• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A network for mother language education

Research Project

Project/Area Number 15K02668
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionKindai University

Principal Investigator

TAKAHASHI Tomoko  近畿大学, 語学教育センター, 准教授 (30635165)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords母語教育 / 継承語教育 / ビデオレター交流 / 非対面交流 / ICT利用 / 中国にルーツを持つ子どもたち / ICT利用 / バイリンガル教育 / IT交流 / 外国ルーツの子どもたち
Outline of Final Research Achievements

What is the most effective way to study heritage (mother )language ? In order to discuss this question, two collaborative practice for heritage language learners were organized. These are the exchange video letters between the learners via internet. The goal is to motivate students to learn theier mother language. The present analysis indicates that students’ motivation increase by three factors. 1. a good learning environment, 2. existence of interlocutor, 3. use ICT. Most students enjoyed the interaction and built confidence from their successful experience. Issues are that we shoud incorporate the exchange of video letters to compliment the lesson content of the curriculum and to engage in enough exchange that allows the students to develop the sense of “confidence” and “the experience of success”.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 長期交換留学における大学生の学び2018

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 48号

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「多文化学校プログラム」における近畿大学生の学びー日本にルーツを持つ韓国人児童生徒との協働実践記録からー2017

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Journal Title

      近畿大学教養・外国語教育センター紀要(外国語編)

      Volume: (8)1 Pages: 95-104

    • NAID

      120006357171

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「多文化学校プログラム」における日本人大学生の学び2017

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Journal Title

      近畿大学『教養・外国語教育センター紀要』

      Volume: 第8巻第1号

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本の母語教育が直面する困難2016

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Journal Title

      香港国際日本語教育・日本研究

      Volume: ―

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 母語教室の新しい試み―iPad交流を通した子どもたちの学び―2016

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Journal Title

      異文化間教育学会 第37回大会発表抄録

      Volume: ― Pages: 190-191

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「日本の母語教育の現状と課題.2015

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Journal Title

      Jouranl CAJLE

      Volume: 0 Pages: 330-339

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] A new practice for maintaining heritage language2018

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Organizer
      Third International conference on Heritage/Community Language
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ビデオレター交流を取り入れた母語教育―日本にルーツを持つ韓国の子どもたちと日本人大学生の学びー2017

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Organizer
      第38回異文化間教育学会
    • Place of Presentation
      東北大学(宮城県)
    • Year and Date
      2017-06-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ビデオレター交流を取り入れた母語教育 ―日本にルーツを持つ韓国の子どもたちと日本人大学生の学びー2017

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Organizer
      38回異文化間教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 母語教室における協働実践 ―日本にルーツを持つ韓国の子どもたちと日本人大学生の学び―2017

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Organizer
      関西母語支援研究会 2017年7月22日
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] グローバル人材育成を目指した大学生の長期留学の意義ー韓国留学を通じた異文化接触による自己変容の観察・分析を中心にー2017

    • Author(s)
      服部圭子・武知薫子・酒勾康裕・高橋朋子
    • Organizer
      グローバル人材育成教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本の母語教育が直面する困難2016

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Organizer
      第11回国際日本語教育・日本研究シンポジウム
    • Place of Presentation
      HongKong Open University(香港)
    • Year and Date
      2016-11-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 母語教室の新しい試みーiPad交流を通した子どもたちの学び2016

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Place of Presentation
      桜美林大学(東京都町田市)
    • Year and Date
      2016-06-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 母語教室の新しい試み―iPad交流を通した子どもたちの学び―2016

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Organizer
      第37回異文化間教育学会
    • Place of Presentation
      桜美林大学(東京都)
    • Year and Date
      2016-06-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の母語教育の現状と課題2015

    • Author(s)
      高橋朋子
    • Organizer
      カナダ日本語教育学会
    • Place of Presentation
      サイモンフレーザー大学(カナダ バンクーバー)
    • Year and Date
      2015-08-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-01-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi