• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of Cultivation of Critical Thinking through Reading Literary Texts in the EFL Classroom

Research Project

Project/Area Number 15K02347
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Literature in English
Research InstitutionOsaka Electro-Communication University

Principal Investigator

Sugimura Hiroko  大阪電気通信大学, 共通教育機構, 教授 (20411267)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) M・D Sheehan  阪南大学, 国際コミュニケーション学部, 教授 (00411265)
工藤 多恵  関西学院大学, 理工学部, 准教授 (70342350)
南津 佳広  大阪電気通信大学, 共通教育機構, 准教授 (70616292)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords文学 / 思考力 / クリティカルシンキング / 英語教育 / Literature / Thinking skills / Critical thinking / English education
Outline of Final Research Achievements

This study explores how literary texts function to cultivate reasoning skills (critical thinking, among other things), and how they should be used in English education for the above-mentioned purpose. For the former, both the literature- and reasoning skills-related books and articles were read to build a theoretical framework and to select literary texts as materials; for the latter, how the texts should help students in English classes to improve their critical perspectives were examined. Furthermore, fieldwork was conducted in the UK to find out what is difficult for Japanese university students to interpret literary texts. Based on the results of some pilot lessons, the fieldwork in the UK, and the literature reviews, we showed the possibility of employing literary texts as catalysts for thought in EFL classroom.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、大学における英語教育に思考(特に、クリティカル・シンキング)の涵養という到達目標を組み込む足がかりとなった。文学テクストを教育的目的から使用することの意義を検討し、再確認できたことで、今後の文学研究自体の発展にもつながる。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (9 results) (of which Invited: 2 results)

  • [Journal Article] 思考を刺激する文学テクストのあり方 英国バンガー大学日本研究所トリニティ・ファウンデーション・プログラムの視察および実践報告2019

    • Author(s)
      杉村寛子・砂田恭美
    • Journal Title

      大阪電気通信大学人間科学研究

      Volume: 21

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Utilizing Literary Reading Text in English Reading Classes for Science Majors: A Pilot Lesson to Assess Effectiveness and Student Response2018

    • Author(s)
      Tae Kudo and Hiroko Sugimura
    • Journal Title

      Kwansei Gakuin University Humanities Reviews

      Volume: 23 Pages: 59-72

    • NAID

      40021816155

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 短編小説'Cat in the Rain'についての大学生の解釈の分析2018

    • Author(s)
      杉村寛子・工藤多恵
    • Journal Title

      大阪電気通信大学人間科学研究

      Volume: 20 Pages: 33-47

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「文学のある部屋」~文学作品を通した思考力の涵養を探る~2017

    • Author(s)
      杉村寛子
    • Journal Title

      岡山県高等学校教育研究会学校図書館部会年報

      Volume: 53 Pages: 21-33

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] なぜ文学か?教育における文学テクストの可能性を探る2016

    • Author(s)
      杉村寛子
    • Journal Title

      大阪電気通信大学人間科学研究

      Volume: 18 Pages: 1-11

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 文学テクストの発展的な解釈を促すグループ・ディスカッションのあり方を探る~ボイスレコーダーによる録音スクリプトの分析を通して~2019

    • Author(s)
      工藤多恵・杉村寛子
    • Organizer
      JACET関西支部文学教育研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] メディアとしての文学テクストはより深い思考を促すか~グループ・ディスカッションの分析から~2018

    • Author(s)
      工藤多恵・杉村寛子
    • Organizer
      日本メディア英語学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] E・ブロンテの『嵐が丘』の謎を解く2018

    • Author(s)
      杉村寛子
    • Organizer
      大阪電気通信大学公開教養講座
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] シャーロットと教育2018

    • Author(s)
      杉村寛子
    • Organizer
      日本ブロンテ協会関西支部大会シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 思考力涵養型の英語教育への試み~‘Cat in the Rain’を用いた授業実践報告~2017

    • Author(s)
      工藤多恵 杉村寛子
    • Organizer
      JACET関西支部文学教育研究会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2017-02-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 文学のある部屋~文学作品を通した思考力の涵養を探る~2017

    • Author(s)
      杉村寛子
    • Organizer
      第53回岡山県立高等学校教育研究会学校図書館部会研究協議会
    • Place of Presentation
      ライフパーク倉敷
    • Year and Date
      2017-01-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 想像力の軌跡 シャーロット・ブロンテのビルドゥングスロマン2017

    • Author(s)
      杉村寛子
    • Organizer
      横浜市立大学(日本ブロンテ協会協賛)エクステンション講座
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 文学テクストを用いた思考力涵養型英語教育に関する予備調査2017

    • Author(s)
      杉村寛子 工藤多恵
    • Organizer
      The 56th JACET International Convention
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Language and Knowledge within Reach: Using Graded Reader Assignments to Foster Confidence, Increase Motivation, and Build Bridges to Course Content2015

    • Author(s)
      Mark Sheehan
    • Organizer
      公開シンポジウムLiterature and Language~文学を用いた英語教育最前線~
    • Place of Presentation
      京都大学吉田キャンパス
    • Year and Date
      2015-11-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi