• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Instructional Design and Development of Learning Materials for Group Work Activities in a Kanji Class

Research Project

Project/Area Number 15K02636
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionUniversity of Toyama

Principal Investigator

HAMADA Miwa  富山大学, 国際機構, 教授 (20283054)

Research Collaborator TAKABATAKE Tomomi  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords漢字教育 / 語彙教育 / 日本語学習者 / グループ練習 / 教材開発 / 中・上級レベル
Outline of Final Research Achievements

In an intermediate and an advanced level kanji class for Japanese language learners, we incorporate group work activities conducted by the learners. Aiming to improve the learning materials for group work activities, this study examined (1) is there a difference in the interaction between learners depending on the practice type? (2) which practices are highly rated by the learners? (3) what is the best combination of the three material tools used: tablets, worksheets and cards? In addition, this study made kanji words lists for the learning materials: (4) lists of kanji by difficulty level for reading, (5) lists of semantic correspondence between Japanese and Chinese/Korean. Based on these we developed the learning materials for group work activities: 12 for the intermediate level and 11 for the advanced level.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本語学習者に対する漢字教育にかかわる研究は多く行われ、導入用としてすぐれた教材が開発されているが、その多くは教室で教師の指導のもとで行う教材、あるいは、学習者が1人で学習を進めていけるという教材である。これに対して、本研究で開発した教材は、導入用ではなく、導入後の練習に重きを置くものであり、さらに、教師がそばについていなくても、学習者のみによるグループ練習を通して、漢字の習得を進められるという点が、これまでの一般的な漢字教材とは異なる大きな特徴である。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2018 2017 2016 2015 Other

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 漢字クラスにおけるグループ練習―グループ練習参加者を対象としたアンケート調査結果―2018

    • Author(s)
      濱田美和
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学部紀要

      Volume: 13-1 Pages: 155-163

    • NAID

      120006546909

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 漢字教材開発のための基礎資料―中・上級日本語学習者の漢字読みテストにおける誤答―2018

    • Author(s)
      濱田美和
    • Journal Title

      富山大学国際機構紀要

      Volume: 創刊号 Pages: 19-33

    • NAID

      120006552057

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 韓国人学習者向け漢字教材開発のための基礎資料2018

    • Author(s)
      濱田美和
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学部紀要

      Volume: 第12巻第2号 Pages: 165-176

    • NAID

      120006414588

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 学部留学生がコメントシートを作成する際の日本語の語彙・文法上の困難点2017

    • Author(s)
      濱田美和
    • Journal Title

      富山大学国際交流センター紀要

      Volume: 第4号 Pages: 13-20

    • NAID

      120006374207

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] ワークシート、カード、タブレット端末を用いた漢字学習教材の開発2016

    • Author(s)
      濱田美和・高畠智美
    • Journal Title

      富山大学国際交流センター紀要

      Volume: 第3号 Pages: 25-34

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 漢字クラスにおけるグループ練習 ―練習タイプの違いに注目して―2015

    • Author(s)
      濱田美和
    • Journal Title

      富山大学国際交流センター紀要

      Volume: 第2号 Pages: 11-19

    • NAID

      120005682754

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 漢字クラスにおけるグループ練習用教材-ワークシート、カード、タブレット端末の効果的な活用法-2016

    • Author(s)
      濱田美和・高畠智美
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      インドネシア、Bali Nusa Dua Convention Center
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Remarks] 日本語学習支援サイトRAICHO(>開発教材>漢字グループ練習用教材)

    • URL

      http://www3.u-toyama.ac.jp/raicho/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi