• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Exploring teaching methods to help junior high school students develop their reading comprehension ability based on an analysis of the difficulties they have reading in English

Research Project

Project/Area Number 15K02697
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionSeikei University

Principal Investigator

ONO NAOMI  成蹊大学, 文学部, 教授 (10259111)

Research Collaborator Takanashi Tsuneo  弘前大学, 名誉教授
Tsuchiya Kagari  , 杉並区英語講師
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2016: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords読解の躓き / Reading Recovery Program / リテラシー教育 / Emergent Literacy / 英語で読むこと / 英語で書くこと / 躓き / 読みの躓き / 中学生の読解力 / Reading Recovery / 英語教材の活かし方 / lReading Recovery / literacy / 中学校英語への架け橋 / 文字教育 / 読み書き教育
Outline of Final Research Achievements

I spent the first two years writing two books on how to apply the tenets and teaching methods of the Reading Recovery Program to the methodology of teaching Japanese students learning English. In 2017 and 2018, two books were published. In the latter two years I taught English to the junior high school students based on the teaching methods used in the Reading Recovery Program.
Analysis of my teaching experience allowed me to realize the following two key things. In the first place, these junior high school students need to thoroughly understand the relationship between sounds, letters and meaning of the words to improve their reading and writing in English. In the second place, they also need to use their background knowledge to assist their English learning, which suggests that English education should be literacy-based. In order to become good communicators in English, learners should be able to function in English within various contexts.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、学習者の躓きに注目することにより英語指導方法を考案する点、学術的及び社会的意義があるといえる。日本の英語学習者の躓きの原因を探り、改善することで英語が苦手な学習者の英語能力を改善する方法の糸口を見つけるという発想は重要である。また英語圏で学習者の躓きを取り除くことに効果を発揮しているRRを研究のモデルとしている点もこれまでにない研究といえるであろう。日本の英語学習者の英語力を伸ばすためには、特に音声言語と書記言語の両方の能力の訓練に効果を発揮する一連の指導手順がある、リテラシー教育の視点に基づくmethodが必要であり、この度の研究はそれを目指したことが有意義であった。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (1 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 日本で英語を学ぶ大学生が読みに躓くとき2016

    • Author(s)
      小野尚美、林千賀
    • Journal Title

      成蹊大学研究助成(B種)研究報告書

      Volume: 1 Pages: 1-70

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Reading Recovery Programの理念と指導法を日本の中学生の英語指導に活かす方法の模索―武蔵野市第二中学校での補習授業での試み2018

    • Author(s)
      小野尚美
    • Organizer
      武蔵野市 外国語活動・英語科部研究部会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Miscue Analysis of Japanese EFL College Students’ Reading Comprehension2015

    • Author(s)
      Naomi Ono
    • Organizer
      TESOL Regional Conference in Singapore
    • Place of Presentation
      シンガポール、The Nanyang Technological University, Yunan
    • Year and Date
      2015-12-04
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本の大学生の英語による読みの阻害要因を探る-学習者の躓きの意識と実態2015

    • Author(s)
      小野尚美、林千賀
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会 第39回山梨大会
    • Place of Presentation
      山梨県帝京科学大学上野原キャンパス
    • Year and Date
      2015-08-08
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 英語教材を活かすー理論から実践へ2018

    • Author(s)
      小野尚美、高梨庸雄
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      朝日出版
    • ISBN
      9784255010540
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 英語脅威材を活かす―理論から実践へー2018

    • Author(s)
      小野尚美、高梨庸雄
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      朝日出版社
    • ISBN
      9784255010540
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 小学校英語から中学校英語への架け橋 文字教育を取り入れた指導法モデルと教材モデルの開発研究2017

    • Author(s)
      小野尚美、高梨庸雄、土屋佳雅里
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      朝日出版社
    • ISBN
      9784255009865
    • Related Report
      2017 Research-status Report 2016 Research-status Report
  • [Book] 教室英語のハンドブック2016

    • Author(s)
      高梨庸雄、小野尚美、田縁真弓、土屋佳雅里
    • Total Pages
      173
    • Publisher
      研究社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 教室英語ハンドブック2016

    • Author(s)
      高梨庸雄、小野尚美、土屋佳雅里、田縁真弓
    • Total Pages
      173
    • Publisher
      研究社
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi