• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Teaching Materials on Expressions of Quotations and Interpretative Descriptions Found in Academic Papers of Human and Social Sciences

Research Project

Project/Area Number 15K02635
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionTokyo University of Marine Science and Technology

Principal Investigator

Oshima Yayoi  東京海洋大学, 学術研究院, 教授 (90293092)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 生天目 知美  東京海洋大学, 学術研究院, 准教授 (20549042)
山本 富美子  武蔵野大学, グローバル・コミュニケーション学部, 教授 (50283049)
Research Collaborator Yamamoto Fumiko  
Nitsu Nobuko  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsアカデミック・ジャパニーズ / アカデミック・ライティング / 論文作成支援 / 論文読解支援 / 人文社会科学系 / 引用 / 解釈 / アカデミックジャパニーズ / 人文社会科学系論文 / 人文・社会科学系論文 / 口頭発表 / 教材作成 / 資料分析型論文 / 海外の日本語教育 / 教材
Outline of Final Research Achievements

To support Japanese leaners’ academic writing in the fields of fine arts and social sciences, we aim to show some tentative materials of sentence patterns which found in the corpuses of academic papers in the fields of history, economics, area studies, literature, management studies, and so on. These teaching materials have the following characteristics; 1) variation of examples based on the real papers from various academic fields enabled to show not only typical patterns, but also atypical ones seldom picked up in the previous teaching materials (e.g., interpretative descriptions of the utterances in the historical materials/ interim summary of historical backgrounds,) 2) coding on discourse-level moves clarified the various usages of the expression used in the different situations, 3) stepwise exercises targeted both for rather experienced native/ non-native Japanese writers of graduated schools and novice writers who are at the undergraduate/ preparatory-level as well.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

分析の結果,試作した教材の特徴には以下の点がある。実際の複数分野の論文の実例をもとに表現を抽出し,用例が多様で,たとえば,論文の各構成要素(ムーブ)の典型的な用例のみならず,従来いわゆる用例として教材に取り上げられにくかった多様な表現(例:歴史的経緯を小括する表現)にも焦点を当てている。複数分野の論文の実例に基づくことから,たとえば,先行研究の引用のみならず,原典,史料,統計資料等の引用の用例を挙げ,近似の言語機能であっても,用例の多様性が理解しやすい。論文経験の豊富な大学院レベルの学習者のみならず,大学学部レベルや予備教育段階の学習者を想定した,段階的な用例の理解と練習を想定している

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 5 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results) Book (1 results) Funded Workshop (3 results)

  • [Int'l Joint Research] Bowdwin College(米国)

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Belgrade(セルビア)

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Bowdwin College(米国)

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 文華学院外語学部(中国)

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 資料分析型論文の史料引用における引用・解釈表現の特徴 ―歴史学/国際政治学/地域研究を対象に―2019

    • Author(s)
      生天目知美・大島弥生
    • Journal Title

      専門日本語教育研究

      Volume: 20 Pages: 19-27

    • NAID

      130007897987

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 人文社会科学系の資料分析型論文の指導のための試案2019

    • Author(s)
      大島弥生
    • Journal Title

      アカデミック・ジャパニーズ・ジャーナル

      Volume: 11

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 工学分野のゼミにおいて指摘された 資料の引用・解釈に関する問題点とその特徴 ―留学生の口頭発表と質疑応答を事例として―2017

    • Author(s)
      生天目知美・大島弥生
    • Journal Title

      専門日本語教育研究

      Volume: 19 Pages: 25-32

    • NAID

      130007898005

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] データ複合型論文における統計資料および事例の解釈部分の構造と表現 ―農業経済/漁業経済分野の論文を例にー2016

    • Author(s)
      大島弥生
    • Journal Title

      専門日本語教育研究

      Volume: 18 Pages: 29-36

    • NAID

      130007898025

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 中国の大学における卒業論文作成指導の過程からのアカデミック・ジャパニーズ教育への示唆2016

    • Author(s)
      大島弥生・陳俊森・因京子・山路奈保子
    • Journal Title

      アカデミック・ジャパニーズ・ジャーナル

      Volume: 8

    • NAID

      120006620864

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 論文の「意図的ではない剽窃」の問題~モダリティの混同と解釈のない引用~2016

    • Author(s)
      山本富美子
    • Journal Title

      Global Communication

      Volume: 6 Pages: 117-132

    • NAID

      120006547610

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 論文の引用・解釈構造―人文・社会科学系論文指導のための基礎的研究―2015

    • Author(s)
      山本富美子・二通信子
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 160 Pages: 94-109

    • NAID

      130006889399

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 人文・社会科学系分野の資料分析型・複合型論文に頻出する表現の習得を支援するアカデミック・ライティング教材試案2018

    • Author(s)
      大島弥生・生天目知美
    • Organizer
      ICJLEヴェネチア2018年日本語教育国際研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本の大学・大学院におけるL2/L1アカデミック・ライティング指導の諸相2018

    • Author(s)
      大島弥生
    • Organizer
      第54回お茶の水女子大学・日本言語文化学研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 資料分析型論文における 史料引用による叙述と解釈部分の構造と表現 -歴史学/国際政治学/地域研究分野の論文を例に-2018

    • Author(s)
      大島弥生・生天目知美
    • Organizer
      第20回専門日本語教育学会研究討論会(専門日本語教育学会研究討論会誌p.30~p.32)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] アカデミックライティング入門期における資料の利用と引用についての指導2018

    • Author(s)
      二通信子
    • Organizer
      引用指導についての講演&ワークショップ
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ゼミの口頭発表における数量的データ提示・解釈の表現-工学系ゼミにおける日本人学生と留学生の比較-2018

    • Author(s)
      生天目知美
    • Organizer
      第50回日本語教育方法研究会(日本語教育方法研究会会誌Vol.24 No.2 pp.48-49)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 引用を学ぶ基礎段階での学部留学生への指導 ―専門分野関連の学術記事からの遡り型授業設計の提案―2017

    • Author(s)
      大島弥生
    • Organizer
      2017年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 引用を学ぶ基礎の段階の大学生の文章に見られる諸問題2017

    • Author(s)
      大島弥生
    • Organizer
      専門日本語教育学会研究討論会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 人文・社会科学系学術論文中の引用・解釈から見た日本語の論理的思考表現 ―人文・社会科学系論文指導教材開発をめぐって2015

    • Author(s)
      山本富美子・二通信子
    • Organizer
      第四回中日韓朝言語文化比較研究国際シンポジウム(予稿集p.191)
    • Place of Presentation
      中華人民共和国 延吉 延辺大学
    • Year and Date
      2015-08-17
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 「文章表現の指導」『日語教学研究―日本学研究叢書―』2016

    • Author(s)
      大島弥生(徐敏民・近藤安月子主編)
    • Publisher
      外語教学与研究出版社(中国・北京)
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 教材作成検討会2016

    • Place of Presentation
      武蔵野大学有明キャンパス
    • Year and Date
      2016-03-01
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 教材作成検討会2016

    • Place of Presentation
      武蔵野大学有明キャンパス
    • Year and Date
      2016-02-03
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 教材作成検討会2016

    • Place of Presentation
      東京海洋大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2022-02-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi