• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Language development and use by a receptive bilingual

Research Project

Project/Area Number 15K02543
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Linguistics
Research InstitutionKwansei Gakuin University

Principal Investigator

YAMAMOTO Masayo  関西学院大学, 国際学部, 教授 (40230586)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsバイリンガル / 日本語―英語 / 異言語間家族 / 親と子ども / 言語習得 / 言語使用 / 家庭の言語 / 社会の言語 / バイリンガリズム / ハワイ / 英語-日本語環境 / 親子 / 日本語-英語 / 受容バイリンガル / 英語-日本語 / 言語選択 / 言語発達 / 談話方略 / カタカナ語 / 英語-日本語
Outline of Final Research Achievements

At the study’s outset, the main purpose was to determine the characteristics and functions of the mixed language uttered by the subject, D, a receptive bilingual whose productive abilities were extremely different between her two languages. As she grew, D gradually used less Japanese, eventually speaking only in English. Relevant data being unobtainable, the research plan was revised. However, the new plan is still consistent with the bigger frame of the study, which is to investigate how this subject used her two languages in the course of growing up. The revised research purposes are: (1) to unveil the dynamic trajectory of how D and her mother select and use the two languages; and (2) to contemplate what forces motivate that active and changing trajectory.
The data analysis suggests that changes in D’s language use tracked the changes of her maturation. The mother’s language use changed too, in complementation to D’s.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

バイリンガルは長年、誤解されてきた:脳に過重な負担がかかり、十分な言語能力を発達させることができない(言語発達が遅い、語彙が乏しい、人格が歪む等)として偏見の対象となってきた。長年、人が使う言語は唯一つであることが当然視されてきた日本では、グローバル化が進み、日常的に、他・多言語話者と接することも増えたものの、今なお、複数言語を習得することは、子どもにとって大きな負担であり、その成長に負の影響を及ぼすと信じて疑わない人々が少なくない。そうした社会の中に残る偏見を払拭することを目指し、学術的な分野から、それが偏見であることを示すことは、社会的に大きな意義のあることと考えている。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2017 2016 2015

All Journal Article (2 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 4 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 受容バイリンガルの言語使用と言語環境:母親の言語使用の経年変化に焦点を絞って2017

    • Author(s)
      山本雅代
    • Journal Title

      Language and Culture/『言語と文化』

      Volume: 20 Pages: 17-31

    • NAID

      120006224325

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] (要旨) バイリンガル環境に育つ子ども:受容バイリンガルの言語使用とその発達2016

    • Author(s)
      山本雅代
    • Journal Title

      Journal of International Studies

      Volume: 5 (1) Pages: 169-169

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 異言語間家族のバイリンガリズム:Dちゃんとお母さんは何語で話している?2017

    • Author(s)
      山本雅代
    • Organizer
      連続講演会「先の見えない現在(今)~人、地域、文化、社会をつなぐ『ことば』を考える」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Bilingualism: Children growing up in a bilingual milieu2016

    • Author(s)
      YAMAMOTO, Masayo
    • Organizer
      The 2nd symposium on bilingualism
    • Place of Presentation
      Osaka International School of Kwansei Gakuin (Osaka)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 異言語間家族に育つ子どものバイリンガリズム ― 社会と家庭を考察の枠組みに考える2016

    • Author(s)
      山本雅代
    • Organizer
      子どもの日本語教育研究会第1回研究会
    • Place of Presentation
      京都教育大学 (京都)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 二言語環境での親子の対話:使用言語を制するのは誰か?2015

    • Author(s)
      山本雅代
    • Organizer
      第1言語としてのバイリンガリズム研究会
    • Place of Presentation
      関西学院大学(大阪府大阪市)
    • Year and Date
      2015-05-30
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 先の見えない今~人、地域、文化、社会をつなぐ「ことば」を考える(編書・仮題)2019

    • Author(s)
      山本雅代
    • Publisher
      晃洋書房
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 異文化間教育学体系 第3巻 異文化間教育の捉え直し2016

    • Author(s)
      山本雅代
    • Total Pages
      209
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi