• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Classroom-based Activities for Developing Guidelines in Spanish Language Learnin

Research Project

Project/Area Number 15K02699
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionMeiji Gakuin University

Principal Investigator

OMORI Hiroko  明治学院大学, 教養教育センター, 教授 (60233277)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 西村 君代  上智大学, 外国語学部, 教授 (10365679)
四宮 瑞枝  早稲田大学, 文学学術院, 准教授(任期付) (20732671)
落合 佐枝  獨協大学, 国際教養学部, 非常勤講師 (40534558)
Research Collaborator MORENO Concha  
NAKAJIMA Sayaka  
KOBASHI Saori  
SUGAHARA Akie  
GARCíA RUIZ-CASTILLO Carlos  
山浦 Angela  
OTAMENDI Vicente  
TRENADO Paloma  
KONDO Clara Miki  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsスペイン語教育 / 教室活動 / 異文化理解 / 教育活動 / コミュニケーション能力 / 異文化理解能力 / 外国語教育 / タスク / 学習スタイル / 授業活動 / 参照基準 / 語用論 / 教室における学習言語使用 / カリキュラム / 授業計画 / 評価 / 社会言語学
Outline of Final Research Achievements

In this research project, we have gotten away from the traditional grammar based syllabus of teaching Spanish to explore whether classroom activities can be made with emphasis on sociocultural items and pragmatic aspects. We have pointed out the problems of foreign language learning in the everyday classroom to find the better methods of teaching sociocultural items in foreign language teaching in Japan.
In order to improve communicative skills of Spanish, twelve classroom activities focused on sociocultural aspects are proposed according to the twelve themes of communication. We have addressed Spanish variation, for example, differences between Spain and different countries of the Americas in addition to the relation with grammatical contents and vocabulary. We also have attended to the different conditions of the classroom.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

科研課題番号24520659における研究では、スペイン語教育の新しい視点導入のための方法を模索し、その成果としてUn modelo de contenidos para un modelo de actuacionを上梓した。そこでは、学習者中心の教育方法、さらに言語の構造的な知識だけでなく、その背景となる文化、語用論的な知識を重視する教授法を模索した。その基盤には、これからを生きていく学習者の人格形成にもつながる言語教育の方法がないかを考え、自国、自分とは異なる文化に体する理解を深め、それを受容できる力の養成をどのようにしたらよいかなど、新しい言語教育観の推進に大いに寄与している。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2019 2018 2017 2015 Other

All Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 4 results) Book (4 results) Remarks (4 results)

  • [Presentation] Un modelo de actuario;n: aplicaciones practicas para la clase de espanol2019

    • Author(s)
      Angela Yamamura, Kimiyo NISHIMURA, Sayaka NAKAJIMA
    • Organizer
      XXXI Congreso CANELA
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] El lexico y la ensenanza de ELE. Contribucion de las teorias linguisticas a la ensenanza del lexico2017

    • Author(s)
      大森洋子
    • Organizer
      El XXVIII congreso Internacional de ASELE
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 不定詞節と提携説の交代についてー前置詞sinの場合2017

    • Author(s)
      西村君代
    • Organizer
      SELE
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日本における第二外国語としてのスペイン語授業のための『めやす』作り^学習項目リストとしてのめやすから言語運用のための『めやす』へー2017

    • Author(s)
      落合佐枝
    • Organizer
      南山大学地域研究センター共同研究中間報告『ヨーロッパ言語共通参照枠の現状と今後ー初習外国語を中心に-
    • Place of Presentation
      南山大学 (愛知県 名古屋市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 協働学習を取り入れたスペイン語文法授業2017

    • Author(s)
      落合佐枝
    • Organizer
      神奈川大学
    • Place of Presentation
      神奈川大学 (神奈川県 横浜市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] スペイン語授業におけるアクティブ・ラーニングー異文化能力育成の視点からー2017

    • Author(s)
      四宮瑞枝
    • Organizer
      東北大学
    • Place of Presentation
      東北大学 (宮城県 仙台市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] alguien/nadie y alguno/ningunoの使用における意味、語用論的要素2015

    • Author(s)
      西村君代
    • Organizer
      韓国西語西文学会
    • Place of Presentation
      高麗大学(韓国)
    • Year and Date
      2015-12-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 日本におけるスペイン語教育:イントロダクション2015

    • Author(s)
      大森洋子
    • Organizer
      第2回日本スペイン語・スペイン語圏文化国際会議
    • Place of Presentation
      セルバンテス文化センター(東京都)
    • Year and Date
      2015-10-03
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Sobre alguno/ninguno y alguien/nadie. Restricciones en su uso2015

    • Author(s)
      西村君代
    • Organizer
      第2回日本スペイン語・スペイン語圏文化国際会議
    • Place of Presentation
      セルバンテス文化センター(東京都)
    • Year and Date
      2015-10-03
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] La polisemia de "hacer"2015

    • Author(s)
      大森洋子
    • Organizer
      ASELE 外国語としてのスペイン語教育学会
    • Place of Presentation
      Universidad de Granada (Spain)
    • Year and Date
      2015-09-16
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 動詞hacerの多義性ー生成語彙論の視点からー2015

    • Author(s)
      大森洋子
    • Organizer
      SELE, スペイン語学セミナー
    • Place of Presentation
      ヤマハリゾートつま恋(静岡県)
    • Year and Date
      2015-08-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 異文化能力の育成について考えよう-スペイン語教育における文化リテラシーと異文化トレーニングのアイデア」2015

    • Author(s)
      四宮瑞枝
    • Organizer
      関西外国語大学外国語教育講演会
    • Place of Presentation
      関西外国語大学 (京都府)
    • Year and Date
      2015-07-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 他者と繋がる外国語学習をめざして 「外国語学習のめやす」の導入と活用2019

    • Author(s)
      大森洋子(第4章担当) (田原憲和編著)
    • Total Pages
      348
    • Publisher
      三修社
    • ISBN
      9784384059274
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] ことばを教える・言葉を学ぶ 複言語・複文か・ヨーロッパ言語共通参照枠(CEFR)と言語教育2018

    • Author(s)
      落合佐枝
    • Total Pages
      348
    • Publisher
      行路社
    • ISBN
      9784875343905
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] スペイン語学概論2015

    • Author(s)
      西村君代(編集担当) (落合佐枝、大森洋子 共著者)
    • Total Pages
      293
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 発見! 大好き!! スペイン語!!!  ー文法からコミュニケーションへー2015

    • Author(s)
      Concha Moreno, Pilar Lago,落合佐枝、大森洋子
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      朝日出版社
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Remarks] スペイン語教育研究会

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] スペイン語教育研究会

    • URL

      http://gide.curhost.com/index.html

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] Página we de la asociación GIDE

    • URL

      http://gide.curhost.com/index.html

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] スペイン語教育研究会

    • URL

      http://gidetokio.curhost.com/indexJP.html

    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi