• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development study of "double responsiveness" of Japanese teachers by life history approach

Research Project

Project/Area Number 15K02664
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionSuzuka University of Medical Science

Principal Investigator

KANG Fengli  鈴鹿医療科学大学, 保健衛生学部, 准教授 (30399034)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森脇 健夫  三重大学, 教育学部, 教授 (20174469)
坂本 勝信  常葉大学, 外国語学部, 講師 (40387501)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords日本語教師 / 熟練日本語教師 / 二重の応答性 / ライフヒストリー的アプローチ / 熟練性 / 二重の応答性の発達 / 目標概念
Outline of Final Research Achievements

We focused on case studies focusing on acquiring "double responsiveness" and developing its "skill" of skilled Japanese teachers. We conducted a case study of first-term, middle-term and experienced teachers for Japanese teachers in Taiwan and for Japanese teachers in Tianjin. As a result, the first term teacher who has a major interest in the content of the education can not look to the learner or the learning environment. So "double responsiveness" itself does not work, but , middle-term teacher established his(her) teaching style can monitor the response of the learner, that is, "double responsiveness" works well. For a skilled teacher, it became clear that it has the ability to instantaneously and flexibly change his(her) response to the learner's response.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (8 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 初任期教師の授業実践指導力の課題と課題の克服のための支援ツール(ルーブリック)の開発2018

    • Author(s)
      森脇健夫
    • Journal Title

      三重大学教育学部紀要,教育実践

      Volume: 第69巻 Pages: 531-539

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 平成29年度「学力向上水神授業」の五十鈴中学校研究活動に関わって2018

    • Author(s)
      森脇健夫
    • Journal Title

      伊勢市教育委員会 平成29年度事業報告書 学力向上推進事業

      Volume: なし Pages: 116-117

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師の「熟練性」の研究―2人の中堅中国人日本語教師の授業の比較分析を通して―2017

    • Author(s)
      森脇健夫・康鳳麗・坂本勝信
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要,(教育実践)別刷

      Volume: 第68巻 Pages: 355-367

    • NAID

      120006220610

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] フレーズ習得を目指した「絵単語」による初級中国語学習の効果と課題2017

    • Author(s)
      康鳳麗・森脇健夫・坂本勝信
    • Journal Title

      鈴鹿医療科学大学紀要

      Volume: No.24 Pages: 75-85

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コミュニケーション言語能力論における語用論的能力と社会言語能力2017

    • Author(s)
      坂本勝信・谷誠司
    • Journal Title

      常葉大学外国語学部紀要

      Volume: 第34号 Pages: 61-76

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 森脇健夫・康鳳麗・坂本勝信,教師の「熟練性」の研究―2人の中堅中国人日本語教師の授業の比較分析を通して―2017

    • Author(s)
      森脇健夫・康鳳麗・坂本勝信
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 第68巻 Pages: 355-367

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 「教えること」についての「観」の自覚と変容2017

    • Author(s)
      大西宏明・森脇健夫
    • Journal Title

      三重大学高等教育研究,

      Volume: 第23号 Pages: 15-24

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員養成型PBL教育における対話的事例シナリオ教育の評価方法の開発2017

    • Author(s)
      根津知佳子・山田康彦・森脇健夫(他6名),
    • Journal Title

      三重大学高等教育研究

      Volume: 第23号 Pages: 69-80

    • NAID

      120006312062

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本語教師の「熟練性」の研究-熟練教師の目標概念の多層性、ネットワークと機能に注目して-2015

    • Author(s)
      康鳳麗,森脇健夫,坂本勝信
    • Journal Title

      鈴鹿医療科学大学紀要

      Volume: No.22 Pages: 31-44

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 日本語教師の初任期から熟練期への「二重の応答性」の発達2017

    • Author(s)
      康鳳麗・森脇健夫・坂本勝信
    • Organizer
      第66回中部教育学会大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 「地域日本語教師」養成のためのプログラム開発と講座実施から見えてきたこと~「ともに社会をつくる仲間」という視点から~2017

    • Author(s)
      嶋田和子・坂本勝信・内山夕輝・白晧
    • Organizer
      2017年度日本語教育学会秋季大会パネルセッション
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 「対話的事例シナリオ」による教員養成型PBL教育の評価と改善2016

    • Author(s)
      大西宏明・森脇健夫
    • Organizer
      日本教師教育学会第26回研究大会
    • Place of Presentation
      帝京大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 身体知の言語化とその情報学的な段階モデル の応用 立位と歩行に注目して2016

    • Author(s)
      山田雅敏・里大輔・坂本勝信(他3名)
    • Organizer
      日本認知科学会第33回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-09-16
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語教師の初任期から熟練期への「二重の応答性」の発達2016

    • Author(s)
      康鳳麗・森脇健夫・坂本勝信
    • Organizer
      中部教育学会第66回大会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Year and Date
      2016-06-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「絵単語」を使った中国語初級指導2016

    • Author(s)
      康鳳麗・森脇健夫・坂本勝信
    • Organizer
      中国語教育学会
    • Place of Presentation
      福井医療大学
    • Year and Date
      2016-06-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ライフヒストリー的アプローチによる熟練日本語教師の「熟練性」の研究―「見えない目標」の形成と機能に着目して―2015

    • Author(s)
      康鳳麗,森脇健夫,坂本勝信
    • Organizer
      日本語教育学会2015年度秋季大会
    • Place of Presentation
      沖縄国際大学
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成型PBL教育における対話型事例シナリオの到達点と課題2015

    • Author(s)
      森脇健夫,大日方真史
    • Organizer
      日本教師教育学会第25回研究大会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] ,日本語教育への道しるべ 第2巻 ことばのしくみを知る2017

    • Author(s)
      坂本勝信(編者),
    • Total Pages
      195
    • Publisher
      凡人社
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] フレーズで学ぶ はじめての中国語2015

    • Author(s)
      康鳳麗,森脇健夫,坂本勝信
    • Total Pages
      102
    • Publisher
      三恵社
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi