Project/Area Number |
15K02659
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Japanese language education
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Research Institution | International Christian University (2017) Rikkyo University (2015-2016) |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
MAHER JohnC. 国際基督教大学, 教養学部, 特任教授 (50216256)
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Research Collaborator |
HATTORI Katsuyuki , 映像アーティスト
PEREZ=MURILLO Maria コンペルテンセ大学, 教育学部, 教授
YOSHIMOTO Yukio 琉球大学, 教育学部, 兼任講師
TADA Takashi 目白大学, 教授
SADOYAMA Seiko んきゃーん塾
FUKUHARA Gaku 沖縄県宮古島市立池間中学校, 教諭
KONDO Takashi 沖縄県宮古島市久松小学校, 教諭
YONAHA Chiyo , 久松ことば指導
YONAHA Shizu , 久松ことば指導
ARASATO Hiroshi 渋谷書言大学, 主任講師
ARASATO Nobuko 渋谷書言大学, 事務局長
MATSUTANI Hatsumi くまからかまからメールマガジン, 主宰
SHIMOJI Isamu シンガーソングライター, 歌手
MATSUBARA Morihisa 宮古島漁業組合, 漁師
OYADOMARI Yasuko 宮古島市地域包括支援センター, みやこ・ケアマネージャー
MIYAGUNI Osamu 久貝自治会, 役員
KENAN Celik 京都大学, 大学院
NOHINA Hiroshi ぬかぁ~ぬか, 店主・フォークシンガー
YONASHIRO Miwa , 宮古島民謡歌い手
NAKAZATO Hatsuo しらばりマンゴー農園, 経営者
MADOMARI Hiromi NPO法人いけま福祉支援センター, 理事長
GIMA Ritsuko きゅーぬふから舎, 池間いきいき教室, コーディネーター
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2018-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2017)
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Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | マルティリンガリズム / 応用言語学 / 日本のバイリンガリズム / バイリンガル教育 / 異文化コミュニケーション / 消滅危機言語の復興 / グローバリゼーション / 多文化共生 / 社会言語学 / バイリンガリズム / 母語保持 |
Outline of Final Research Achievements |
The theoretical findings on Multilingualism in Japan were publishedin English, a joint paper by Fujita-Round & Maher (2017), a book by Maher (2017), papers by Maherr(2016a, 2016b), also in Japanese, a paper by Fujita-Round(2016). The Action research in the classroom was implemented at one Junior high school and elementary school in Miyakojima city as an international understanding education, as mentioned Fujita-Round (2016) has written about the pupils' self-awareness. For the educational resources for Miyako Island pupils, 1) a website of Miyakoan folk tale collection, "Miyako Island Folklore Journey: Voices from the Past Making Connections in a Globalized World" and 2) a documentary video, "The Future of Myakufutsu (Miyakoan) : Disappearing and Emerging Voices" were produced. These full references appear at the end of this final report.
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