• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Using error analysis to design lesson plans for Japanese learners of Korean

Research Project

Project/Area Number 15K02701
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

IN SUNGHI  早稲田大学, 文学学術院, 准教授(任期付) (10445702)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山田 佳子  新潟県立大学, 国際地域学部, 教授 (10425366)
宋 美玲  東京外国語大学, 外国語学部, 研究員 (50572822)
白 寅英  獨協大学, 国際教養学部, 非常勤講師 (80749945)
Research Collaborator LEE HWAJEONG  早稲田大学, 非常勤講師
JANG MISUN  九州産業大学, 非常勤講師
KWAG JINGYEONG  立教大学, 兼任講師
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords韓国語学習者 / 日本語母語話者 / 中級学習者 / 専攻 / 非専攻 / 誤用 / 指導案 / 韓国語学習 / 専攻学習者 / 作文
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research was to analyze common errors produced by intermediate learners of Korean at a Japanese university and to develop lesson plans based on the results. Using essays written by Korean major and non-major students, we identified several types of error and analyzed the reasons that cause them to be made. We then developed lesson plans that provided guidance in relation to specific errors. These lesson plans were designed with reference to current textbooks and teachers' guides. The results of this research were presented at conferences and published on academic journals.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (8 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 韓国語中級学習者における語彙の誤用-教室における指導法について-2018

    • Author(s)
      山田佳子・印省熙・宋美玲・白寅英
    • Journal Title

      国際地域研究論集

      Volume: 9 Pages: 109-122

    • NAID

      120006648211

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本語と韓国語-日本語母語話者韓国語学習者の誤用例を通して-2017

    • Author(s)
      印省熙
    • Journal Title

      鈴木泰先生古希記念論文集

      Volume: 0 Pages: 201-209

    • Related Report
      2017 Annual Research Report 2016 Research-status Report
  • [Journal Article] (研究ノート)「入る」、「出る」を表す韓国語の用法について-テキスト調査に基づく指導案の提示-2017

    • Author(s)
      山田佳子
    • Journal Title

      国際地域研究論集

      Volume: 8 Pages: 115-122

    • Related Report
      2017 Annual Research Report 2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 韓国語中級学習者の作文における誤用分析-非専攻者の場合-,2017

    • Author(s)
      白寅英・山田佳子・宋美玲・印省熙
    • Journal Title

      マテシス・ウニウェルサリス

      Volume: 18-2 Pages: 73-97

    • NAID

      120006243454

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 韓国語中級学習者の作文における誤用分析-非専攻者の場合-2017

    • Author(s)
      白寅英・山田佳子・宋美玲・印省熙
    • Journal Title

      マテシス・ウニウェルサリス

      Volume: 18-2 Pages: 73-97

    • NAID

      120006243454

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 韓国語専攻2年次生の作文における誤用分析2016

    • Author(s)
      印省熙・山田佳子・宋美玲・白寅英
    • Journal Title

      韓国語教育研究

      Volume: 6 Pages: 86-110

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 韓国語上級クラスの二つの作文資料による誤用分析の試み2016

    • Author(s)
      印省熙
    • Journal Title

      朝鮮語教育-理論と実践-

      Volume: 11 Pages: 4-24

    • NAID

      130006745154

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] (研究ノート)韓国語中・上級クラスにおける学習項目考察-新潟県立大学における2015年度の事例-2016

    • Author(s)
      山田佳子
    • Journal Title

      国際地域研究論集

      Volume: 7 Pages: 77-81

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語母語話者の韓国語学習における誤用改善のための指導案作りの試み2017

    • Author(s)
      宋美玲・印省熙・山田佳子・白寅英
    • Organizer
      第12回韓国言語・文学・文化国際学術大会‐東アジア韓国言語・文化研究の課題と展望‐
    • Place of Presentation
      ,同志社大学
    • Year and Date
      2017-01-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 韓国語学習における誤用とその指導について2017

    • Author(s)
      印省熙・宋美玲・白寅英・山田佳子
    • Organizer
      第8回日本韓国語教育学会学術大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語母語話者の韓国語学習における誤用改善のための指導案作りの試み2017

    • Author(s)
      宋美玲・印省熙・山田佳子・白寅英
    • Organizer
      第12回韓国言語・文学・文化国際学術大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 韓国語中級学習者の作文における誤用分析―非専攻者の場合―2016

    • Author(s)
      白寅英・山田佳子・宋美玲・印省熙
    • Organizer
      第70回朝鮮語教育学会例会
    • Place of Presentation
      京都女子大学
    • Year and Date
      2016-06-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 韓国語専攻2年次生の作文における誤用分析2015

    • Author(s)
      印省熙・山田佳子・宋美玲・白寅英
    • Organizer
      『第6回日本韓国語教育学会学術大会』日本韓国語教育学会
    • Place of Presentation
      北海道札幌市教育文化会館
    • Year and Date
      2015-10-31
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi