• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The applicability of the projection model: A designing mothed of Chinese pedagogical grammar

Research Project

Project/Area Number 15K02682
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionKanagawa University (2018)
Kushiro Public University of Economics (2015-2017)

Principal Investigator

SUZUKI Keika  神奈川大学, 外国語学部, 教授 (80404797)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords中国語 / 教育文法 / 文法シラバス / シラバス設計 / 投射モデル / 中国語教育文法 / 投射項目 / 投射性項目 / 文法インストラクション / 第二言語 / 文法項目 / 習得難度
Outline of Final Research Achievements

The ultimate goal of this research project was to construct a designing method of Chinese pedagogical grammar to enable Japanese-speaking learners of Chinese to produce target forms of Chinese sooner and easier. As one means to achieve this goal, this research was aimed at clarifying the applicability of Zobl’s (1983) projection model for designing Chinese pedagogical grammar.
Due to changes in the study environment after the research was begun, the investigation survey of learners could not be carried out. However, the study findings indicate that rather than verifying the applicability of the projection model, it is more realistic and practical for the purpose of designing Chinese pedagogical grammar to devise systematic grammar instruction of L2 Chinese to reduce the difficulty of grammar learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、「学習者に習得上の利益をもたらす中国語教育文法のシラバス設計」について、これまでの教育的慣行を見直す必要があることを指摘した。研究課題は、当初の目的とは異なる方向に進んだが、中国語教育における目標言語の分析(中国語学)と学習者言語の分析(第二言語習得)がリンクされなければならないにも関わらず、未だそれが実現していない空白部を補強する方法を探り、今後、中国語教育学界が向き合わなければならない理論的・学術的意義を兼ね備える原理と方法論(教育的妥当性に裏付けられたシラバス設計の原理と方法)を討議・考察する必要性を論じた。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 中国語初中級における比較表現の文法事項分割・分散化試案2018

    • Author(s)
      西香織、鈴木慶夏
    • Journal Title

      北九州市立大学 国際論集

      Volume: 16 Pages: 127-144

    • NAID

      120006472390

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中国語教育文法設計の必要性――バックワード・デザインによる中国語学的文法からの解放――2017

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Journal Title

      杉村博文教授退休記念 中国語学論文集

      Volume: 1 Pages: 177-196

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 語言類型学視角下的漢語独特性対教学語法的啓示2015

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Journal Title

      漢語独特性研究与探索

      Volume: 1 Pages: 69-74

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 従“(是)……的”句式偏誤情况看現行教材与教法的反思2018

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      第三届漢字文化圈漢語教学国際研討会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「“(是)……的”構文」から「参考情報ぬきだし構文」へ ―文法研究の成果をいかに教育用途に加工するか―2018

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      日本中国語学会北海道支部例会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「(A)誰が先に家に帰る、(B)誰がご飯をつくる」:「(A)と(B)は因果関係にある+疑問詞『誰』は任意用法である」この説明わかる?2018

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      神奈川大学人文学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] “把”構文に必要な教育文法とは――文法事項の分割・分散による文型化試案――2017

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      中国語教育学会第15回全国大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2017-06-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] “把”構文に必要な教育文法とは ―文法事項の分割・分散による文型化試案―2017

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      中国語教育学会第15回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 在二語漢語教学中首先要学[口那]一種“了” ? ―従日本学習者産出的中介語角度看2016

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      漢語作為第二語言研究国際研討会
    • Place of Presentation
      中国・華東師範大学
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 第二外国語初級段階で最初に学習する“了” ――処方的アプローチによる導入形式の選択――2016

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      中国語教育学会第14回全国大会
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部
    • Year and Date
      2016-06-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「文法は体系である」の「体系」とは?―名前を付けて保存する文法知識と上書き保存する文法知識―2015

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      第64回日本中国語学会全国大会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2015-11-01
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 試論控制“*我喫午飯在食堂”的教学法 -何種語言知識能够発揮産出“我在食堂喫午飯”的語言能力?2015

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      19th Biennial Conference of the Chinese Language Teachers Association of Germany, Austria and Switzerland
    • Place of Presentation
      Goettingen University, Germany
    • Year and Date
      2015-09-24
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ライティング支援としての“i+12015

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      中国語教育学会第13回全国大会
    • Place of Presentation
      龍谷大学深草校舎
    • Year and Date
      2015-06-07
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 如何控制“*我学習漢語在大学”等中介語形式的産出?2015

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Organizer
      The First International Form on Linguistics in Chinese Education
    • Place of Presentation
      University of California, Davis
    • Year and Date
      2015-05-09
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 日本中文教学研究2017

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Publisher
      華語教学出版社
    • ISBN
      9787513811644
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 『アクション!開始!2 ――コミュニケーション中国語――』2017

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Total Pages
      164
    • Publisher
      朝日出版社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 『アクション!開始!―コミュニケーション中国語―』2016

    • Author(s)
      鈴木慶夏
    • Total Pages
      142
    • Publisher
      朝日出版社
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi