• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Causes and Prevention of Errors Made by Japanese Learners of English from the Viewpoint of Japanese Language Polysemy

Research Project

Project/Area Number 15K02773
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionShujitsu University

Principal Investigator

Dante Laurence  就実大学, 人文科学部, 教授 (20368690)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 西谷 工平  就実大学, 人文科学部, 准教授 (80633627)
中崎 崇  就実大学, 人文科学部, 准教授 (60554863)
小田 希望  就実大学, 人文科学部, 准教授 (70435337)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords第二言語習得 / 外国語教育 / 転移 / エラー / 母語の意識の活性化 / 母語と外国語の違い / 異文化理解
Outline of Final Research Achievements

This study investigated errors that Japanese learners of English tend to make, analyzed possible causes and examined measures to prevent errors, from the viewpoint of Japanese and English linguistics. Based on the collected data, three studies were conducted and the following possible causes were suggested. First, plural morpheme "-s" errors come from different degrees of interest in the kinds of nouns in each language. Second, errors involving the auxiliary verb "could" result from a lack of awareness of polysemy and ambiguity related to translating "dekita". Third, errors involving "I think" stem from differences in values between linguistic areas and in ways personal opinions are expressed. Consequently, this study pointed out the possibility that Japanese language knowledge interferes with the use of English in morphemes, words, sentences, and extra-linguistically. It also argued the necessity of activating Japanese language knowledge as one of the measures to prevent the errors.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] 外国語習得における母語知識の活性化の必要性―形態素、語、文、そして文を超える階層まで―2018

    • Author(s)
      西谷工平・中﨑崇
    • Journal Title

      人文知のトポス―グローバリズムを超えて あるいは「世界を毛羽立たせること」―

      Volume: 1 Pages: 190-204

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本語を母語とする英語学習者による前置詞byのエラーに関する言語学的予備調査2018

    • Author(s)
      西谷工平・中﨑崇
    • Journal Title

      JACET中国・四国支部紀要

      Volume: 15 Pages: 55-71

    • NAID

      40021555574

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語学習者による前置詞byのエラーに関する追跡調査2017

    • Author(s)
      中﨑崇・西谷工平
    • Journal Title

      日本教育実践学会第20回研究大会論文集

      Volume: 20 Pages: 94-95

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] ポライトネスから見た日本人英語学習者の“I think”使用2017

    • Author(s)
      小田希望
    • Journal Title

      就実英学論集

      Volume: 33 Pages: 21-35

    • NAID

      40022791248

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 複数形態素“-s”の欠落と言語的差異の意識化の必要性2017

    • Author(s)
      西谷工平・中﨑崇・ローレンスダンテ
    • Journal Title

      JACET中国・四国支部研究紀要

      Volume: 14 Pages: 69-86

    • NAID

      40021178516

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 日本語から英語への機械的置換が産出する英語での意味的冗長性―「と思う」と“I think”を例に―2016

    • Author(s)
      西谷工平・中﨑崇・ローレンスダンテ
    • Journal Title

      教育実践学研究

      Volume: 18 Pages: 1-9

    • NAID

      130008036355

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 英語の「複数標識+可算名詞原形」に見る指導上の課題2016

    • Author(s)
      中﨑崇・西谷工平・ローレンスダンテ
    • Journal Title

      日本教育実践学会第19回研究大会論文集

      Volume: 19 Pages: 101-102

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] L1意識活性化とL2エラー予防の相関性―「できた」の英語翻訳を事例として―2016

    • Author(s)
      中﨑崇・西谷工平・小田希望
    • Journal Title

      JACET中国・四国支部研究紀要

      Volume: 13

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 日本語から英語への機械的置換が産出する英語での意味的冗長性―「と思う」と“I think”を例に―2015

    • Author(s)
      西谷工平・中﨑崇・ローレンスダンテ
    • Journal Title

      日本教育実践学会第18回研究大会論文集

      Volume: 18 Pages: 101-102

    • NAID

      130008036355

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 英語学習者による前置詞byのエラーに関する言語学的予備調査2017

    • Author(s)
      西谷工平・中﨑崇
    • Organizer
      平成29年度JACET中国・四国支部春季支部研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語学習者による前置詞byのエラーに関する追跡調査2017

    • Author(s)
      中﨑崇・西谷工平
    • Organizer
      日本教育実践学会第20回研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語の「複数標識+可算名詞原形」に見る指導上の課題2016

    • Author(s)
      中﨑崇・西谷工平・ローレンスダンテ
    • Organizer
      教育実践学会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2016-11-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ポライトネスから見た日本人英語学習者の“I think”使用2016

    • Author(s)
      小田希望
    • Organizer
      JACET中国・四国支部
    • Place of Presentation
      山口大学
    • Year and Date
      2016-10-22
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 複数形態素“-s”に関するエラーと言語的差異の意識化の必要性2016

    • Author(s)
      西谷工平・中﨑崇
    • Organizer
      JACET中国・四国支部
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2016-06-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語から英語への機械的置換が産出する英語での意味的冗長性―「と思う」と“I think”を例に―2015

    • Author(s)
      西谷工平・中﨑崇・ローレンスダンテ
    • Organizer
      日本教育実践学会第18回研究大会
    • Place of Presentation
      上越教育大学(新潟県)
    • Year and Date
      2015-10-25
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] L1意識活性化とL2エラー予防の相関性―「できた」の英語翻訳を事例として―2015

    • Author(s)
      中﨑崇・西谷工平・小田希望
    • Organizer
      平成27年度JACET中国・四国支部秋季支部研究大会
    • Place of Presentation
      松山大学(愛媛県)
    • Year and Date
      2015-10-24
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi