• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Experiences under the "100,000 International Students Plan": Life stories of former students and teachers

Research Project

Project/Area Number 15K02661
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionFerris University

Principal Investigator

TANAKA Rina  フェリス女学院大学, 文学部, 准教授 (40532031)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山本 冴里  山口大学, 国際総合科学部, 准教授 (00634750)
細川 英雄  早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 名誉教授 (80103604)
三代 純平  武蔵野美術大学, 造形学部, 准教授 (80449347)
佐藤 正則  山野美容芸術短期大学, その他部局等, 講師 (50647964)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords日本語教育史 / 留学生10万人計画 / ライフストーリー / 日本語教師 / 就学生 / 元就学生 / ライフストーリー研究 / 日本語学校 / 『実践研究の手引き』 / 留学生10万人計画 / 箱根会議
Outline of Final Research Achievements

For this study, life-story interviews were conducted with persons involved in various aspects of the so-called “100,000 International Students Plan”, established in 1983, such as former students, Japanese language teachers, etc. Their experiences were collected, analyzed, and considered. The interviews provided us with a chance to recapture and reconsider the significance that their educational experiences under said Plan had in their lives. This enabled this study to depict, from a variety of viewpoints, the facts and atmosphere surrounding the “100,000 International Students Plan.”

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

管見の限りでは先行研究のなかった「箱根会議」の意義が明らかとなり、また、当時の教育現場にかかわっていた教師たちや元就学生/留学生の経験や意味づけの一端を明らかにすることを通じて、量的達成に焦点があてられがちな「留学生10万人計画」をより立体的に描き出すことができた。調査の過程で得られた当事者の語りは実名での公開を承諾されているものもあり、証言資料という観点からも価値があると思われる。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2020 2019 2017 2015

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 神奈川県における外国人住民のライフストーリー研究(18)―BPさんへのインタビュー記録2020

    • Author(s)
      田中里奈
    • Journal Title

      神奈川県における外国人住民のライフストーリー研究論文集

      Volume: 1 Pages: 137-142

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本語学校の社会的アイデンティティ構築の歩み 「箱根会議」という経験をめぐるライフストーリー2019

    • Author(s)
      三代純平・佐藤正則
    • Journal Title

      言語文化教育研究

      Volume: 17 Pages: 169-189

    • NAID

      130007807207

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「職業として確立していない」言説に抵抗する語り―1980年代後半にキャリアを始めた日本語学校教師のライフストーリーからー2019

    • Author(s)
      佐藤正則・三代純平
    • Journal Title

      語りの地平

      Volume: 4 Pages: 48-68

    • NAID

      40022106290

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習者主体からことばの市民へ―ポリティクスとしての言語文化2017

    • Author(s)
      細川英雄
    • Journal Title

      言語文化教育研究

      Volume: 15 Pages: 58-66

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教えられないことを教える:社会的行為主体としてのことばの活動2019

    • Author(s)
      細川英雄
    • Organizer
      第23回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 留学生10万人計画時代における日本語教師のライフストーリー2019

    • Author(s)
      佐藤正則・三代純平
    • Organizer
      言語文化教育研究学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「箱根会議」の日本語教育的意味 当事者たちのライフストーリーから2017

    • Author(s)
      佐藤正則、三代純平
    • Organizer
      言語文化教育研究学会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Year and Date
      2017-02-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 『実践研究の手引き』編集の背景と日本語教育的意味―編著者らへのインタビュー調査から―2017

    • Author(s)
      三代純平、佐藤正則
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「行動中心」アプローチの意味するもの―活動型日本語教育との比較から―2015

    • Author(s)
      細川英雄
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Place of Presentation
      沖縄国際大学
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi