• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and release of grammatical items usage database "Hagoromo" for teachers of Japanese

Research Project

Project/Area Number 15K02654
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionToyo University

Principal Investigator

HORI Keiko  東洋大学, 人間科学総合研究所, 客員研究員 (70420809)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 内丸 裕佳子  岡山大学, 全学教育・学生支援機構, 准教授 (00550964)
中俣 尚己  京都教育大学, 教育学部, 准教授 (00598518)
李 在鎬  早稲田大学, 日本語教育研究科, 教授 (20450695)
山崎 誠  大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 言語変化研究領域, 教授 (30182489)
小西 円  東京学芸大学, 留学生センター, 准教授 (60460052)
建石 始  神戸女学院大学, 文学部, 教授 (70469568)
江田 すみれ  日本女子大学, 文学部, 教授 (80205583)
加藤 恵梨  朝日大学, その他部局等, 講師 (70770311)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords日本語教育 / 文法教育 / 機能語 / 意味記述 / 品詞分類 / 難易度レベル / データベース / 学習者コーパス / 文法機能 / 意味分類 / 前接形式 / コーパス / 日本語教師支援 / 自律学習支援 / web公開 / 文法項目 / 検索エンジン / 接続形式 / 教材開発
Outline of Final Research Achievements

We have improved and revised the grammatical items usage database, HAGOROMO, which was released on the web for domestic and overseas use in order to support Japanese language teachers and over-intermediate-level Japanese learners with respect to five aspects. The purpose of the revision was to make it easier for learners to search for items in order to write sentences that are more useful for communication. The five aspects are thus outlined.
First, scrutinizing topic words, which makes it easier to search by summarizing items that have been separated by inflection. Second, displaying information about grammar functions. Third, the hierarchy of semantic usages and study of the descriptions. Fourth, displaying information on the form before the topic words; providing information on grammatical form is useful for production. Fifth, displaying examples from learner composition corpus; it indicates correct sentences, error sentences, and the levels of learners.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (62 results)

All 2018 2017 2016 2015 Other

All Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (33 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results) Book (12 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] Differences in Words Used by Learners of Japanese and Native Speakers: I-JAS Comparison Using Different Tasks2017

    • Author(s)
      小西円
    • Journal Title

      国立国語研究所論集 = NINJAL Research Papers

      Volume: 13 Issue: 13 Pages: 79-106

    • DOI

      10.15084/00001373

    • NAID

      120006319941

    • URL

      https://repository.ninjal.ac.jp/records/1389

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Description of the Meanings of Grammatical Items, Enclitic Forms, and Grammar Category Information on &quotHAGOROMO,&quot a Japanese Function Words Usage Database, and Future Issues2017

    • Author(s)
      内丸 裕佳子、堀 恵子
    • Journal Title

      The journal of Japanese Language Education Methods

      Volume: 24 Issue: 1 Pages: 98-99

    • DOI

      10.19022/jlem.24.1_98

    • NAID

      130006288270

    • ISSN
      1881-3968, 2423-9909
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ディクトグロス再生文に出現する文法項目と教師評価2017

    • Author(s)
      堀恵子
    • Journal Title

      筑波大学グローバルコミュニケーション教育センター日本語教育論集

      Volume: 32 Pages: 1-20

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ディクトグロスの話し合いによる再構築文に見られる文法項目2017

    • Author(s)
      堀恵子
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 23 Pages: 36-37

    • NAID

      130005797511

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 動詞の種類と「ようになる」の共起―動詞の種類による共起制限についてー2017

    • Author(s)
      江田すみれ
    • Journal Title

      日本女子大学紀要文学部

      Volume: 66

    • NAID

      120006030906

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 「おもしろい」と「おかしい」の意味分析2017

    • Author(s)
      加藤恵梨
    • Journal Title

      朝日大学留学生別科『紀要』

      Volume: 14 Pages: 13-26

    • NAID

      120006248960

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 機能語データベース「はごろも」について2016

    • Author(s)
      堀恵子・李在鎬・長谷部陽一郎
    • Journal Title

      計量国語学会

      Volume: 30 Pages: 275-285

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] コーパスが変える日本語の科学―日本語研究はどのように変わるか―2016

    • Author(s)
      山崎誠
    • Journal Title

      日本語学

      Volume: 35 Pages: 12-17

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 「機能語用例文データベース「はごろも」について」2016

    • Author(s)
      堀恵子・李在鎬・長谷部陽一郎
    • Journal Title

      計量国語学

      Volume: 31

    • NAID

      40020889098

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 上級者対象口頭表現クラスでの活動と自己評価の変化―アカデミック日本語として何を目指すか―2016

    • Author(s)
      堀恵子
    • Journal Title

      筑波大学グローバルコミュニケーション教育センター日本語教育論集

      Volume: 31 Pages: 107-125

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] コーパスに基づく「べきだ」の分析2016

    • Author(s)
      加藤恵梨
    • Journal Title

      朝日大学留学生別科紀要

      Volume: vol.13 Pages: 15-24

    • NAID

      120005867975

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 上級学習者のビブリオバトルに見られる聞き手への働きかけ2016

    • Author(s)
      堀恵子
    • Journal Title

      日本語教育連絡会議論文集

      Volume: 28 Pages: 140-149

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「―べく」と「―べし」について―日本語教育に役立つ例文づくりのための研究―2015

    • Author(s)
      加藤恵梨
    • Journal Title

      名古屋大学日本語・日本文化論文集 村上京子教授・定年退官記念号

      Volume: 第22号 Pages: 105-117

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 『BTSJ日本語自然会話コーパス(2018年版)』構築の趣旨と特徴2018

    • Author(s)
      宇佐美まゆみ・山崎誠
    • Organizer
      言語処理学会第24会年次大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 機能語用例文データベース「はごろも」に付与する文法カテゴリー情報について2017

    • Author(s)
      堀恵子・江田すみれ・山崎誠
    • Organizer
      EAJS2017 Conference in Lisbon
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 機能語用例文データベース「はごろも」における文法項目の意味・前接形態・文法カテゴリー情報の記述と今後の課題2017

    • Author(s)
      内丸裕佳子・堀恵子
    • Organizer
      教育方法研究会第49回研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語学習者のレベルごとにみた感動詞の使用の変化2017

    • Author(s)
      小西円
    • Organizer
      第三回学習者コーパスワークショップ
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 文体的特徴と使用ジャンルから見た「から」「ので」の相違-日本語教育の観点から-2017

    • Author(s)
      小西円
    • Organizer
      NINJAL国際シンポジウム第10回日本語実用言語学国際会議
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 辞書における自動詞他動詞2017

    • Author(s)
      山崎誠
    • Organizer
      日本女子大学学術交流・『はごろも』研究会共催公開シンポジウム「日本語の自動詞・他動詞を考える」
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 母語話者の自動詞他動詞の使用状況2017

    • Author(s)
      中俣尚己
    • Organizer
      日本女子大学学術交流・『はごろも』研究会共催公開シンポジウム「日本語の自動詞・他動詞を考える」
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 作文タスクによる自他の分布について2017

    • Author(s)
      李在鎬
    • Organizer
      日本女子大学学術交流・『はごろも』研究会共催公開シンポジウム「日本語の自動詞・他動詞を考える」
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 初級教科書中の文型の中に埋もれている自動詞他動詞2017

    • Author(s)
      江田すみれ
    • Organizer
      日本女子大学学術交流・『はごろも』研究会共催公開シンポジウム「日本語の自動詞・他動詞を考える」
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 知覚動詞の自他と自発構文の動詞との違いについて2017

    • Author(s)
      内丸裕佳子・加藤恵梨
    • Organizer
      日本女子大学学術交流・『はごろも』研究会共催公開シンポジウム「日本語の自動詞・他動詞を考える」
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 中国語母語話者に対する漢語自他動詞の教授実践と習得の調査2017

    • Author(s)
      堀恵子
    • Organizer
      日本女子大学学術交流・『はごろも』研究会共催公開シンポジウム「日本語の自動詞・他動詞を考える」
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 連体詞「ある」・「一+助数詞+の」と共起する表現2017

    • Author(s)
      建石始
    • Organizer
      関西言語学会第42回大会 ワークショップ「名詞句が関わる指示機能と叙述機能」
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 機能語用例文データベース『はごろも』の今後の展開2017

    • Author(s)
      堀恵子・内丸裕佳子・加藤恵梨・小西円・山崎誠・江田すみれ・建石始・中俣尚己・李在鎬
    • Organizer
      言語資源活用ワークショップ2016
    • Place of Presentation
      国立国語研究所(東京都立川市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「多言語母語の日本語学習者横断コーパス」の母語話者データにおけるタスクと産出語彙の関連2017

    • Author(s)
      小西円
    • Organizer
      言語資源活用ワークショップ2016
    • Place of Presentation
      国立国語研究所(東京都立川市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] コーパスを活用した例文作りのための研究をどう進めるか2016

    • Author(s)
      中俣 尚己
    • Organizer
      公開シンポジウム「コーパスから始まる例文作り―日本語教育に役立つ例文作りとは―」
    • Place of Presentation
      聖心女子大学(東京都)
    • Year and Date
      2016-03-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 時を表す表現2016

    • Author(s)
      建石 始
    • Organizer
      公開シンポジウム「コーパスから始まる例文作り―日本語教育に役立つ例文作りとは―」
    • Place of Presentation
      聖心女子大学(東京都)
    • Year and Date
      2016-03-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語学習者コーパスI-JASにおけるタグの分析-タグGとタグXの表すもの-2016

    • Author(s)
      小西円・須賀和香子・迫田久美子・八木豊
    • Organizer
      NINJAL国際シンポジウム 現場を支える日本語教育-学ぶ・教える・評価する-
    • Place of Presentation
      国立国語研究所(東京都)
    • Year and Date
      2016-01-23
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語教育に役立つコーパスを用いた例文作り―意志・判断を表す表現について―2016

    • Author(s)
      加藤恵梨
    • Organizer
      NINJAL国際シンポジウム 現場を支える日本語教育-学ぶ・教える・評価する-
    • Place of Presentation
      国立国語研究所(東京都)
    • Year and Date
      2016-01-23
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 非母語話者日本語教師支援のために必要な品詞情報は何か2016

    • Author(s)
      堀恵子・江田すみれ・山崎誠
    • Organizer
      2016年日本語教育国際研究大会ICJLE inBali
    • Place of Presentation
      バリ(インドネシア)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 文法項目の難易度・用例文などを示す「機能語用例文データベース『はごろも』」公開2016

    • Author(s)
      堀恵子・李在鎬・江田すみれ
    • Organizer
      日本語教育学会 2016年(平成28)年度秋季大会
    • Place of Presentation
      ひめぎんホール(愛媛県・松山市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 単語n-gramに基づく日本語機能表現リストの構築と学習者の作文にみられる文法項目の定量的分析2016

    • Author(s)
      李在鎬・長谷部陽一郎
    • Organizer
      第27回第二言語習得研究会全国大会
    • Place of Presentation
      九州大学(福岡県・福岡市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] I-JASにおける語彙の分析から見えること2016

    • Author(s)
      小西円
    • Organizer
      第1回学習者コーパスワークショップ
    • Place of Presentation
      国立国語研究所(東京都立川市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 連体修飾節内の動詞の非過去形の属性・一般的な事柄を表す用法の使用状況について -書き言葉と会話での調査を通してー2016

    • Author(s)
      江田すみれ
    • Organizer
      2016年日本語教育国際研究大会ICJLE inBali
    • Place of Presentation
      バリ(インドネシア)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 連体修飾節内の「ル」と「テイル」についてー「たばこをすっている人もすっている権利があります」を例にー2015

    • Author(s)
      江田すみれ
    • Organizer
      公開シンポジウム「「知っていること」と「使えること」をつなぐ」
    • Place of Presentation
      日本女子大学(東京都)
    • Year and Date
      2015-12-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 機能語用例データベース「はごろも」を日本語教育に活かす2015

    • Author(s)
      堀 恵子
    • Organizer
      はごろも科研研究会2015 コーパス構築とコーパスに基づいた日本語文法・日本語教育研究
    • Place of Presentation
      東洋大学(東京都)
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 真正性のある接触場面コーパスが明らかにする学習者と母語話者の発話の違い2015

    • Author(s)
      中俣 尚己
    • Organizer
      はごろも科研研究会2015 コーパス構築とコーパスに基づいた日本語文法・日本語教育研究
    • Place of Presentation
      東洋大学(東京都)
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 時を表す表現をめぐって2015

    • Author(s)
      建石 始
    • Organizer
      はごろも科研研究会2015 コーパス構築とコーパスに基づいた日本語文法・日本語教育研究
    • Place of Presentation
      東洋大学(東京都)
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 原因・理由を表す表現をめぐって2015

    • Author(s)
      内丸 裕佳子
    • Organizer
      はごろも科研研究会2015 コーパス構築とコーパスに基づいた日本語文法・日本語教育研究
    • Place of Presentation
      東洋大学(東京都)
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 機能語用例データベース「はごろも」の開発と公開2015

    • Author(s)
      堀 恵子・李 在鎬・江田 すみれ
    • Organizer
      2015年度日本語教育学会秋季大会
    • Place of Presentation
      沖縄国際大学(沖縄県)
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者発話の高度な形態素解析を目指したタグの設計2015

    • Author(s)
      小西円・須賀和香子・細井陽子・佐々木藍子・八木豊・迫田久美子
    • Organizer
      日本教育工学会第31回全国大会
    • Place of Presentation
      電気通信大学(東京都)
    • Year and Date
      2015-09-23
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] テキストの計量語彙論的指標はどのような条件で変化するか2015

    • Author(s)
      山崎 誠
    • Organizer
      第8回コーパス日本語学ワークショップ
    • Place of Presentation
      国立国語研究所(東京都)
    • Year and Date
      2015-09-01
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 文法項目用例検索データベース「はごろも」の開発と公開2015

    • Author(s)
      堀 恵子・李 在鎬・江田 すみれ
    • Organizer
      第19回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      ボルドーモンテーニュ大学(フランス)
    • Year and Date
      2015-08-29
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 上級学習者のビブリオバトルに見られる聞き手への働きかけ2015

    • Author(s)
      堀 恵子
    • Organizer
      日本語教育連絡会議
    • Place of Presentation
      ザグレブ大学(クロアチア)
    • Year and Date
      2015-08-25
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 習ったはずなのに使えない文法2017

    • Author(s)
      江田すみれ, 堀恵子編
    • Total Pages
      233
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874247433
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 現場に役立つ日本語教育研究 5 コーパスから始まる例文作り 「第9章 伝聞を表す表現」2017

    • Author(s)
      中俣 尚己,山内 博之編,小西円著
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874247310
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 中国語話者のための日本語教育文法を求めて2017

    • Author(s)
      庵功雄・杉村泰・建石始・中俣尚己・劉志偉
    • Total Pages
      140
    • Publisher
      日中言語文化出版社
    • ISBN
      9784905013921
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 日本語の限定詞の機能2017

    • Author(s)
      建石始
    • Total Pages
      165
    • Publisher
      日中言語文化出版社
    • ISBN
      9784905013952
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 現場に役立つ日本語教育研究 5 コーパスから始まる例文作り 「第3章 時を表す表現」2017

    • Author(s)
      中俣 尚己,山内 博之編,建石始著
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874247310
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 現場に役立つ日本語教育研究 5 コーパスから始まる例文作り 「第5章 条件・逆接条件を表す表現」2017

    • Author(s)
      中俣 尚己,山内 博之編,中俣尚己著
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874247310
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 現場に役立つ日本語教育研究 5 コーパスから始まる例文作り 「第6章 原因・理由を表す表現」2017

    • Author(s)
      中俣 尚己,山内 博之編,中俣尚己・内丸裕佳子著
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874247310
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 現場に役立つ日本語教育研究 5 コーパスから始まる例文作り 「第8章 意志・願望・判断を表す表現」2017

    • Author(s)
      中俣 尚己,山内 博之編,加藤恵梨
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874247310
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 講座日本語コーパス 5.コーパスと日本語教育2016

    • Author(s)
      滝沢直宏、千葉庄寿、投野由紀夫、本田ゆかり、山内博之、橋本直幸、小林ミナ、小西円、砂川有里子、清水由貴子、奥川育子、曹大峰、井上優、仁科喜久子、阿辺川武、ホドシチェク ボル、イレーナ スルダノヴィッチ
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      朝倉書店
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 現場に役立つ日本語教育研究1 データに基づく文法シラバス2015

    • Author(s)
      庵功雄、山内博之、橋本直幸、岩田一成、小西円、中俣尚己、渡部倫子、劉志偉、田中祐輔、森篤嗣、建石始、高恩淑
    • Total Pages
      266
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] Empirical Methods in Language Studies2015

    • Author(s)
      Kosecki Krzysztof, Badio Janusz他
    • Total Pages
      322
    • Publisher
      PETER LANG
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] Recent Contributions to Quantitative Linguistics2015

    • Author(s)
      ArjunaTuzzi, Martina Benesova, Jan Macutek 他29名
    • Total Pages
      284
    • Publisher
      De Gruyter
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Remarks] 機能語用例文データベース「はごろも」

    • URL

      https://jreadability.net/hagoromo/

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks] 日本語文法項目用例文データベース『はごろも』プロジェクト

    • URL

      http://hgrm.jpn.org/

    • Related Report
      2017 Annual Research Report 2016 Research-status Report
  • [Remarks] 機能語用例文データベース「はごろも」

    • URL

      http://jreadability.net/hagoromo

    • Related Report
      2016 Research-status Report 2015 Research-status Report
  • [Remarks] 堀恵子のページ「終了したシンポジウム」

    • URL

      http://www2.ttcn.ne.jp/~khori/ku_hui_zinopeji/zhong_leshitashinpojiumu.html

    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi