• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing L2 (English) writing tasks that allow learners to practice writing with social context

Research Project

Project/Area Number 15K02705
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionAichi Medical University

Principal Investigator

Kuru Yukiko  愛知医科大学, 医学部, 准教授 (00465543)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大年 順子  岡山大学, 全学教育・学生支援機構, 教授 (10411266)
金志 佳代子  兵庫県立大学, 経営学部, 教授 (20438253)
山西 博之  中央大学, 理工学部, 准教授 (30452684)
Slater Kenneth  愛知医科大学, 医学部, 講師 (10728778)
Research Collaborator MASAKI Michiko  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords第二言語ライティング / タスク開発 / ライティングの社会的コンテクスト / ライティング評価 / 英語教育
Outline of Final Research Achievements

Writing practice done in language classes may lack social context, resulting in little attention to the purpose or audience of writing. Our project aims to develop writing tasks that allow second language (English) learners to practice writing to achieve an objective with good awareness of audience. We have developed a pilot task where learners are asked why to write, how to write, and what to write in a consistent manner so that they may raise their awareness of the social factors involved in writing.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ライティングは社会において重要視されるスキルであるが、習得が難しいことも事実であり、第二言語においては尚更である。従って学校教育の段階で、実社会で役に立つライティングスキルを身に付けることを目標にした練習を行う必要がある。本研究では、日本人大学生が読み手や書く目的、スタイルやジャンルを意識し、それらを考慮した方略のもとに書くことを練習できる、第二言語ライティング・タスクの開発を目指した。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2017 2015

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] English Writing Episodes in the Japanese Workplace: A Survey Study2019

    • Author(s)
      KURU Yukiko, YAMANISHI Hiroyuki, KINSHI Kayoko, OTOSHI JUnko, & MASAKI Michiko
    • Journal Title

      JACET関西支部ライティング指導研究会紀要

      Volume: 13 Pages: 25-30

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「ルーブリック2009」の妥当性についての検証―構成を中心に2017

    • Author(s)
      大年順子,久留友紀子,山西博之,金志佳代子,正木美知子
    • Journal Title

      JACET関西支部ライティング指導研究会紀要

      Volume: 12 Pages: 13-24

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Developing L2 (English) writing tasks: Building a bridge to business writing2017

    • Author(s)
      久留友紀子,山西博之,金志佳代子,大年順子,正木美知子
    • Organizer
      Symposium on Second Language Writing
    • Place of Presentation
      タイ(バンコク)
    • Year and Date
      2017-06-30
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing L2 (English) writing tasks: Building a bridge to business writing2017

    • Author(s)
      久留友紀子,山西博之,金志佳代子,大年順子,正木美知子
    • Organizer
      Symposium on Second Language Writing 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 指導ツールとしてのライティング・ルーブリックの効用:学習者の気づきを促進させる試み2015

    • Author(s)
      金志佳代子・大年順子・久留友紀子・山西博之
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第55 回全国研究大会
    • Place of Presentation
      千里ライフサイエンスセンター 大阪府
    • Year and Date
      2015-08-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi