• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Factors affecting the semantic inferences of polysemic words among Japanese Language Learners

Research Project

Project/Area Number 15K02656
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionMeiji University

Principal Investigator

KOMORI KAZUKO  明治大学, 国際日本学部, 専任准教授 (60463890)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 三國 純子  文化学園大学, 公私立大学の部局等, 教授 (00301705)
早川 杏子  関西学院大学, 付置研究所, 講師 (80723543)
李 在鎬  早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 教授 (20450695)
玉岡 賀津雄  名古屋大学, 人文学研究科, 教授 (70227263)
Research Collaborator HUANG CONGCONG  明治大学, 大学院国際日本学研究科
TAKAHASHI Yuta  明治大学, 大学院国際日本学研究科
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords漢語 / 日中同形語 / 意味推測 / 日中対照 / データベース / 中国語話者 / 語彙習得 / 漢字語 / 意味の異同 / 日本語教育 / 同形語のデータベース / 未知語 / 漢字二字熟語 / 中国語を母語とする日本語学習者 / 漢字 / 単漢字 / 前項漢字と後項漢字 / 日本語学習者
Outline of Final Research Achievements

This research aimed to investigate factors affecting the acquisition of Sino-Japanese kanji compound words (Wasei-kango) among Japanese language learners, and to construct a new database of Japanese-Chinese contrastive kanji compound words. This is necessary for research into Japanese language acquisition. The new database of 2,078 Japanese kanji compound words was published in March 2017. This database includes both Japanese and Chinese vocabulary properties, such as script, reading, degree of vocabulary difficulty, frequency, orthographical and phonological difference between Japanese and Chinese, meanings and so on. With regard to the acquisition of Wasei-kango, research was conducted with two groups of Chinese native speakers: one group with no experience of learning Japanese and the other with an advanced level of Japanese. The results showed that the difficulty of semantic inferences correlates to the difficulty of acquisition.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (69 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (41 results) (of which Int'l Joint Research: 19 results,  Peer Reviewed: 35 results,  Open Access: 25 results,  Acknowledgement Compliant: 14 results) Presentation (22 results) (of which Int'l Joint Research: 10 results,  Invited: 3 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 日本語オンライン・プレイスメント・テストの分析―紙版テストとの比較を通して-2018

    • Author(s)
      小森和子
    • Journal Title

      国際日本学研究

      Volume: 10(1) Pages: 1-28

    • NAID

      120006821525

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 言語能力と背景知識が第二言語の論文執筆に与える影響-要約課題を通して―2018

    • Author(s)
      小森和子
    • Journal Title

      明治大学人文科学研究所紀要

      Volume: 82 Pages: 195-222

    • NAID

      120006492766

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日中同形語から見えること-似ているようで似ていない同形語の習得の難しさ-2017

    • Author(s)
      小森和子
    • Journal Title

      日本語学

      Volume: 第36巻第11号 Pages: 56-67

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 実験的手法を用いた語彙習得研究 .2017

    • Author(s)
      玉岡賀津雄
    • Journal Title

      第二言語としての日本語の習得研究

      Volume: 20 Pages: 44-62

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 音象徴語と動詞の共起パターンに関する新聞コーパスの共起頻度と母語話者の産出との類似性の検討2017

    • Author(s)
      玉岡賀津雄
    • Journal Title

      計量国語学

      Volume: 31(1) Pages: 20-35

    • NAID

      130007429413

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] "N-gramを使った文法項目の抽出と学習者コーパスに基づく妥当性検証 "2017

    • Author(s)
      李在鎬・長谷部陽一郎
    • Journal Title

      計量国語学

      Volume: 31(2) Pages: 116-127

    • NAID

      130007555883

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中国人日本語学習者の日中同形同義語の品詞性の習得 ―語彙知識・文法知識との因果関係― .2017

    • Author(s)
      熊可欣・玉岡賀津雄・早川杏子
    • Journal Title

      第二言語としての日本語の習得研究

      Volume: 20 Pages: 63-79

    • NAID

      40021429798

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] エントロピーと冗長度の指標による韓国語のオノマトペと動詞の共起パターンの考察2017

    • Author(s)
      林ヒョン情・玉岡賀津雄・李在鎬
    • Journal Title

      朝鮮語教育

      Volume: 12 Pages: 22-39

    • NAID

      130007826505

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 中国人日本語学習者によるNV型複合名詞の理解.2017

    • Author(s)
      張セイイ・玉岡賀津雄
    • Journal Title

      小出記念日本語教育研究会

      Volume: 25

    • NAID

      40021192245

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 中国人日本語学習者によるNV型複合名詞の理解2017

    • Author(s)
      張セイイ・玉岡賀津雄
    • Journal Title

      小出記念日本語教育研究会論集

      Volume: 25

    • NAID

      40021192245

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 中国語を母語とする日本語学習者の漢語と和語の連語形式の習得に及ぼす母語の影響-モンゴル語を母語とする日本語学習者との比較から-2016

    • Author(s)
      小森和子・三國純子・徐一平
    • Journal Title

      日本学研究

      Volume: 26 Pages: 240-258

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 日中対照漢字二字熟語データベース2016

    • Author(s)
      小森和子・早川杏子・玉岡賀津雄
    • Journal Title

      明治大学国際日本学研究

      Volume: 9(1)

    • NAID

      120006821522

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] www.kanjidatabase.com: A new interactive online database for psychological and linguistic research on Japanese kanji and their compound words.2016

    • Author(s)
      Tamaoka, K., Makioka, S., Sanders, S. & Verdonschot, R.G.
    • Journal Title

      Psychological Research

      Volume: 0 Issue: 3 Pages: 1-13

    • DOI

      10.1007/s00426-016-0764-3

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Language-non-selective lexical activation without its use for sentential interpretation: An event-related potential2016

    • Author(s)
      Tamaoka, K., Miyatani, M., Zhang, C., Shiraishi, M., & Yoshimura, N.
    • Journal Title

      Open Journal of Modern Linguistics

      Volume: 5 Issue: 02 Pages: 148-159

    • DOI

      10.4236/ojml.2016.62015

    • Related Report
      2016 Research-status Report 2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 語の難しさに関するカテゴリー化2016

    • Author(s)
      李在鎬
    • Journal Title

      認知言語学論考

      Volume: 12 Pages: 139-162

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] データの可視化:SPSSのグラフ機能を利用して2016

    • Author(s)
      李在鎬
    • Journal Title

      計量国語学

      Volume: 30(5) Pages: 292-303

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 共起表現研究のためのコーパス検索入門2016

    • Author(s)
      玉岡賀津雄
    • Journal Title

      レキシコンフォーラム

      Volume: 7 Pages: 239-264

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Disambiguation and Integration in Korean Relative Clause Processing.2016

    • Author(s)
      Mansbridge, M., Park, S., & Tamaoka, K.
    • Journal Title

      Journal of Psycholinguistic Research

      Volume: online fast Issue: 4 Pages: 827-845

    • DOI

      10.1007/s10936-016-9461-z

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Triple operations of rendaku processing: Native Chinese and Korean speakers learning Japanese2016

    • Author(s)
      Katsuo Tamaoka, Kyoko Hayakawa, & Timothy John Vance
    • Journal Title

      Journal of Japanese Linguistics

      Volume: 32 Pages: 31-55

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 2言語間の非選択的活性化は統語情報の処理においても起こるか―日中同形同義漢語動詞の受動態の処理を例に2016

    • Author(s)
      熊可欣・玉岡賀津雄・マンスブリッジ パトリック マイケル
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 23(4) Pages: 395-410

    • NAID

      130006832717

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 日中二字漢字語における客観的音韻類似性指標―主観的音韻類似性指標との比較-2016

    • Author(s)
      早川杏子・于劭贇・初相娟・玉岡賀津雄
    • Journal Title

      関西学院大学日本語教育センター紀要

      Volume: 6 Pages: 21-34

    • NAID

      120006319043

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] コーパス検索による様態と結果の副詞の基本語順の検討2016

    • Author(s)
      難波えみ・玉岡賀津雄
    • Journal Title

      言語研究

      Volume: 150 Pages: 173-181

    • NAID

      130005282071

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 様態と結果の副詞的表現と動詞の共起パターンに関するエントロピーと冗長度を指標にした検討2016

    • Author(s)
      難波えみ・玉岡賀津雄
    • Journal Title

      計量国語学

      Volume: 30(4) Pages: 195-209

    • NAID

      40020771576

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本語プレイスメント・テストの開発と問題項目の分析ー国際日本学部のET日本語科目における試みー2016

    • Author(s)
      小森和子・柳澤絵美・安高紀子
    • Journal Title

      明治大学国際日本学研究

      Volume: 9(1) Pages: 31-62

    • NAID

      120006821513

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 中国語を母語とする日本語学習者による主語標識の理解に対する文法的諸要因2016

    • Author(s)
      穆欣・玉岡賀津雄・早川杏子
    • Journal Title

      中国語話者のための日本語教育研究

      Volume: 7 Pages: 45-61

    • NAID

      40020961689

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 日本語教育のための文章難易度研究2016

    • Author(s)
      李在鎬
    • Journal Title

      早稲田日本語教育学

      Volume: 21 Pages: 1-16

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本語プログラムの妥当性検証の試み-日本語能力試験Can-do自己評価リストを利用して-2016

    • Author(s)
      小森和子・柳澤絵美
    • Journal Title

      国際日本学研究

      Volume: 8 Pages: 93-118

    • NAID

      120006821508

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Triple operations of rendaku processing: Native Chinese and Korean speakers learning Japanese2016

    • Author(s)
      Tamaoka, K., Hayakawa, K., & Vance, T. J.
    • Journal Title

      Journal of Japanese Linguistics

      Volume: 32

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] www.kanjidatabase.com: a new interactive online database for psychological and linguistic research on Japanese kanji and their compound words2016

    • Author(s)
      Tamaoka, K., Makioka, S., Sanders, S., & Verdonschot, R. G
    • Journal Title

      Psychological Research

      Volume: 未定

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 中国語を母語とする日本語学習者によるカラ格主語文の処理メカニズム2016

    • Author(s)
      穆欣・玉岡賀津雄
    • Journal Title

      小出記念日本語教育研究会論文集

      Volume: 24 Pages: 5-19

    • NAID

      40020820155

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中国語を母語とする日本語学習者の漢語連語の習得 -共起語の違いが誤文訂正に及ぼす影響-2015

    • Author(s)
      三國純子・小森和子・徐一平
    • Journal Title

      中国語話者のための日本語教育研究

      Volume: 6 Pages: 34-49

    • NAID

      40020614759

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The Incrementality of Mayan Kaqchikel Phonological Encoding: Right or Leftwards?2015

    • Author(s)
      Katsuo Tamaoka, Kyoko Hayakawa, Michael Patrick Mansbridge, Maria Eduardovna Bulaeva, Kexin Xiong, Masatoshi Koizumi, Kuniya Nasukawa
    • Journal Title

      Open Journal of Modern Linguistics

      Volume: 5 Issue: 02 Pages: 135-146

    • DOI

      10.4236/ojml.2015.52012

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 第2言語における動詞特性と格助詞習得の関係:中国人日本語学習者を対象とした活動動詞におけるニとヲの習得2015

    • Author(s)
      早川杏子・玉岡賀津雄・初相娟
    • Journal Title

      Studies in Language Sciences

      Volume: 14 Pages: 163-183

    • NAID

      40020825550

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] コーパス研究が切り開く新しい日本語教育2015

    • Author(s)
      李在鎬
    • Journal Title

      BATJ

      Volume: 16 Pages: 65-78

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 改訂版・構造分類による日本語文法知識テストの開発─中国人日本語学習者のデータによるテスト評価─2015

    • Author(s)
      早川杏子・玉岡賀津雄
    • Journal Title

      ことばの科学

      Volume: 29 Pages: 5-24

    • NAID

      120005676254

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 中国人日本語学習者の人を表す接尾辞の派生語習得に影響する要因2015

    • Author(s)
      大和祐子・玉岡賀津雄・初相娟
    • Journal Title

      小出記念日本語教育研究会論文集

      Volume: 23 Pages: 33-45

    • NAID

      40020440978

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日韓中同形二字漢字語の品詞性ウェブ検索エンジン2015

    • Author(s)
      于劭・玉岡賀津雄
    • Journal Title

      ことばの科学

      Volume: 29 Pages: 43-61

    • NAID

      120005676256

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Constructing initial phonology in Mandarin Chinese: syllabic or sub-syllabic? A masked priming investigation,2015

    • Author(s)
      Verdonschot, R. G., Lai, J., Feng, C., Tamaoka, K., & Schiller, N. O.
    • Journal Title

      Japanese Psychological Research

      Volume: 57 Pages: 61-68

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Predicting lexical accent perception in native Japanese speakers: An investigation of acoustic pitch sensitivity and working memory2015

    • Author(s)
      Goss, S., & Tamaoka, K.
    • Journal Title

      Japanese Psychological Research

      Volume: 57 Pages: 143-154

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 仮名はすべて同じように発音されるのか2015

    • Author(s)
      玉岡賀津雄
    • Journal Title

      ことばと文字

      Volume: 3 Pages: 114-124

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 中国語または日本語を母語とする韓国語学習者のデータによる韓国語文法能力テストの評価2015

    • Author(s)
      斉藤信浩・玉岡賀津雄
    • Journal Title

      ことばの科学

      Volume: 29 Pages: 25-42

    • NAID

      120005676255

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 中国語を母語とする日本語学習者の連語形式の習得2018

    • Author(s)
      黄叢叢・小森和子
    • Organizer
      中国語話者のための日本語教育研究会第41回研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中国人日本語学習者の漢語と和語のコロケーションの習得2017

    • Author(s)
      小森和子
    • Organizer
      日中国交正常化45周年記念 中日学術交流会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日中対照漢字二字熟語データベースの構築と語彙特性の分析に関する研究2017

    • Author(s)
      小森和子・早川杏子・李在鎬・玉岡賀津雄
    • Organizer
      日本語教育学会 2017年度秋季大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 「話す」と「書く」という産出方法の違いが談話構造に与える影響-日本語学習者による意見を述べる談話の比較-2017

    • Author(s)
      安高紀子・小森和子
    • Organizer
      第11回OPI国際学術シンポジウム
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] L2-to-L1 reversal associative learning: A case of L2 Japanese kanji learning by L1 Koreans2017

    • Author(s)
      Kexin Xiong, Katsuo Tamaoka and Jeeseon Kim
    • Organizer
      European Second Language Association 27
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Acquisition of Chinese tones by native Japanese speakers with high and low Chinese lexical knowledge2017

    • Author(s)
      Jingyi Zhang, Katsuo Tamaoka and Yuko Katsukawa
    • Organizer
      European Second Language Association 27
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 韓国人日本語学習者の漢字読み書き能力の特徴2017

    • Author(s)
      大和祐子・玉岡賀津雄・熊可欣・金志宣
    • Organizer
      韓國日本言語文化學會・2017年度春季國際學術大會
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] IRT系モデルとReadabilityによる日本語作文の定量的分析 ―大学教員による評価とコンピュータによる自動評価の比較―2017

    • Author(s)
      伊集院郁子・李在鎬・野口裕之・小森和子・奥切恵
    • Organizer
      日本語教育学会 2017年度秋季大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] The function of " I think " by Japanese learners of English and first language transfer2016

    • Author(s)
      Megumi Okugiri, Kazuko Komori, Ikuko Ijuin
    • Organizer
      The 26th Conference of European Second Language Acquisition (EURO-SLA2016)
    • Place of Presentation
      フィンランドユヴァスキュラ市
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中国人日本語学習者の同形語と機能動詞の連語形式の習得2016

    • Author(s)
      黄叢叢・小森和子
    • Organizer
      第二言語習得研究会 第27回全国大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Adverbial semantic restriction to verbs: A case of L1 Chinese speakers learning L2 Japanese2016

    • Author(s)
      Katsuo Tamaoka, Emi Namba and Michael Mansbridge
    • Organizer
      The 26th Conference of European Second Language Acquisition (EURO-SLA2016)
    • Place of Presentation
      フィンランドユヴァスキュラ市
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Indexing Movement: An eye-tracking experiment on processing Japanese scrambled sentences2016

    • Author(s)
      Katsuo Tamaoka and Michael Mansbridge
    • Organizer
      The 22nd Architectures and Mechanisms for Language Processing (AMLAP)
    • Place of Presentation
      University of the Basque Country
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The overuse of "I think" by Japanese learners in English academic writing2016

    • Author(s)
      Megumi Okugiri,Ikuko Ijuin, Kazuko Komori
    • Organizer
      Pacific Second Language Research Forum 2016 (PacSLRF2016)
    • Place of Presentation
      中央大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 意見文の評価を左右する要因は何か -KH Coderを用いた評価コメントの分析を通して-2016

    • Author(s)
      伊集院郁子・小森和子・李在鎬・野口裕之・奥切恵
    • Organizer
      日本語教育学会 2016年度秋季大会
    • Place of Presentation
      ひめぎんホール
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 作文評価の手法を問い直すーIRTモデルを用いた尺度値の分析-2016

    • Author(s)
      野口裕之・李在鎬・小森和子・奥切恵・伊集院郁子
    • Organizer
      第二言語習得研究会 第27回全国大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 第2言語の聴解における言語知識と認知の関係2016

    • Author(s)
      早川杏子
    • Organizer
      第19回関学日本語教育研究会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語教師は語の難しさをどのようにカテゴリー化するか2015

    • Author(s)
      李在鎬
    • Organizer
      第26回第二言語習得研究会全国大会
    • Place of Presentation
      東北大学川内北キャンパス
    • Year and Date
      2015-12-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 学習中級段階からの日本語通訳者養成のための翻訳N-back訓練法2015

    • Author(s)
      早川杏子・魏志珍・玉岡賀津雄
    • Organizer
      日本語教育学会2015年度秋季大会
    • Place of Presentation
      沖縄国際大学
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 同形二字漢字語の品詞性に関する日韓中データベースのオンライン検索エンジンの構築2015

    • Author(s)
      于劭贇・熊可欣・早川杏子・玉岡賀津雄
    • Organizer
      日本語教育学会2015年度秋季大会
    • Place of Presentation
      沖縄国際大学
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 第2言語の聴解における認知メカニズム-語彙,文法,テキスト特性,記憶の個人差のフェイズから-.2015

    • Author(s)
      早川杏子
    • Organizer
      第2回 九州大学 留学生センター日本語教育公開講演会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2015-07-25
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 中国人日本語学習者の格助詞の習得とレキシコン―動詞に内在する意味概念と機能語の関係―.2015

    • Author(s)
      早川杏子
    • Organizer
      天津外国語大学
    • Place of Presentation
      天津外国語大学
    • Year and Date
      2015-06-24
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 中国人日本語学習者による動詞由来の複合名詞の理解2015

    • Author(s)
      張婧禕;・早川杏子・玉岡賀津雄
    • Organizer
      日本語教育学会2015年度春季大会
    • Place of Presentation
      武蔵野大学有明キャンパス
    • Year and Date
      2015-05-31
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] The teaching of foreign languages in Japan and international academic activities2016

    • Author(s)
      LEE, Jae-ho
    • Total Pages
      388
    • Publisher
      Asahi Press
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 日語教学研究2016

    • Author(s)
      小森和子(著)(張威(総主編)、徐敏民・近藤安月子(主編))
    • Total Pages
      620
    • Publisher
      外語教学与研究出版社
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] Handbook of Japanese Applied Linguistics.2016

    • Author(s)
      LEE,Jae-ho, NAKAGAWA, Natsuko
    • Total Pages
      535
    • Publisher
      De Gruyter Mouton.
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 日本語教育学入門2015

    • Author(s)
      姫野伴子・小森和子・柳澤絵美
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      研究社
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] Handbooks of Japanese Psycholinguistics2015

    • Author(s)
      Tamaoka, K.
    • Total Pages
      50
    • Publisher
      De Gruyter Mouton.
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 日本語教育研究方法と応用 日本語教育基礎理論と実践シリーズ叢書2015

    • Author(s)
      早川京子
    • Total Pages
      382
    • Publisher
      高等教育出版社
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi