• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Constructing a Pedagogical Model for English Conversation: Focusing on the Role of the Listener

Research Project

Project/Area Number 15K02695
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionInternational Christian University

Principal Investigator

Iwata Yuko  国際基督教大学, 教養学部, 教授 (50147154)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 村田 泰美  名城大学, 外国語学部, 教授 (70206340)
大塚 容子  岐阜聖徳学園大学, 外国語学部, 教授 (10257545)
重光 由加  東京工芸大学, 工学部, 教授 (80178780)
大谷 麻美  京都女子大学, 文学部, 准教授 (60435930)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords英語会話力 / 聞き手の役割 / あいづち / 質問 / コメント / 関連ストーリー / 指導法 / 教材 / 英語会話能力育成 / 日本人英語学習者 / 教案 / 自己開示 / 話題の発展 / 会話のルール / 英語会話 / 聞き手の関与 / 日本語会話 / 初対面 / 聞き手 / 関与ストラテジー / 指導マニュアル
Outline of Final Research Achievements

The role of the listener in an English conversation seems to be different from that of the listener in a Japanese conversation. The listener in an English conversation tends to be more actively involved in the conversation by using various strategies such as giving lexical back-channels, making comments on the speaker’s talk, asking questions to elicit more information and telling a related story. As a result, the listener in an English conversation elaborates on the topic with the speaker. The purpose of this study was to investigate the role of the listener in English conversations and design teaching methodology and teaching materials to help students to acquire the above strategies so that they could actively participate in English conversations. The Japanese students demonstarated that they were able to be more actively involve in English conversations after they were taught to use the above strategies. Explicit teaching of listener strategies turns out to be very effective.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでの日本の英語スピーキング指導において欠けていた、聞き手の役割を教える重要性を指摘し、方法論を提示した。日本語母語話者が英語会話に積極的に参加するためには、話し手として積極的に話すだけでは不十分であり、英語会話の聞き手として期待されている役割を行い、話し手と一緒に会話を発展させることが必要である。英語会話データの分析し、英語会話に参加するために聞き手として必要なストラテジーを解明し、ストラテジーを教えるための教材と指導法を考案した。日本語母語話者にわかりやすく段階を追ってこれらのストラテジーを提示し、明示的に教えれば、習得は可能であり、それが英語会話力向上につながることを示した。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (41 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (17 results) (of which Peer Reviewed: 13 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (23 results) (of which Int'l Joint Research: 9 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Developing Critical Thinking Skills and Attitude: An Analysis of a Reading Course in a University English Program2019

    • Author(s)
      Yuko Iwata with Kaoru Kiyosawa, Yoko Kobayashi, Yusa Koizumi and Satomi Yoshimuta
    • Journal Title

      Language Research Bulletin

      Volume: 33 Pages: 10-20

    • NAID

      120006650278

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The need for explicit teaching of interactiona skills: Cutlutral assumptions underlying English language interactions2019

    • Author(s)
      Yasumi Murata
    • Journal Title

      Meijo University Journal of the Faculty of Foreign Studies

      Volume: 2 Pages: 33-65

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語初対面会話における話題導入の相互行為―プロセスと対人関係機能―2019

    • Author(s)
      大谷麻美
    • Journal Title

      京都女子大学人文論叢

      Volume: 67 Pages: 1-27

    • NAID

      120006646014

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日・英語の初対面会話における話題の連鎖と展開:共ー選択の観点からの分析2018

    • Author(s)
      大谷麻美
    • Journal Title

      社会言語科学

      Volume: 21(1) Pages: 96-112

    • NAID

      130007552773

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ポライトネス・ストラテジーに基づく会話エージェントの言語的な振る舞いの違いが人との関係性構築にもたらす効果~初対面における冗談の心理効果~2018

    • Author(s)
      重光由加・宮本知樹・井上大輔・宇佐美まゆみ・田中貴紘・金森等
    • Journal Title

      日本知能情報ファジー学会

      Volume: 30(5) Pages: 653-765

    • NAID

      120006940752

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員養成学部における日本語指導法の授業で育成される資質能力――リライト文の分析から2018

    • Author(s)
      大塚容子、中島葉子
    • Journal Title

      岐阜聖徳学園大学教育学部紀要

      Volume: 57 Pages: 37-53

    • NAID

      120006473074

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Question forms in male first meetings: A quantitative study of cultural norms in Japanese and English conversations2017

