• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Analysis of Acquisition Process of Academic and Japanese Supporting University Education and its Lubrik

Research Project

Project/Area Number 15K02647
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionRyukoku University

Principal Investigator

KINOSHITA Noriaki  龍谷大学, 経済学部, 准教授 (00587149)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大島 弥生  東京海洋大学, 学術研究院, 教授 (90293092)
佐藤 正則  山野美容芸術短期大学, その他部局等, 講師 (50647964)
小笠 恵美子  昭和音楽大学, 音楽学部, 講師 (10827702)
Research Collaborator TAKE Kazumi  
ITO Natsumi  
MIYO Jumpei  
KADOKURA Masami  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsアカデミック・ジャパニーズ / アーカイブス / ルーブリック / 評価観点 / ライティング / 読解 / 評価項目 / ピア・ラーニング / タグ / キーワード
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to create an archive Research Reports of Academic Japanese education and practical research in related areas. In addition, using those archives, we extracted evaluative Rubrics, which serve as indicators for acquiring Academic Japanese skills.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

アカデミック・ジャパニーズ実践のアーカイブス構築、読解、ライティングにおける評価観点等を公開することで、世界中にいるアカデミック・ジャパニーズ実践者がこれらを利用し、多様化している日本語学習の評価に応用できると考えられる。さらに、アカデミック・ジャパニーズ教育と隣接領域にある実践(初年次教育、高大連携等)においても寄与できると考えられる。

Report

(6 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Products Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (18 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 大学初年次日本語表現科目におけるピア・ラーニングの促進・阻害要因2019

    • Author(s)
      トンプソン美恵子・大島弥生・小笠恵美子・大場理恵子・河野礼実
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 40巻第2号 Pages: 54-63

    • NAID

      40021804623

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アカデミック・ジャパニーズ理念と大学に求められる<新しい能力>の接点2019

    • Author(s)
      木下謙朗
    • Journal Title

      水谷信子記念日本語教育論集

      Volume: 2

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 初年次必修文章表現科目の成果と課題2019

    • Author(s)
      大島 弥生
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 41 Issue: 1 Pages: 53-56

    • Related Report
      Products Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ルーブリックに対する学習者の理解度と有効性の関係―学習者と教師の評価から―2018

    • Author(s)
      伊藤奈津美・安田励子・山同丹々子・高橋雅子
    • Journal Title

      比較生活文化研究

      Volume: 25 Pages: 1-10

    • NAID

      40021842836

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学教育におけるジェネリック・スキルの評価に関する研究2017

    • Author(s)
      木下謙朗
    • Journal Title

      龍谷紀要

      Volume: 39 Pages: 47-64

    • NAID

      120007154899

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 留学生に対するアカデミック・ジャパニーズを考える2019

    • Author(s)
      木下謙朗
    • Organizer
      第4回龍谷大学JEP&別科日本語科目実践報告会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] アカデミック・ジャパニーズ実践報告のデータベース化に向けて2019

    • Author(s)
      木下謙朗・大島弥生・小笠恵美子・佐藤正則・伊藤奈津美・武一美・三代純平
    • Organizer
      第47回アカデミック・ジャパニーズグループ研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 質問作りを利用した授業による質問態度の変化2019

    • Author(s)
      木下謙朗
    • Organizer
      第25回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] アカデミック・ジャパニーズのための読解における評価観点案2019

    • Author(s)
      小笠恵美子・ 伊藤奈津美
    • Organizer
      第25回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ライティング課題のルーブリックのための評価観点の要素抽出の試み2019

    • Author(s)
      大島弥生・ 大場理恵子・木下謙朗・小笠恵美子・佐藤正則・伊藤奈津美・武 一美・三代純平
    • Organizer
      第25回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] <新しい能力>とアカデミック・ジャパニーズ実践報告に表れる記述の分析―学習目的・育成する能力・目指す学習者像の構成要素―2018

    • Author(s)
      木下謙朗
    • Organizer
      韓国日語教育学会・言語文化教育研究学会共同開催第34回冬季国際学術大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教養教育としてのアカデミック・ジャパニーズ ―再考2018

    • Author(s)
      門倉正美
    • Organizer
      韓国日語教育学会・言語文化教育研究学会共同開催第34回冬季国際学術大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] アカデミック・ジャパニーズにおける実践報告2018

    • Author(s)
      佐藤正則
    • Organizer
      韓国日語教育学会・言語文化教育研究学会共同開催第34回冬季国際学術大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 複言語で育つ高校生/大学生をめぐる高大接続―アカデミック・ジャパニーズから考える―2018

    • Author(s)
      武一美
    • Organizer
      第44回 アカデミック・ジャパニーズ・グループ研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 質問作りから始める批判的思考力育成の試み2018

    • Author(s)
      木下謙朗
    • Organizer
      第24回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] みんなで<多読>を考えようーやる気を引き出す日本語インプットを目指すー2017

    • Author(s)
      門倉正美,佐々木あや, 佐々木良造 ,吉川達
    • Organizer
      日本語教育学会 2017年度第1回支部集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] クリティカルとは何かーメディア・リテラシーと哲学の文脈で考えるー2017

    • Author(s)
      門倉正美
    • Organizer
      言語文化教育研究学会 第4回研究集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] アカデミック・ジャパニーズ実践におけるパフォーマンス評価の動向2017

    • Author(s)
      木下謙朗
    • Organizer
      第41回アカデミック・ジャパニーズ・グループ研究会例会
    • Place of Presentation
      東京海洋大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 初年次「日本語表現法」科目修了時のアンケート調査結果に見る変化2017

    • Author(s)
      大島弥生・大場理恵子・小笠恵美子・トンプソン美恵子・河野礼実
    • Organizer
      第23回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] アカデミック・ジャパニーズ研究報告に関するアーカイブ構築をめざしたタグ付けの試行2016

    • Author(s)
      木下謙朗・大島弥生・佐藤正則・武一美・三代純平・門倉正美・小笠恵美子
    • Organizer
      第38回アカデミック・ジャパニーズ・グループ研究会
    • Place of Presentation
      東京海洋大学
    • Year and Date
      2016-02-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] アカデミック・ジャパニーズ実践におけるルーブリックによる評価の可能性を めぐ考察-実践者インタビューを通じて-2016

    • Author(s)
      小笠恵美子・木下謙朗・大島弥生・武一美・佐藤正則・三代純平
    • Organizer
      第38回アカデミック・ジャパニーズ・グループ研究会
    • Place of Presentation
      東京海洋大学
    • Year and Date
      2016-02-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] L1,L2学習者を対象としたアカデミック・ジャパニーズの実践報告に見られる記述の分析2016

    • Author(s)
      小笠恵美子・大島弥生・伊藤奈津美・武一美・佐藤正則・三代純平・木下謙朗
    • Organizer
      2016年度日本語語教育学会研究集会第7回
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] アカデミック・ジャパニーズ実践の記述に表れる構成概念―実践報告のメタ分析を通じて―2015

    • Author(s)
      木下謙朗・大島弥生・小笠恵美子・武一美・佐藤正則
    • Organizer
      日本語教育学会2015年度秋季大会
    • Place of Presentation
      沖縄国際大学
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-07-03  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi