• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Ddevelopment of methods to assist nurses' improvemenet on writing skills based on findings and experiences in Japanese Language Education

Research Project

Project/Area Number 15K02671
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionThe Japanese Red Cross Kyushu International College of Nursing

Principal Investigator

Chinami Kyoko  日本赤十字九州国際看護大学, 看護学部, 教授 (60217239)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 力武 由美  日本赤十字九州国際看護大学, 看護学部, 准教授 (70514082)
松村 瑞子  九州大学, 言語文化研究院, 教授 (80156463)
森山 ますみ  国際医療福祉大学, 成田看護学部, 准教授 (90565722)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords現職看護師 / ライティング / スキーマ / 学習技能 / 意識化 / メタ認知 / 教育場と職業場 / アカデミック・ライティング / テンプレート / 問題の認識 / 学習過程の想定 / アカデミックライティング / 看護職 / 発信技能 / 新規参入者支援 / 指導者支援 / 論文構造スキーマ / ステークホルダー
Outline of Final Research Achievements

Nurses are required to produce a variety of documents as part of their expertise, and recently they have an increasing number of opportunities to write reports of academic nature. However, many of them had no specific training on writing during their nursing education, so they are in great need of assistance for improving their writing skils.
This project aimed at developing workable methods to assist nurses' improvement on writing skills as well as their skills in mutual critique and facilitation. In order to promote the formation of "schema (understanding of possible product as required from general and specific purposes )" of academic/professional writing, we complied a workbook based on actual production by nurses, and published several papers in print and as oral presentation to report on observed problems and efforts toward possible solutions to them.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 大学初年次生の学術的・実務的文章のスキーマ形成する2018

    • Author(s)
      因京子
    • Journal Title

      ことばのパースペクティブ(書籍)

      Volume: 1 Pages: 464-475

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 現職看護師のライティング技能向上支援の試み2018

    • Author(s)
      因京子
    • Journal Title

      大学と社会をつなぐライティング(書籍)11章

      Volume: 1

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] (イン)ポライトネス研究の方向性―フェイス・ディサーンメントの再概念化を受けて―2017

    • Author(s)
      松村瑞子
    • Journal Title

      東アジア日本語・日本文化研究 新機軸の日本語・日本文化研究』第22集 特別号

      Volume: 22 Pages: 109-124

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 外国人看護師の職場における日本語学習―今日、そして明日2015

    • Author(s)
      因京子・森山ますみ
    • Journal Title

      専門日本語教育研究

      Volume: 17 Pages: 17-22

    • NAID

      130007897932

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 国内外の大学教員が語る日本語アカデミック・ライティング教育への期待と課題-自身の学習・研究・教育の経験から―2015

    • Author(s)
      村岡貴子・因京子
    • Journal Title

      専門日本語教育研究

      Volume: 17 Pages: 35-40

    • NAID

      130007897925

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 社会文化技能獲得支援への挑戦ー「発信中心」からの回帰2018

    • Author(s)
      因京子
    • Organizer
      第19回東アジア日本語・日本文化フォーラム
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 通る研究報告を書く2017

    • Author(s)
      因京子
    • Organizer
      東京医療保健大学看護マネジメン研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 研究コミュニティを活用した主体的学習を支援する日本語会話入門教材の開発2017

    • Author(s)
      山路奈保子・因京子・アプドゥハン恭子
    • Organizer
      19回専門日本語教育学会研究討論会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 英語で研究活動を行う留学生・研究者のための『サバイバル日本語』―シラバス再構築に向けて―2016

    • Author(s)
      山路奈保子・因京子・アプドゥハン恭子
    • Organizer
      専門日本語教育学会
    • Place of Presentation
      京都産業大学
    • Year and Date
      2016-03-04
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 直感を補う納得に至る学習方法を求めて2016

    • Author(s)
      因京子
    • Organizer
      国立台中科技大学日本語教育特別講演会
    • Place of Presentation
      台中科技大学
    • Year and Date
      2016-02-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 大学初年次生のライティングに対するメタ認知2015

    • Author(s)
      因京子
    • Organizer
      韓国日語日文学会2015学術大会
    • Place of Presentation
      韓国外国語大学
    • Year and Date
      2015-12-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] マンガ作品における女性ジェンダー表現の教育利用に向けて:現実とのずれを前提に2015

    • Author(s)
      因京子
    • Organizer
      2015年文化越境与社会性別国際検討会
    • Place of Presentation
      上海交通大学
    • Year and Date
      2015-10-31
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 看護師のためのライティング練習2018

    • Author(s)
      因京子・アプドゥハン恭子・森山ますみ・松村瑞子
    • Total Pages
      148
    • Publisher
      日本赤十字九州国際看護大学
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi