• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Constructing translanguaging theory and pedagogy for active CLIL practice

Research Project

Project/Area Number 15K02696
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionSophia University

Principal Investigator

Ikeda Makoto  上智大学, 文学部, 教授 (10317498)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
KeywordsCLIL / translanguaging / 英語教育 / アクティブラーニング / グローバル人材育成 / 国際情報交換 / コンピテンシーベース / translanguaging
Outline of Final Research Achievements

This study focuses on translanguaging (active, purposeful and informed use of the first language) in CLIL (Content and Language Integrated Learning), clarifying its concept and definition, developing its pedagogical principles and techniques, and examining its classroom practice and effectiveness. The research methods include acquiring knowledge and information by literature review and conference participations, accumulating classroom examples by school visits in Europe, and collecting empirical data by teacher interviews and lesson observations, the last of which are analysed qualitatively using classroom discourse analysis techniques. Based on these research procedures, this study produces, as final outcomes, a precise definition and a list of key functions of pedagogical translanguaging in CLIL, a practical framework and concrete examples for future classroom practice, and possible domains where translanguaging is employed effectively in classroom instructions and interactions.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は国際性と独創性にある。国際性としては、translanguagingの理論構築に非ヨーロッパ人として貢献した。CLIL授業での母語と英語の使い分けは、英語との距離が遠く、言語環境も異なる非印欧語国が切実であり、その研究と実践に関しては日本人学習者を対象とする本取組が参考となろう。独創的な点は、概念構築から教室実践までを扱った包括性と実用性にある。それにより、CLILにおける母語観の一大転機が起こりうる。従来はCLILでの母語使用は外国語で学習が成立しない時の妥協と捉えられてきたが、第一言語に役割を認め、第二言語と共に「言語力」として高めていく積極的見方に転換するからである。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 17 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] MYPにおける形成的フィードバックの原理と実践:評価コメントの分析と活用2018

    • Author(s)
      池田 真
    • Journal Title

      国際バカロレア教育研究

      Volume: 2 Pages: 1-10

    • NAID

      130008103517

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] CLIL(内容言語統合型学習)におけるtranslanguaging(二言語活用)のモデル構築2017

    • Author(s)
      池田真
    • Journal Title

      英文学と英語学

      Volume: 53 Pages: 1-12

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 英語科におけるコンテンツ、コンテクスト、コンピテンシー2016

    • Author(s)
      池田真
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 63 Pages: 57-59

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 21世紀のグローバル英語教育:CLIL(内容言語統合型学習)の理念と方法2015

    • Author(s)
      池田真
    • Journal Title

      全英連会誌

      Volume: 53 Pages: 4-11

    • NAID

      40021963199

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] ‘Visible language pedagogy’ in content-oriented learning2018

    • Author(s)
      Makoto Ikeda
    • Organizer
      2018 International Forum on CLIL
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] CLIL for challenges and changes in English language education in Japan2018

    • Author(s)
      Makoto Ikeda
    • Organizer
      北東アジア英語教育学会 (NEAR)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Chances and challenges for CLIL programme implementation in Japan2018

    • Author(s)
      Makoto Ikeda
    • Organizer
      日本CLIL教育学会シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] CLILで育つ学力:言語知識から汎用能力まで2018

    • Author(s)
      池田真
    • Organizer
      日本CLIL教育学会西日本支部第1回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] CLIL(内容言語統合型学習)におけるトランスラングエッジング活用のモデル構築2017

    • Author(s)
      池田真
    • Organizer
      日本英語検定協会英語教育研究センター特別講演会
    • Place of Presentation
      私学会館(東京都)
    • Year and Date
      2017-03-18
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校英語教育の可能性:PPPとCLIL2017

    • Author(s)
      池田真
    • Organizer
      第2回小学校CLIL学会
    • Place of Presentation
      上智大学(東京都)
    • Year and Date
      2017-03-11
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] CLIL(内容言語統合型学習)の理論・事例・発展2017

    • Author(s)
      池田真
    • Organizer
      第10回大阪大学専門日本語教育研究協議会
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府)
    • Year and Date
      2017-02-21
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 外国語教育におけるCLILの実践と応用2017

    • Author(s)
      池田真
    • Organizer
      Symposium for CLIL in a Plurilingual Community of Practice
    • Place of Presentation
      上智大学(東京都)
    • Year and Date
      2017-01-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] CLILによる「主体的・対話的で深い学び」2017

    • Author(s)
      池田真
    • Organizer
      第32回大学英語教育学会 (JACET) 中部支部大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「CLILにおける『統合』とは?:『見える指導』による内容と言語の統合」2017

    • Author(s)
      池田真
    • Organizer
      日本CLIL教育学会セミナー
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 私学英語教育の新局面:CLILによる教科横断型英語学習と汎用能力育成2017

    • Author(s)
      池田真
    • Organizer
      私立学校特別研修会・外国語(英語)教育改革特別部会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] CLILによる「主体的・対話的で深い学び」2017

    • Author(s)
      池田真
    • Organizer
      CLIL研究発表宇都宮大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 言語能力から汎用能力へ:CLILによるコンピテンシーの育成2016

    • Author(s)
      池田真
    • Organizer
      早稲田大学教育最前線講演会シリーズ26
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都)
    • Year and Date
      2016-12-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] A third revolution in ELT?: CLIL as a methodology for competency-based language education2016

    • Author(s)
      池田真
    • Organizer
      JALT CUE Conference 2016
    • Place of Presentation
      近畿大学(大阪府)
    • Year and Date
      2016-09-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] The ABCs and XYZs of CLIL (Content and Language Integrated Learning)2016

    • Author(s)
      池田真
    • Organizer
      The 3rd Cardiff Symposium on Applied Linguistics and Japanese Language Pedagogy
    • Place of Presentation
      カーディフ(英国)
    • Year and Date
      2016-07-15
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] CLIL as an educational platform for innovative language pedagogies2016

    • Author(s)
      池田真
    • Organizer
      Research seminar in applied linguistics
    • Place of Presentation
      ウイーン(オーストリア)
    • Year and Date
      2016-04-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Implementing translanguaging in tertiary CLIL in Japan: Its contextual, conceptual, pedagogical and research agendas2016

    • Author(s)
      Makoto Ikeda
    • Organizer
      Translanguaging Network Meeting
    • Place of Presentation
      Dalarna University (Sweden)
    • Year and Date
      2016-03-07
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] Innovation in language teaching and learning: The case of Japan2019

    • Author(s)
      Reinders, H., Ryan, S., Nakamura, S., Ikeda, M. et al.
    • Total Pages
      295
    • Publisher
      Palgrave Macmillan
    • ISBN
      9783030125660
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] Innovation in language learning and teaching: The case of Japan2018

    • Author(s)
      Hayo Reinders, Stephen Ryan, Sachiko Nakao, Yuko Goto Butler, Kay Irie, Quint Oga-Baldwin, Noriko Ishihara, Makoto Ikeda, Danya Ramirez, James Dochtermann, Barbara Hoskins Sakamoto, Chiyuki Yanase, Michelle Lees, James York, Jonathan deHaan, Peter Hourdequin, Sue Osada, Natalie Donoghue, Robert Wsier, Mark Peterson
    • Publisher
      Palgrave Macmillan
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 英語で教科内容や専門を学ぶ:内容重視指導(CBI)、内容言語統合学習(CLIL)と英語による専門科目(EMI)の指導の視点から2017

    • Author(s)
      原田哲男、澤木康代、池田真、半沢蛍子、福田恭久、村田久美子、小中原麻友
    • Total Pages
      110
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] CLIL内容言語統合型学習:上智大学外国語教育の新たなる挑戦(第3巻授業と教材)2016

    • Author(s)
      池田真、渡部良典、和泉伸一
    • Total Pages
      182
    • Publisher
      上智大学出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 教科の本質からコンピテンシーへ:資質・能力を中心に据えたカリキュラム編成と授業づくりのために2015

    • Author(s)
      奈須正裕、江間史明、鶴田清司、齋藤一哉、丹沢哲郎、池田真
    • Total Pages
      183
    • Publisher
      図書文化社
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi