憶術 / 魔術 / イタリア / ルネサンス / コレッジョ / パルミジャニーノ / 美術史 / 美術 / イタリア美術 / 絵画 |
Outline of Final Research Achievements |
Under the hypothesis that the tradition and method of Art of Memory is one of the sources of visual specificity (the subject's heterogeneity, visual structure inconsistencies, exaggerated images) in Italian art of the Mannerist period, researcher analyzed and clarified the structural synchronization and influence of Art of Memory through the analysis of specific major works (such as the San Paolo Monastery decoration by Correggio and Araldi, Parmigianino's Fontanellato decoration, etc.). These results were presented as works and papers.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
現在、美術史におけるマニエリスムという概念の正当性及び有効性が疑問視され、特にその源泉となった思考を実証的に特定することが課題となっている。本研究では、16世紀前半における具体的な美術家とその作品に関する調査分析を通じて、マニエリスムの諸特質(主題の異種混交性、空間の分割ないし解体と再配置、イメージの誇張や先行する図像的伝統の改変)の源泉の一つが、同時代における記憶術的思考にあったことを解明し、著作及び研究論文として発表した。本研究が提案する、マニエリスム再定義という課題に資する仮説とそれを支える具体的な情報は、マニエリスム研究をさらに一歩前進させることに寄与したと述べることができる。
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Report
(5 results)
Research Products
(6 results)