Producing English Picture Stories for Japanese Learners of English Based on Often Used Set Phrase Corpus Compiled from English Children's Stories
Project/Area Number |
15K02729
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
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Research Institution | Showa Women's University |
Principal Investigator |
Kaneko Tomoko 昭和女子大学, 文学研究科, 教授 (10138505)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
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Keywords | 英語絵本 / 教材としての英語絵本の作成 / 英語絵本教材の指導効果 / 指導でのwait timeの重要性 / 英語絵本教材 / 英語による英語指導 / wait time / 英語母語話者の物語コーパス / GUIDED READINGに基づいた物語指導 / 小学校と中学校の~ingの扱い / 入門期の英語の物語 / 小・中学校の動名詞の学びの連携 / 小学校英語指導書のコーパス / 子どものリテラシー / 小学校で使用する英語絵本教材 / 絵本の指導プロセス / 物語の面白さ / 英語発話の引き出し / 感動した物語 / 絵本の読み聞かせ / 英語物語コーパス / 英語慣用句 / レキシカルフレーズ / 家族についての語り / 昔話・童話についての語り / 赤ずきん / ウサギとカメ |
Outline of Final Research Achievements |
This study first investigated some distinctive features in the development of stories of English picture books as well as the lexical phrases used in those books.Then based on those data, the researcher created English stories for lower-level elementary school students in Japan. By using one of the stories created by the author, action research was administered. The results show that teachers’ use of English in the classroom and offering learners enough wait time before they speak out is essential, especially for lower-level elementary school learners.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
小学校に於ける教科としての英語教育は日本ではまだ始まったばかりであり、指導の成果をあげるには、どのような内容を、どの言語で、どのように指導することが効果的なのかについての研究はまだ不十分と言える。教科としての指導で用いるテキストの内容や指導法については、更に豊富な研究が望まれる。 本研究の成果は、英語母語話者から収集した英語絵本物語コーパスを基礎データとして作成した英語絵本を使用した最終リサーチで、初級学習者が自らの気持ちや考えを英語で伝える力を育てるには、教師と学習者間の英語によるやり取りと学習者の回答を待つ充分な時間が必要であることを示した点にあり、これからの初級英語教育の示唆となろう。
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Report
(9 results)
Research Products
(28 results)