• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development of learning materials for appropriate resource use in academic writing

Research Project

Project/Area Number 15K02646
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionFuji Women's University

Principal Investigator

SOEDA Eriko  藤女子大学, 文学部, 准教授 (90433416)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小林 ミナ  早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 教授 (70252286)
日野 純子  帝京大学, 教育学部, 教授 (30468839)
舩橋 瑞貴  群馬大学, 国際センター, 講師 (20533475)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords日本語学習者 / 留学生 / アカデミックライティング / リソース / 引用 / インターネット
Outline of Final Research Achievements

This study was conducted to identify the skills needed for Japanese language learners to appropriately use resources such as various websites and books in academic writing. Three kinds of research were conducted with overseas students: research on writing products in their academic situation, research on the writing processes of their report assignment, and a questionnaire survey to clarify their knowledge of resource use in academic writing and their learning experience.
Based on the results, the learning materials for appropriate resource use in academic writing have been developed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

アカデミックライティングにおけるリソース使用については様々な問題が見られ、特に母語以外で書く際にはその要因は複雑である。これらの問題には適切な情報を選択するためのリテラシー教育に関する部分と,情報をどのように日本語の文章内に取り込むのかという言語教育に関する部分があり、研究においても教育場面でも別々に扱われることが多い。しかし、適切なリソース使用について明らかにするためには、そのプロセス全体を研究対象として統合的に観察分析し、問題点を追求した上で全体として指導していく必要があると考えた。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2020 2019 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (6 results) (of which Open Access: 5 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Int'l Joint Research] プトラ大学(マレーシア)

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 南洋理工大学(シンガポール)

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] アカデミックライティングにおける留学生のインターネット使用―韓国人・台湾人留学生のレポート作成過程の分析から―2020

    • Author(s)
      副田恵理子
    • Journal Title

      藤女子大学文学部紀要

      Volume: 第57号 Pages: 135-153

    • NAID

      40022286866

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 緒言:特集「「状況」から出発する日本語教育」2019

    • Author(s)
      小林ミナ
    • Journal Title

      早稲田日本語教育学

      Volume: 第27号

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「打つ・書く言語行動」の実態調査―予備調査から見えた国内外の日本語母語語話者・日本語学習者の特徴―2019

    • Author(s)
      日野純子
    • Journal Title

      早稲田日本語教育学

      Volume: 第27号 Pages: 1-5

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本語学習者が書く・打つ状況で必要となるスキルとは―具体的な状況を踏まえた多角的な調査から―2019

    • Author(s)
      副田恵理子
    • Journal Title

      早稲田日本語教育学

      Volume: 第27号 Pages: 7-11

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「状況から出発する」アプローチの実現―初級日本語学習者用ライティング教材の作成過程から―2019

    • Author(s)
      大和えり子
    • Journal Title

      早稲田日本語教育学

      Volume: 第27号 Pages: 13-18

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 韓国人上級日本語学習者のレポート産出過程の分析2016

    • Author(s)
      副田恵理子、平塚真理
    • Journal Title

      藤女子大学文学部紀要

      Volume: 53 Pages: 43-56

    • NAID

      110010045086

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] アカデミックライティングにおけるインターネット使用 ―アジア圏留学生を対象としたアンケート調査から―2019

    • Author(s)
      副田恵理子、日野純子、舩橋瑞貴
    • Organizer
      2019年度日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] レポート作成過程におけるリソース使用の実態調査 ―韓国人・台湾人学部留学生を対象に―2017

    • Author(s)
      副田恵理子
    • Organizer
      2017 年度日本語教育学会春季大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2017-05-20
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 上級日本語学習者のレポート作成過程におけるリソース使用2016

    • Author(s)
      副田恵理子
    • Organizer
      マルチモーダルなコミュニケーション研究に基づいた日本語教育研究会
    • Place of Presentation
      石川四高記念文化交流館(石川県・金沢市)
    • Year and Date
      2016-02-13
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi