• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing Teaching Methods of Sentence Constructions: From a cognitive linguistic view

Research Project

Project/Area Number 15K02686
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionFukuoka University (2016-2017)
The University of Kitakyushu (2015)

Principal Investigator

Cho Kanako  福岡大学, 人文学部, 准教授 (70369833)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords認知言語学 / 英語教育 / 構文 / 学校認知英文法
Outline of Final Research Achievements

English and Japanese are different in that how native speakers construe events which they encode, and those differences appear in constructions. This study focuses on four constructions: the five sentence patterns, double object constructions, relative clauses, and there-constructions, and developed a new teaching approach that fills the cognitive gaps between Japanese learners of English and native speakers of English. This new approach will not force learners to memorize constructions or grammatical knowledge.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2017 2016 2015

All Journal Article (1 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 事態把握と外国語教育2016

    • Author(s)
      長 加奈子
    • Journal Title

      北九州市立大学基盤教育センター紀要

      Volume: 25 Pages: 123-137

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 用法基盤モデルに基づく多読学習の分析2017

    • Author(s)
      長 加奈子
    • Organizer
      外国語教育メディア学会 メソドロジー研究部会
    • Place of Presentation
      西南学院大学
    • Year and Date
      2017-02-18
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 日英の事態把握の違いをどのように英語学習者に教えるか2016

    • Author(s)
      長 加奈子
    • Organizer
      第8回応用認知言語学研究会
    • Place of Presentation
      西南学院大学(福岡県・福岡市)
    • Year and Date
      2016-03-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 構文にあらわれる事態把握の違い:コーパスに基づく実証2015

    • Author(s)
      長 加奈子
    • Organizer
      英語コーパス学会第41回大会
    • Place of Presentation
      愛知大学(愛知県・名古屋市)
    • Year and Date
      2015-10-03
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 事態把握と構文:二重目的語構文と関係詞2015

    • Author(s)
      長 加奈子
    • Organizer
      大学英語教育学会第54回国際大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学(鹿児島県・鹿児島市)
    • Year and Date
      2015-08-29
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本人英語学習者の二重目的語構文使用の特徴と学校英文法への示唆:動詞 give の場合2015

    • Author(s)
      長 加奈子
    • Organizer
      第11回英語語法文法セミナー
    • Place of Presentation
      関西学院大学梅田キャンパス(大阪府・大阪市)
    • Year and Date
      2015-08-03
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 二重目的語構文をいかに教えるか2015

    • Author(s)
      長 加奈子
    • Organizer
      第7回応用認知言語学研究会
    • Place of Presentation
      西南学院大学(福岡県・福岡市)
    • Year and Date
      2015-07-04
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 認知言語学を英語教育に生かす2016

    • Author(s)
      長 加奈子
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      金星堂
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 言語研究と量的アプローチ2016

    • Author(s)
      石川有香・石川慎一郎・清水裕子・田畑智司・長加奈子・前田忠彦
    • Total Pages
      307
    • Publisher
      金星堂
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi