• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of second language writing skills through dialogue

Research Project

Project/Area Number 15K02663
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionShizuoka Sangyo University

Principal Investigator

TANIGUCHI MASAAKI  静岡産業大学, 情報学部, 教授 (60533213)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 谷口 ジョイ  静岡英和学院大学, 人間社会学部, 准教授 (80739201)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2017: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords日本語教育 / ライティングセンター / アカデミックライティング / 日本語教授法 / 留学生 / 第二言語習得 / ライティング・センター / アカデミック・ライティング / 対話を通した学び / 第二言語ライティング
Outline of Final Research Achievements

1. A writing center is an educational institution that encourages students to learn spontaneously through dialogue with instructors without correcting sentences. The researchers summarized the stages in which writing education in the second language has developed in the United States, based on previous studies, reference materials, and related books.
2.In order to verify the effectiveness of writing instruction using "dialogue" for international students, individual instruction at writing centers was observed, recorded and analyzed. In addition, follow-up interviews were conducted to confirm what type of "notice" the learners had and what problems they had, and to summarize points to be noted in writing instructions.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の調査結果から、留学生の多くは、構文や語彙の正確さを向上させる目的でライティングセンターを利用しており、「対話」を重視するライティングセンターの指導方法を認めつつも、添削指導が行われないことへの不安や不満を抱えていることが示唆された。また、母国において受けた文章作成指導とは、指導方法がかなり異なることから、センターの利用に心理的な抵抗を感じている学生も見られた。今後更に増加するであろうと予測されるライティングセンターの運営方法に関して、有意義な知見が得られたものと考えられる。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2019 2018

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 日本語アカデミックライティングにおける課題-留学生の視点から Difficulties with Academic Writing:Perspectives from International Students2019

    • Author(s)
      谷口正昭・谷口ジョイ
    • Journal Title

      『静岡産業大学情報学部研究紀要』21号

      Volume: 第21号

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Difficulties with Academic Writing:Perspectives from International Students (日本語アカデミックライティングにおける課題-留学生の視点から)2018

    • Author(s)
      谷口正昭・谷口ジョイ
    • Organizer
      The 15th International Conference on Japanese Language Education in Malaysia 第15回マレーシア日本語教育国際研究発表会(於マラヤ大学)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 『対話』を重視した日本語アカデミックライティングの指導における課題-非漢字圏出身の留学生の視点から2018

    • Author(s)
      谷口正昭・谷口ジョイ
    • Organizer
      The 4th Angkor Wat International Conference on Japanese Language Education 第4回アンコールワット国際日本語教育セミナー(於カンボジアメコン大学)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi