Development of a web-based system to provide school education information to foreign residents in their native language in Japan
Project/Area Number |
15K02627
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Japanese language education
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Research Institution | Akita University |
Principal Investigator |
SASAKI Ryozo 秋田大学, 国際交流センター, 助教 (50609956)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
八重樫 理人 香川大学, 創造工学部, 准教授 (30410848)
吹原 豊 福岡女子大学, 国際文理学部, 准教授 (60434403)
助川 泰彦 東京国際大学, 言語教育機構, 教授 (70241560)
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Research Collaborator |
Ni Nengah Suartini ガネーシャ教育大学
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Project Period (FY) |
2015-03-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | 福祉言語学 / 言語的弱者 / 高校進学情報支援 / 在日インドネシア人コミュニティ / 進学情報提供バイリンガルウェブサイト / ライフコース / 就職・キャリア形成 / 進学情報提供Webサイト / インドネシア人コミュニティ / 進路選択 / バイリンガルサイト / 在日外国人家庭 |
Outline of Final Research Achievements |
We developed a web-based system to provide school education information to foreign students and their parents in their native language in Japan, a country considered lacking in conveying information effectively to non-natives. A web page titled "Information for Indonesian residents in Japan to go to high school” (http://www.gotohighblog.wordpress.com/) was created. Interviews with high school graduates revealed the need for information on other educational areas including compulsory education and higher education such as university or college. Students have to appear for multiple entrance examinations for admission to a university in Japan. Providing specific information to students as per their individual needs is a challenge. To fulfill such requirements for educational information, we have started a new research project, JSPS 19H01272.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
私たちは在日外国人情報弱者の声に耳を傾け、適切な情報を提供することが彼らの日本でのキャリア形成につながると考えた。この考えは社会言語学者の徳川宗賢が提唱した「福祉言語学」に通底している。本研究課題の学術的意義として「福祉言語学」の理念に実態を与える実践研究のひとつとなったと考える。本研究の社会的意義は、外国にルーツを持つ子どもたちの自己実現をサポートするためには、子どもたちへの日本語指導だけでなく、キャリア形成のための情報を広く提供すること、さらに子どもたちだけでなく保護者にも情報を提供し、子どもと保護者との間の情報格差をなくすことが必要であることを指摘した点にあると考える。
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Report
(5 results)
Research Products
(10 results)