    • Author(s)
      Yuka Shigemitsu
    • Journal Title

      東京工芸大学紀要

      Volume: 40 Pages: 25-34

    • NAID

      120006317949

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Wh-(equivalent) questions for eliciting new information: A discourse analytical approach to Japanese male first meetings2017

    • Author(s)
      Yuka Shigemitsu
    • Journal Title

      東京工芸大学紀要

      Volume: 40 Pages: 49-58

    • NAID

      120006373358

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 名城大学におけるアクティブラーニグとCLILの取り組み2017

    • Author(s)
      村田泰美
    • Journal Title

      JACET(大学英語教育学会)中部支部紀要

      Volume: 15 Pages: 29-36

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Case Study of First Encounter Conversation in Cross-cultural Settings:Discourse Style Differences in Intercultural Settings of English Speakers and Japanese Speakers2017

    • Author(s)
      重光由加
    • Journal Title

      東京工芸大学紀要

      Volume: 39(2) Pages: 32-43

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 日・英語初対面会話における聞き手の関与ストラテジーと会話構造の対照分析2017

    • Author(s)
      岩田祐子
    • Journal Title

      社会言語科学会第39回大会発表論文集

      Volume: - Pages: 134-137

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日・英語会話におけるトピックの発展と聞き手の役割2016

    • Author(s)
      岩田祐子
    • Journal Title

      Language Research Bulletin

      Volume: 30 Pages: 1-16

    • NAID

      120005948568

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 初対面会話におけるナラティブの評価: 聞き手の評価の日・英語対照研究2016

    • Author(s)
      岩田祐子
    • Journal Title

      応用社会学研究

      Volume: 58 Pages: 131-144

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 日・英語初対面会話に見られる引用ストラテジーと意味の多層性の構築2016

    • Author(s)
      岩田祐子
    • Journal Title

      社会言語科学会第37回大会発表論文集

      Volume: none Pages: 48-51

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 話題の展開に寄与する聞き手の役割 -日・英語初対面会話の対照分析-2016

    • Author(s)
      大谷麻美・岩田祐子・重光由加
    • Journal Title

      社会言語科学会第37回大会発表論文集

      Volume: none Pages: 150-153

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 初対面の2人会話におけるあいづち行動ー非言語行動を含めてー2016

    • Author(s)
      大塚容子
    • Journal Title

      岐阜聖徳学園大学紀要

      Volume: 55 Pages: 71-83

    • NAID

      110010010866

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] How questions facilitate first- encounter conversations in an intercultural setting: A case study of English and Japanese speakers who have different perspective on questions2015

    • Author(s)
      Yuka Shigemitsu
    • Journal Title

      東京工芸大学紀要

      Volume: 38 Pages: 35-41

    • NAID

      110009987337

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 英語インタラクションの指導の試み:成果と課題2019

    • Author(s)
      岩田祐子・村田泰美・大谷麻美
    • Organizer
      JACET中部支部春期定例研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 動画からのうなずきの半自動検出と談話研究への応用2019

    • Author(s)
      大塚容子・宇佐美まゆみ・伊藤敏
    • Organizer
      言語処理学会第25回年次大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Style-shifting between desu/masu forms (addressee honorifics) and the plain form (non-honorific forms ) in first-encounter Japanese conversations2018

    • Author(s)
      Yuko Iwata
    • Organizer
      Sociolinguistics Symposium (SS) 22
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日・英語初対面会話における関係構築の対照分析ー聞き手の役割2018

    • Author(s)
      岩田祐子
    • Organizer
      日本英語学会第36回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 話題の終結と開始のための相互行為 -マルチモダリティーの観点からの分析-2018

    • Author(s)
      大谷麻美
    • Organizer
      第42回社会言語科学会研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 日・英語初対面会話における聞き手の関与ストラテジーと会話構造の対照分析2017

    • Author(s)
      岩田祐子
    • Organizer
      社会言語科学会大会
    • Place of Presentation
      杏林大学井の頭キャンパス
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Storytelling as social and cultural practice: the degree of audience participation, co-telling and collaboration in English and Japanese first-encounter conversations and Japanese first-encounter conversation2017

    • Author(s)
      Yuko Iwata
    • Organizer
      International Pragmatics Association Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Different cultural norms and question-answer sequences: A comparative study between Japanese and English2017

    • Author(s)
      Yuka Shigemitsu
    • Organizer
      International Pragmatics Association Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 聞き手の役割に主眼を置いた英会話能力の育成-教材と指導法-2017

    • Author(s)
      岩田祐子、重光由加
    • Organizer
      大学英語教育学会国際大会年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] JACET 待遇表現研究会 最近の研究 20172017

    • Author(s)
      岩田祐子、重光由加
    • Organizer
      大学英語教育学会国際大会年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語会話におけるやりとり(インタラクション)をどう教えるか―会話データ分析に基づく実践的指導法と指導の試み2017

    • Author(s)
      岩田祐子、重光由加、村田泰美
    • Organizer
      大学英語教育学会中部支部待遇表現研究会(東京工芸大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 英語会話におけるやりとり(インタラクション)をどう教えるか―会話データ分析に基づく実践的指導法と指導の試み2017

    • Author(s)
      岩田祐子、重光由加、村田泰美
    • Organizer
      大学英語教育学会中部支部待遇表現研究会(名城大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] データセッション:初対面男性二人会話(日本語会話・異文化会話)のケース・スタディ2016

    • Author(s)
      重光由加
    • Organizer
      言語と人間研究会例会
    • Place of Presentation
      立教大学
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 'First encounter conversation in intercultural setting: how to overcome the conversation style differences in intercultural setting of English speakers and Japanese speakers'2016

    • Author(s)
      重光由加
    • Organizer
      Sociolinguistics Symposium 21
    • Place of Presentation
      University of Murcia
    • Year and Date
      2016-06-07
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 話題の展開に寄与する聞き手の役割 -日・英語初対面会話の対照分析-2016

    • Author(s)
      大谷麻美・岩田祐子・重光由加
    • Organizer
      第37回社会言語科学会研究大会
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部
    • Year and Date
      2016-03-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 日・英語初対面会話に見られる引用ストラテジーと意味の多層性の構築2016

    • Author(s)
      岩田祐子
    • Organizer
      第37回社会言語科学会研究大会
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部
    • Year and Date
      2016-03-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 英語会話に求められる聞き手としての振る舞い ―会話データの分析と会話指導へのヒント―2016

    • Author(s)
      大谷麻美・岩田祐子・重光由加・津田早苗
    • Organizer
      大学英語教育学会(JACET)中部支部定例研究発表会
    • Place of Presentation
      名城大学
    • Year and Date
      2016-02-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 会話に対する意識の違いとその表出:日・英男性の初対面の談話を分析して2015

    • Author(s)
      重光由加
    • Organizer
      場の言語・コミュニケーション研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2015-12-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] Different perspective on conversation: Question and Response in an intercultural setting2015

    • Author(s)
      Yuka Shigemitsu
    • Organizer
      ALAA(Applied Linguistics Association of Australia) Conference
    • Place of Presentation
      University of Southern Australia, city campus
    • Year and Date
      2015-12-01
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語会話授業での異文化間コミュニケーション能力育成 -異文化の気づきをどのように取り入れるか-2015

    • Author(s)
      大谷麻美・岩田祐子・重光由加
    • Organizer
      大学英語教育学会(JACET)大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Year and Date
      2015-08-31
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] Storytelling as social and cultural practice: Self-disclosure in English and Japanese first-encounter conversations2015

    • Author(s)
      Yuko Iwata
    • Organizer
      The 15th International Pragmatics Conference (IPrA) (Antwerp, Belgium)
    • Place of Presentation
      University of Antwerp
    • Year and Date
      2015-07-31
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How questions facilitate first encounter conversation in an intercultural setting: A case of English speakers and Japanese speakers who have different perspective on question2015

    • Author(s)
      Yuka Shigemitsu
    • Organizer
      The 15th International Pragmatics Conference (IPrA)
    • Place of Presentation
      University of Antwerp
    • Year and Date
      2015-07-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] "How do Japanese and English Speakers Develop a Topic in Casual Conversations?: Roles of Hearers in Interaction "2015

    • Author(s)
      Mami Otani
    • Organizer
      The 15th International Pragmatics Conference (IPrA)
    • Place of Presentation
      University of Antwerp
    • Year and Date
      2015-07-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] リベラル・アーツの挑戦2018

    • Author(s)
      大塚容子他(岐阜聖徳学園大学外国語学部編)
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      彩流社
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi