• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Design of dialogical classroom activities and construction of assessment criteria in the writing expression class

Research Project

Project/Area Number 15K02638
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionMie University

Principal Investigator

HARATA MICHIYO  三重大学, 教育学部, 特任講師(教育担当) (50543211)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中尾 桂子  大妻女子大学短期大学部, 国文科, 准教授 (20419485)
福岡 寿美子  流通科学大学, 商学部, 教授 (60330487)
田中 信之  富山大学, 国際交流センター, 准教授 (80288331)
Research Collaborator ASADU Yoshiyuki  関西学院大学, 日本語教育センター, 講師 (00599201)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsアカデミック・ライティング / 対話的評価活動 / 記述式内省活動 / ルーブリック / 協働的推敲 / M-GTA / 自律的学習態度 / 自己内対話 / 協働的推敲活動 / 評価活動 / 対話的推敲活動 / 内省 / 協働研究 / 認識の変化 / 修正版グランデッド・セオリー・アプローチ
Outline of Final Research Achievements

This research aimed to integrate learning and assessment activities in the academic writing of 5 institutions and implemented dialogical assessment activities in the learning process. As a result of investigating and analyzing the changes in the learner's recognitions, it became possible to make dialogue assessment activities a habit, so that the learner 's recognition was almost constantly deepening from "know", "understand", "execute" to "feeling of learning". However, in order to move from "understand" to "execute" it is considered necessary to activate "Self - internal dialogue". It was suggested that dialogical assessment activities lead to the development of autonomous learning attitudes, further critical investigation occurred, and the dialogue with text, others, and self circulated and integrated.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (38 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (17 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 9 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results) Presentation (20 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 対話的評価活動における評価観の変容―アカデミック・ライティングの学部生を対象として―2018

    • Author(s)
      原田三千代
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 69 Pages: 413-427

    • NAID

      120006377601

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 転成名詞分類再考の指標を巡って 「動作・作用のありさまなど」 を表す3群 (36語) から2018

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Journal Title

      大妻国文

      Volume: 49 Pages: 1-21

    • NAID

      120006811556

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] ルーブリックを用いた記述式内省活動の分析ー大学・留学生教育機関のアカデミック・ライティングでの試みー2017

    • Author(s)
      原田三千代・淺津嘉之・田中信之・中尾桂子・福岡寿美子
    • Journal Title

      2017年度日本語教育学会春季大会予稿集

      Volume: - Pages: 142-147

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 対話的評価活動を取り入れた日本語表現のテキスト分析ー大学学部生を対象にして-2017

    • Author(s)
      原田三千代
    • Journal Title

      第23回大学教育研究フォーラム発表論文集

      Volume: 23 Pages: 92-93

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] テキスト批評ににおける評価活動の分析2017

    • Author(s)
      田中信之
    • Journal Title

      富山大学国際交流センター紀要

      Volume: 4 Pages: 1-11

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中国人学部留学生による対話的教室活動におけるルーブリック作成についてー記述の分析を中心にー2017

    • Author(s)
      福岡寿美子
    • Journal Title

      質的心理学会第14回大会プログラム抄録集

      Volume: 14 Pages: 52-52

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「記述式内省活動」による対話的自己評価の分析ーアカデミック・ライティングクラスでの推敲活動に対するインタビュをもとにー2017

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Journal Title

      日本リメディアル教育学会第13回全国大会発表予稿集

      Volume: 13 Pages: 150-151

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 内省型ルーブリックによる対話的評価活動の分析2017

    • Author(s)
      原田三千代
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 68 Pages: 317-332

    • NAID

      120006220607

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学部留学生と日本人学生によるピア・レスポンスの試み―日本事情及び異文化交流クラスの場合2017

    • Author(s)
      福岡寿美子
    • Journal Title

      流通科学大学論集ー人間・社会・自然変

      Volume: 第29巻 Pages: 43-51

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 文章産出に対する学習者の考え方の変化とeピア・レスポンスの役割2017

    • Author(s)
      淺津嘉之
    • Journal Title

      神戸大学紀要

      Volume: 第1号 Pages: 27-49

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 自律を念頭に置いた「見守り」漢字学習に関する一考察―漢字練習アプリを併用した授業外学習と授業内学習との連携方法をめぐってー2017

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Journal Title

      大妻国文

      Volume: 48 Pages: 1-13

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 使用形態別使用頻度に基づく転成名詞の意味分類一考―「動作・作用のありさまなど」を表す5動詞の場合―2017

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Journal Title

      大妻女子大学文系紀要

      Volume: 49 Pages: 166-186

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ライティング・ワークショップの実践と評価 : 留学生別科生を対象として2016

    • Author(s)
      田中信之
    • Journal Title

      富山大学国際交流センター紀要 = Journal of Center for International Education and Research, University of Toyama

      Volume: 3 Pages: 9-23

    • DOI

      10.15099/00016709

    • NAID

      120005899329

    • URL

      https://toyama.repo.nii.ac.jp/records/14213

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 対話的推敲活動を通した文章テキストの変化2016

    • Author(s)
      原田三千代
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 第67巻 Pages: 411-423

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 学部留学生と日本人学生によるピア・レスポンスの試み―対話的教室活動の観点から―2016

    • Author(s)
      福岡寿美子
    • Journal Title

      日本語教育論集

      Volume: 第25号 Pages: 41-48

    • NAID

      40020852413

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 文章表現クラスでの教師間協働の実践と課題:2013年度の場合から2016

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Journal Title

      大妻女子大学紀要―文系―

      Volume: 48 Pages: 1-12

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 文章産出過程における辞書使用―中国人の場合―2015

    • Author(s)
      田中信之
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 162号 Pages: 113-127

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 深い内省を目指した記述式ルーブリックの実践2018

    • Author(s)
      淺津嘉之
    • Organizer
      言語文化教育研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習者とともにつくる実践の「ともにつくる」とはなにか2018

    • Author(s)
      伊藤奈津美 江原美恵子 小笠恵美子 神村初美 鈴木綾乃 中尾桂子
    • Organizer
      第44回アカデミックジャパニーズ研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 対話的評価活動を取り入れた日本語表現のテキスト分析ー大学学部生を対象にして―2017

    • Author(s)
      原田三千代
    • Organizer
      大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府・京都市)
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 基礎力測定に基づく学生の傾向と伸張対策の方向ーリテラシーとコンピテンシーに見る学生の特徴と活動の志向からー2017

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会 第5回 関東・甲信支部大会
    • Place of Presentation
      神田外語大学(東京都・千代田区)
    • Year and Date
      2017-02-11
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ルーブリックを用いた記述式内省活動の分析―大学・留学生教育機関のアカデミック・ライティングでの試み―2017

    • Author(s)
      原田三千代、淺津嘉之、田中信之、中尾桂子、福岡寿美子
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 対話的評価活動を取り入れた日本語表現のテキスト分析―大学学部生を対象にして―2017

    • Author(s)
      原田三千代
    • Organizer
      大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 中国人学部留学生による対話的教室活動におけるルーブリック作成についてー記述の分析を中心にー2017

    • Author(s)
      福岡寿美子
    • Organizer
      日本質的心理学会第14回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 漢字の「見守り」学習における練習問題の検討ー授業から自律へとつなぐ漢字語彙学習促進にむけてー2017

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Organizer
      スペイン日本語教師会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 音素から見た「女性らしい」文体,「男性らしい」文体2017

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Organizer
      統計数理研究所言語系共同研究グループ合同発表会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語学習者のための副教材用漢字練習アプリ作成キットの開発2016

    • Author(s)
      中尾桂子・森下淳也
    • Organizer
      人文科学とコンピュータシンポジウム
    • Place of Presentation
      国立国語研究所(東京都・立川市)
    • Year and Date
      2016-12-11
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 日本事情および異文化交流クラスにおけるルーブリックを用いた対話的教室活動の試み―学部留学生および日本人学生によるルーブリックの記述の分析を中心に―2016

    • Author(s)
      福岡寿美子
    • Organizer
      日本語教育学会研究集会
    • Place of Presentation
      山口大学(山口県・山口市)
    • Year and Date
      2016-12-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 交換留学生と日本人学生による対話的教室活動におけるルーブリック作成について―インタビューによる学習者のふり返りを中心に―2016

    • Author(s)
      福岡寿美子
    • Organizer
      日本質的心理学会
    • Place of Presentation
      名古屋市立大学(愛知県・名古屋市)
    • Year and Date
      2016-09-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 意味分類と使用形態の頻度から見る転成名詞―動作・作用「そのもの」、「内容」、「ありさまなど」、「結果」を表す83語を元に―2016

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      バリ(インドネシア)
    • Year and Date
      2016-09-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 初中級学習者のための自律学習への一試案-『まるごとA2/B1』U2での総合活動としての「書く」活動から-2016

    • Author(s)
      中尾桂子・加藤さやか・隈井正三
    • Organizer
      小出記念日本語教育研究会
    • Place of Presentation
      国際基督教大学(東京都・三鷹市)
    • Year and Date
      2016-07-02
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 対話的推敲活動を通した文章テキストの変化―『日本語表現』のクラスレポートをもとに―2016

    • Author(s)
      原田三千代
    • Organizer
      大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府・京都市)
    • Year and Date
      2016-03-17
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] ライティング・ワークショップの実践と評価―留学生別科性を対象として―2016

    • Author(s)
      田中信之
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Place of Presentation
      目白大学(東京都・新宿区)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 留学生の論述パタンから見るレポート指導の方向性―日本人学生の期末レポート、院生、研究者の学術論文との比較を通して―2015

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Organizer
      第19回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      Bordeaux(France)
    • Year and Date
      2015-08-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] アカデミック・ライティングにおけるピア・レスポンスと評価の関係ー2012年度~2014年度にかけての実践からコースデザインを再考する―2015

    • Author(s)
      中尾桂子
    • Organizer
      CAJLE2015年次大会
    • Place of Presentation
      Vancouver(Canada)
    • Year and Date
      2015-08-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学部留学生と日本人学生によるピア・レスポンスの試み2015

    • Author(s)
      福岡寿美子
    • Organizer
      CAJLE2015年次大会
    • Place of Presentation
      Vancouver(Canada)
    • Year and Date
      2015-08-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語文章表現授業におけるeピア・レスポンスの実践と課題―学習者の教室外での活動に注目して―2015

    • Author(s)
      浅津嘉之
    • Organizer
      言語文化教育研究学会
    • Place of Presentation
      石川県政記念しいのき迎賓館(石川県・金沢市)
    • Year and Date
      2015-06-15
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] フィードバック研究への招待  第5章2015

    • Author(s)
      原田三千代
    • Total Pages
      40
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi