• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Producing English Picture Stories for Japanese Learners of English Based on Often Used Set Phrase Corpus Compiled from English Children's Stories

Research Project

Project/Area Number 15K02729
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionShowa Women's University

Principal Investigator

Kaneko Tomoko  昭和女子大学, 文学研究科, 教授 (10138505)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords英語絵本 / 教材としての英語絵本の作成 / 英語絵本教材の指導効果 / 指導でのwait timeの重要性 / 英語絵本教材 / 英語による英語指導 / wait time / 英語母語話者の物語コーパス / GUIDED READINGに基づいた物語指導 / 小学校と中学校の~ingの扱い / 入門期の英語の物語 / 小・中学校の動名詞の学びの連携 / 小学校英語指導書のコーパス / 子どものリテラシー / 小学校で使用する英語絵本教材 / 絵本の指導プロセス / 物語の面白さ / 英語発話の引き出し / 感動した物語 / 絵本の読み聞かせ / 英語物語コーパス / 英語慣用句 / レキシカルフレーズ / 家族についての語り / 昔話・童話についての語り / 赤ずきん / ウサギとカメ
Outline of Final Research Achievements

This study first investigated some distinctive features in the development of stories of English picture books as well as the lexical phrases used in those books.Then based on those data, the researcher created English stories for lower-level elementary school students in Japan.
By using one of the stories created by the author, action research was administered. The results show that teachers’ use of English in the classroom and offering learners enough wait time before they speak out is essential, especially for lower-level elementary school learners.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

小学校に於ける教科としての英語教育は日本ではまだ始まったばかりであり、指導の成果をあげるには、どのような内容を、どの言語で、どのように指導することが効果的なのかについての研究はまだ不十分と言える。教科としての指導で用いるテキストの内容や指導法については、更に豊富な研究が望まれる。
本研究の成果は、英語母語話者から収集した英語絵本物語コーパスを基礎データとして作成した英語絵本を使用した最終リサーチで、初級学習者が自らの気持ちや考えを英語で伝える力を育てるには、教師と学習者間の英語によるやり取りと学習者の回答を待つ充分な時間が必要であることを示した点にあり、これからの初級英語教育の示唆となろう。

Report

(9 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 Other

All Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 12 results,  Open Access: 12 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (6 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] 指導者の発問と児童の応答の関係-小学校低学年の児童に絵本で英語を指導してー2022

    • Author(s)
      金子朝子
    • Journal Title

      学苑

      Volume: 970 Pages: 1-14

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校「外国語活動」及び「外国語」での使用語彙と中学校「外国語」の連携2021

    • Author(s)
      金子朝子
    • Journal Title

      学苑(昭和女子大学紀要)

      Volume: 966 Pages: 1-11

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校「外国語活動」及び「外国語」での使用語彙と中学校「外国語」の連携ー動詞の~ing形の視点から―2021

    • Author(s)
      金子朝子
    • Journal Title

      学苑(昭和女子大学紀要)

      Volume: 966

    • NAID

      120007119184

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Picture Stories in Japanese Elementary School English Classrooms (4) A Comparison of the Use of Picture Stories in Japan and Three English Speaking Countries2020

    • Author(s)
      Tomoko Kaneko
    • Journal Title

      学苑(昭和女子大学紀要)

      Volume: 954 Pages: 2-14

    • NAID

      40022259393

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Picture Stories in JapaneseElementary School English Classrooms (4) A Comprarison of the Use of Picture Stories in Japan and Three English SpeakingCountries2020

    • Author(s)
      Tomoko Kaneko
    • Journal Title

      学苑(昭和女子大学紀要)

      Volume: 954号 Pages: 2-14

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Picture Stories in Japanese Elementary School English Classrooms (3) A Comparison of the Effect of Teo Types of After-reading Activities on the Quantity and Qyality of Learner Oral Outcomes2019

    • Author(s)
      Tomoko Kaneko
    • Journal Title

      学苑(昭和女子大学紀要)

      Volume: 942号 Pages: 2-11

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Picuture Stories in Japanese Elementary School English Classrooms (3) A Comparison of the Effect of Two Types of After-Reading-Activities on the Quantity and Quality of Learner Oral Outcomes2019

    • Author(s)
      Tomoko Kaneko
    • Journal Title

      学苑 (昭和女子大学紀要)

      Volume: 942 Pages: 2-11

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Picture Stories in Japanese Elementary School English Classrooms (2) Role of Narrative Picture Stories in the New Course Guidelines2018

    • Author(s)
      Tomoko Kaneko
    • Journal Title

      学苑 (昭和女子大学紀要)

      Volume: 930 Pages: 2-15

    • NAID

      120006461582

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Picture Stories in Japanese Elementary School English Classrooms (2) Role of Narrative Picture Stories in the New Course Guidelines2018

    • Author(s)
      Tomoko Kaneko
    • Journal Title

      学苑 (昭和女子大学紀要)

      Volume: 930 Pages: 2-15

    • NAID

      120006461582

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Picture Stories in Japanese Elementary School English Classrooms (1) An Overview2017

    • Author(s)
      Tomoko Kaneko
    • Journal Title

      学苑 (昭和女子大学紀要)

      Volume: 918 Pages: 2-11

    • NAID

      120006250577

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Picture Stories in Japanese Elementary School English Classrooms2017

    • Author(s)
      金子朝子
    • Journal Title

      昭和女子大学 学苑

      Volume: 918 Pages: 2-11

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 英語母語話者が語る物語と英語教育での活用(3)物語の特徴とマイ・ストーリの作成2016

    • Author(s)
      金子朝子
    • Journal Title

      学苑

      Volume: 906 Pages: 2-12

    • NAID

      110010031614

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 初級英語教材に用いられる語彙・単語連鎖に関する基礎調査2016

    • Author(s)
      金子朝子 他4名
    • Journal Title

      昭和女子大学現代教育研究所2015年度紀要

      Volume: 1 Pages: 61-70

    • NAID

      40021474174

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] The Importance of Wait Time in Teacing EFL to Children2023

    • Author(s)
      Tomoko Kaneko
    • Organizer
      The 9th IAFOR International Conference on Education in Hawaii
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 指導者の発問と児童の応答の関係2021

    • Author(s)
      金子朝子
    • Organizer
      JASTEC
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校「外国語活動・外国語」指導書の英語語彙と動詞の~ing形について2020

    • Author(s)
      金子朝子
    • Organizer
      JASTEC九州・沖縄支部大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Task-based After-Reading Activities for Children2019

    • Author(s)
      Tomoko Kaneko
    • Organizer
      TESOL Ontario
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Response of Chinese and Japanese English Learners in Interview Questions2015

    • Author(s)
      Tomoko Kaneko
    • Organizer
      TESOL Regional Conference in Singapore
    • Place of Presentation
      National Instituteof Education, Singapore (Singapore)
    • Year and Date
      2015-12-03
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] トンちゃんの冒険 Ton-chan's Adventure2021

    • Author(s)
      かねこともこ
    • Total Pages
      23
    • Publisher
      文芸社
    • ISBN
      9784286222851
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 中学校新学習指導要領の展開外国語2017

    • Author(s)
      松浦伸和、金子朝子編著他13名
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784183350190
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 平成29年版中学校学習指導要領全文と改訂のピンポイント解説2017

    • Author(s)
      大杉昭映,金子朝子他11名
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] Mini-Activities in Non-Major English Classes2016

    • Author(s)
      金子朝子、飯牟禮光里、大橋由紀子、片桐徳昭、加藤あや美、國分有穂、小谷尚子、高味み鈴、田原澄子、恒靖真佐、中島康雄、榊原克己、Selina England、Steven Bohme
    • Total Pages
      59
    • Publisher
      昭和女子大学現代教育研究所
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] これからの小学校英語教育法2016

    • Author(s)
      金子朝子、高味み鈴、國分有穂
    • Total Pages
      117
    • Publisher
      昭和女子大学現代教育研究所
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] Mini-Activities in University Non-Major English Classes2015

    • Author(s)
      金子朝子 他15名
    • Total Pages
      60
    • Publisher
      昭和女子大学現代教育研究所
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Remarks] 子供たちに絵本で英語を学ぶ楽しみを!

    • URL

      https://kodomo-ohanashi.com/

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 子供たちに絵本で英語を学ぶたのしみを!

    • URL

      https://kodomo-ohanashi.com/

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 絵本で英語を学ぶ楽しみを!

    • URL

      http://kodomo-ohanashi.com/

    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report
  • [Remarks] 絵本を通して「学ぶこと」の楽しみを知ることが出来るサイト

    • URL

      http://swu.ac.jp/aso/corpus/

    • Related Report
      2016 Research-status Report 2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi