A descriptive and theoretical study of the semantico-pragmatic preferences of English and Japanese
Project/Area Number |
15K02603
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
English linguistics
|
Research Institution | Nara Women's University |
Principal Investigator |
Konno Hiroaki 奈良女子大学, 人文科学系, 准教授 (80433639)
|
Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
|
Keywords | デフォルト志向性の解除 / 語用論 / 類型論 / デフォルト志向性 / 非伝達的表現 / 有標構文 / 文法体系 / ニ/ヲ交替 / 注意 / 知覚 / 視覚 / メトニミー / 時制体系 / 時制辞の欠落 / 私的表現 / 公的表現 |
Outline of Final Research Achievements |
This research focused on some general semantico-pragmatic tendencies of English and Japanese, and demonstrated that the two languages not only have grammatical constructions consistent with such tendencies, but also have constructions that are not, constructions characterized as "default preference overrides," where the specialized or preferred semantico-pragmatic function of a given construction overrides the general semantico-pragmatic tendency of the language. It also showed that the notion of default preference override makes it possible to group exceptional and apparently unrelated cases into a natural class.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
デフォルト志向性の解除という観点は、関連するデフォルト志向性の存在を否定するものではなく、むしろその志向性を補完し、日英語がそれぞれ示す文法的振る舞いを総体的に捉えようとするものである。日英語においてデフォルト志向性の解除が存在することを経験的に示したという本研究の成果は、同時に、先行研究が指摘する両言語のデフォルト志向性の存在を逆説的に裏付けるという理論的意義を持つ。さらに、デフォルト志向性の解除は、一見関連がないように思われる様々な例外的現象を統一的な視座から捉えることを可能とするという方法論的意義を持つ。
|
Report
(5 results)
Research Products
(22 results)