• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Cognitive developmental process of motion expression in animation

Research Project

Project/Area Number 15K02168
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Art at large
Research InstitutionTokyo National University of Fine Arts and Music

Principal Investigator

FUYAMA TSUYOSHI  東京藝術大学, 大学院映像研究科, 教授 (10336654)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsアニメーション / 美術教育 / 児童画研究 / 認知過程 / 発達段階
Outline of Final Research Achievements

This research attempts to apply the cross-sectional research method of children’s drawing studies in art education to analyze animation expression made by children. Our final purpose is to clarify the cognitive developmental process of motion expression. We developed a platform to collect stop-motion animations and analyzed 1393 animations made by various age groups from kindergarteners to adults. The results showed some correlation between age and types of motion expression, but there also was a lot of individual variation in understanding of motion expression among people of the same age. Based on this finding, it will be effective to teach animation through collaborative production with others who have diverse levels of understanding motion expression, in comparison with developing a stepwise curriculum for each school year.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、これまで児童画研究ではほとんど検討されてこなかったアニメーション表現に着目し、その作品収集・分析のためのツールを開発した点、また1393本に及ぶ作品データを収集し、それらの分析を通じて動きの表現傾向と年齢の相関関係の一端を示した点が挙げられる。更に補助的に行われた図工・美術の教科書分析を通じて、先行研究では明らかでなかった日本の図工・美術教育におけるアニメーション題材の歴史と学年ごとの内容の違いを明らかにしており、これらの知見は広くアニメーション制作を通じた創造性教育の発展に寄与する成果として社会的意義を持つ。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (12 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 複数映像の並置提示による教育効果の検証~「動きの探求教育」へ向けて~2019

    • Author(s)
      布山タルト
    • Journal Title

      アニメーション研究

      Volume: 20-1 Pages: 3-16

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校の図画工作教科書でアニメーション題材はどのように扱われてきたか2018

    • Author(s)
      布山タルト
    • Journal Title

      アニメーション研究

      Volume: 19-2 Pages: 27-38

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] メディア・アートと美術教育をつなぐ-アニメーションを媒介として-2016

    • Author(s)
      布山タルト
    • Journal Title

      教育美術

      Volume: No.886 Pages: 32-35

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] アニメーション題材の複合的なねらいを解きほぐす2019

    • Author(s)
      布山タルト
    • Organizer
      第41回美術科教育学会北海道大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 図工・美術教育のためのアニメーション指導モデルの試案2018

    • Author(s)
      布山タルト
    • Organizer
      第20回日本アニメーション学会大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本のアニメーション教育を多様化することを考える2017

    • Author(s)
      布山タルト
    • Organizer
      東京アニメアワードフェスティバル
    • Place of Presentation
      豊島区生活産業プラザ
    • Year and Date
      2017-03-12
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Animated Film Workshop2017

    • Author(s)
      Taruto Fuyama
    • Organizer
      Nippon Connection
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の図工教科書でアニメーション題材はどのように扱われてきたか2017

    • Author(s)
      布山タルト
    • Organizer
      日本アニメーション学会秋の研究集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] KOMA KOMAパーク2017

    • Author(s)
      布山タルト
    • Organizer
      新千歳空港国際アニメーション映画祭
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] KOMA KOMAパーク2016

    • Author(s)
      布山タルト
    • Organizer
      新千歳空港国際アニメーション映画祭
    • Place of Presentation
      新千歳空港ターミナルビル
    • Year and Date
      2016-11-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] アニメの心理学Ⅱ2016

    • Author(s)
      布山タルト
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      北星学園大学
    • Year and Date
      2016-10-02
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] アニメーションをつくる・みる・語る2016

    • Author(s)
      布山タルト
    • Organizer
      図工・美術の教材研究会サマーアートキャンプ2016
    • Place of Presentation
      CCAAアートプラザ
    • Year and Date
      2016-07-22
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] アニメーションの楽しさを知る2016

    • Author(s)
      布山タルト
    • Organizer
      東京都写真美術館ボランティア講習会
    • Place of Presentation
      東京都写真美術館リニューアル準備室
    • Year and Date
      2016-02-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] KOMA KOMAパーク2015

    • Author(s)
      布山タルト
    • Organizer
      新千歳空港国際アニメーション映画祭
    • Place of Presentation
      新千歳空港イベントホール翔
    • Year and Date
      2015-10-31
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] ワークショップ実践のためのラインテストツールの研究開発2015

    • Author(s)
      布山タルト
    • Organizer
      日本アニメーション学会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学
    • Year and Date
      2015-06-04
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] アニメーション文化55のキーワード(「教育-アニメーションの教育活用」の項)2019

    • Author(s)
      須川亜紀子・米村みゆき編
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi