• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The acquisition of English and Japanese motion expressions by second language learners with typologically different first languages

Research Project

Project/Area Number 15K02749
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionDoshisha University (2016-2018)
Nagoya University (2015)

Principal Investigator

INAGAKI Shunji  同志社大学, グローバル地域文化学部, 教授 (00316019)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 稲垣 スーチン  大阪府立大学, 高等教育推進機構, 准教授 (50405354)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords第二言語習得 / 移動表現 / 転移 / 肯定証拠 / 否定証拠 / 第二言語習得論
Outline of Final Research Achievements

This research investigated the acquisition of English and Japanese motion expressions by second language learners with typologically different first languages. In particular, we studied Chinese- and English-speaking learners of Japanese and Japanese-speaking learners of English, using acceptability judgment tasks, and Japanese-speaking learners of English, using a written production task. Results showed the following. (a) It is relatively easy for learners to accept the L2 patterns that are available in the input as positive evidence, whereas it is difficult for learners to eliminate the L1 patterns that are unacceptable in the L2. (b) When the L1 allows both the L2 pattern and the pattern not available in the L2, learners accept only the pattern available in the input (i.e., the L2 pattern), not transferring the L1 pattern. (c) Learners had difficulty producing the L2 pattern, although they accepted the same pattern in the acceptability judgment task.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

(a) これまでの研究で用いた容認度タスクを中国語母語話者を母語とする日本語話者に新たに実施し、移動表現において中間型であるとされる中国語の日本語習得への影響を検証できた点。これにより、英語話者と異なり、中国語話者は肯定証拠がインプット中に存在するL1特性のみを日本語に転移させることが明らかになった。
(b) 産出タスクを日本人英語学習者に実施することにより、日本語話者は英語型の文を容認できても、産出は困難であることが明らかになった。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] L1習得とL2習得の類似点と相違点―可算・不可算の区別に焦点を当てて―2017

    • Author(s)
      稲垣俊史
    • Journal Title

      『ことばの科学研究』

      Volume: 第18号 Pages: 8-19

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 韓国人日本語学習者におけるL1多義動詞 「yelta」 「pota」 の転移可能性 ― L1典型度、L2におけるL1用法の有無、習熟度の影響 ―2016

    • Author(s)
      薛恵善 ・稲垣俊史
    • Journal Title

      『日本学報』/韓国日本学会編

      Volume: 第106号 Pages: 115-127

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中国語話者による日本語のテンス・アスペクトの習得 ―崔 (2009) の再解釈―2015

    • Author(s)
      稲垣俊史
    • Journal Title

      『中国語話者のための日本語教育研究』/日中言語文化出版社

      Volume: 第6号 Pages: 50-60

    • NAID

      40020614770

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 英語多読資料を使った効果的な語学学習とは2016

    • Author(s)
      稲垣俊史
    • Organizer
      プロが教える図書館講習会
    • Place of Presentation
      同志社大学今出川キャンパス
    • Year and Date
      2016-11-12
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] L2習得とL1習得の類似点と相違点2016

    • Author(s)
      稲垣俊史
    • Organizer
      ことばの科学会オープンフォーラム2016 (第8回年次大会)
    • Place of Presentation
      関西学院大学梅田キャンパス
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] The Acquisition of Japanese Grammar by Chinese and Korean Speakers2016

    • Author(s)
      Inagaki, S., Iori, I., Hasuike, I., Seol, H., & Fukuta, J.
    • Organizer
      The Pacific Second Language Research Forum (PacSLRF) 2016
    • Place of Presentation
      Chuo University, Tokyo
    • Year and Date
      2016-09-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「どうすればできるようになるか」から考える2016

    • Author(s)
      稲垣俊史
    • Organizer
      言語の理解と産出チーム 公開研究会 テーマ:「日本における言語教育・学習の課題」
    • Place of Presentation
      中央大学後楽園キャンパス(東京都文京区)
    • Year and Date
      2016-03-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 英語母語話者、日本語母語話者、日本人英語学習者による名詞の可算性の認識2015

    • Author(s)
      稲垣俊史
    • Organizer
      「英語学セミナー」特別公開講義
    • Place of Presentation
      甲南大学(兵庫県神戸市東灘区)
    • Year and Date
      2015-09-29
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「どうすれば英語ができるようになるか」から考える授業2015

    • Author(s)
      稲垣俊史
    • Organizer
      KSU 英語教育研究会・京都産業大学外国語学部英語学科共催 平成 27 年度研究大会
    • Place of Presentation
      京都産業大学むすびわざ館ホール(京都市下京区)
    • Year and Date
      2015-09-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ニ格名詞句との共起可能性から見たクメール語話者による日本語の授受表現の習得2015

    • Author(s)
      メン・コンケア ・稲垣俊史
    • Organizer
      日本第二言語習得学会(J-SLA)2015
    • Place of Presentation
      広島大学( 広島県東広島市鏡山)
    • Year and Date
      2015-06-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 『第二言語習得研究 モノグラフシリーズ2』(共著)第1章「日本語話者による英語の可算・不可算の区別の習得」pp. 1-222018

    • Author(s)
      白畑知彦・須田孝司 (編), 稲垣俊史・梅田真理・宮本エジソン正・吉田絢奈・穂苅友洋・田村知子・白畑知彦・若林茂則・木村崇是 (著)
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874247723
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 日本の大学英語教育における多読の効果2017

    • Author(s)
      稲垣俊史・稲垣スーチン
    • Total Pages
      64
    • Publisher
      一粒書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi