• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Feasible, Individualized Japanese Language Education Support System for Dyslexic Learners

Research Project

Project/Area Number 15K02657
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionRikkyo University

Principal Investigator

IKEDA Nobuko  立教大学, 異文化コミュニケーション学部, 教授 (30294987)

Research Collaborator ISHIDA toshiko  
OSHIMA hiroko  
NISHIZAWA kaori  
MORITOKI nagisa  
HIGURASHI yoshiko  
LIN shuchang  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords日本語教育 / ディスレクシア / 教員養成 / 教材開発 / 態度変容 / KAPギャップ / 日本語学習支援 / 日本語教員養成 / 支援技術
Outline of Final Research Achievements

Based on the findings from this study, we recommend that a teacher training program be designed to help Japanese language teachers to acquire skills necessary to appropriately accommodate and support students with learning disorders such as dyslexia, in classroom settings. The study also suggests that in addition to transferring knowledge, it is necessary to bring about attitudinal changes in teachers by appropriately incorporating simulation activities and audiovisual materials. In addition, the study recommends that in order to assist learners with dyslexia in mastering Kanji, teaching materials in the form of games using pictures, Kanji flashcards, and Kanji components can be used.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、欧米諸国に比べてまだ対応が遅れている、学習障害を抱える日本語学習者に対する対応について、教員養成と学習支援(教材開発)の面から研究を行った。特に、教員養成プログラムの開発においては、従来のように、日本語教授法や日本語の言語的知識を教示するのみならず、学習障害に対する正確な知識を教えることに加えて、学習者の態度変容まで促すためのシミュレーション活動のデザイン、さらに、視聴覚教材利用のデザインも提案することができた。今後は、さらに多様な学習者への対応が求められる日本語教育の現場にとって、本研究は有意義であると思われる。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2019 2017 2016

All Journal Article (14 results) (of which Peer Reviewed: 14 results,  Open Access: 11 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 多様なニーズに対応可能な日本語教員養成プログラムの開発―シミュレーションによる態度変容可能性の検討2―2019

    • Author(s)
      池田伸子
    • Journal Title

      日本語・日本語教育

      Volume: 2 Pages: 1-18

    • NAID

      120006863431

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 多様なニーズに対応可能な日本語教員養成プログラムの開発―視聴覚教材利用による態度変容の可能性2―2019

    • Author(s)
      池田伸子
    • Journal Title

      日本語教育実践研究

      Volume: 7 Pages: 1-10

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 多様なニーズに対応可能な日本語教員養成プログラムの開発―シミュレーションによる態度変容可能性の検討―2017

    • Author(s)
      池田 伸子
    • Journal Title

      日本語・日本語教育

      Volume: 1 Pages: 1-18

    • NAID

      120006596263

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 多様なニーズに対応可能な日本語教員養成プログラムの開発―映像教材利用の可能性―2017

    • Author(s)
      池田 伸子
    • Journal Title

      日本語教育実践研究

      Volume: 6 Pages: 1-12

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ディスレクシアを抱える学習者に対応できる日本語教員養成―先行研究の分析を通して―2017

    • Author(s)
      池田伸子
    • Journal Title

      日本語教育実践研究

      Volume: 4号 Pages: 91-105

    • NAID

      120006324454

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 多様なニーズに対応可能な日本語教員養成プログラムの開発―態度変容に関する予備的考察22017

    • Author(s)
      池田伸子
    • Journal Title

      日本語教育実践研究

      Volume: 5号 Pages: 1-11

    • NAID

      120006324456

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 英国の高等教育機関における対応の現状2017

    • Author(s)
      西澤芳織
    • Journal Title

      日本語教育実践研究

      Volume: 4号 Pages: 16-24

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本語教育とディスレクシアの学習者のための連携的支援システム2017

    • Author(s)
      守時なぎさ
    • Journal Title

      日本語教育実践研究

      Volume: 4号 Pages: 25-39

    • NAID

      120006324450

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] フランスのディスレクシア学習者支援の現状と課題―日本語教材作成への応用を考える―2017

    • Author(s)
      大島弘子
    • Journal Title

      日本語教育実践研究

      Volume: 4号 Pages: 10-51

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] アメリカの大学における障害者の実態と外国語クラスにおける学習障害者への支援について2017

    • Author(s)
      日暮嘉子
    • Journal Title

      日本語教育実践研究

      Volume: 4号 Pages: 52-70

    • NAID

      120006324452

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 台湾における特別支援教育2017

    • Author(s)
      林淑璋
    • Journal Title

      日本語教育実践研究

      Volume: 4号 Pages: 71-90

    • NAID

      120006324453

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 多様なニーズに対応可能な日本語教員養成プログラムの開発―態度変容に関する予備的考察―2016

    • Author(s)
      池田伸子
    • Journal Title

      日本語教育実践研究

      Volume: 3 Pages: 1-19

    • NAID

      120005728118

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ディスレクシアの日本語学習者を取り巻く中東欧の状況―IT(不)使用と個人指導について―2016

    • Author(s)
      守時なぎさ
    • Journal Title

      日本語教育実践研究

      Volume: 3 Pages: 57-66

    • NAID

      120005728122

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ディスレクシアとテクノロジー―英国の教育における現状と課題―2016

    • Author(s)
      西澤芳織
    • Journal Title

      日本語教育実践研究

      Volume: 3 Pages: 67-77

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ディスレクシア―現場の教師に求められる知識と態度2019

    • Author(s)
      池田伸子
    • Organizer
      ICUグローバル言語教育研究センター 日本語教育における「学びのユニバーサルデザイン」を考える 連続講演会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] ディスレクシア日本語学習者に対する日本語教育支援と対応可能な日本語教員養成―さらなる多様性への挑戦―2016

    • Place of Presentation
      立教大学(東京都豊島区)
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi