• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theoretical and Empirical Research on Performance Tests of Communicative Competence in English

Research Project

Project/Area Number 15K02785
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

Sakai Hideki  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (00334699)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2018: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords教育評価・測定 / パフォーマンス評価 / スピーキング・テスト / ライティング・テスト / タスク評価 / 自己評価 / 技能統合 / スピーキング / ライティング / CEFR / Can-Do リスト
Outline of Final Research Achievements

This research project aimed at considering three different approaches (CEFR-based assessment, task-based assessment, and dynamic assessment) of performance tests on foreign language communicative competence. First, the three approaches were compared and contrasted based on the literature review. Second, assessment tasks based on CEFR and CEFR-J and the evaluation criteria for the performance were created; and the evaluation utilizing the tasks and criteria were argumentatively validated. Third, two studies attempting to clarify the relationships among the three approaches were carried out. The results suggested that the assessments based on task-achievement, dynamic-assessment, and fluency; however, more research will be needed for generalization of the findings. Pedagogical implications from the project were provided in the presentations and publications.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的意義は、コミュニケーション能力のパフォーマンス評価法に関する3つの異なるアプローチ(CEFRやCEFR-Jの言語行動を主軸とする目標設定に基づく評価、第二言語習得理論の研究成果を背景とするタスクに基づく教授法におけるタスク利用型の言語評価、社会文化論的な立場からタスクの中で参加者がどのように相互交渉するのかのプロセスの点から評価を行うダイナミック・アセスメント)を包括的に整理し、その関係を明らかにしようとしたことである。
社会的意義に関しては、日本における外国語教育では4技能重視の指導と評価が推進されている。この中で、パフォーマンス評価法の研究は、教育的示唆も得ることができる。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results) Presentation (11 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 中学校英語科における技能統合型の言語活動の指導―読んだことに基づいて話すこと[やり取り]―2019

    • Author(s)
      酒井英樹・佐藤大樹・木下愛里・菊原健吾
    • Journal Title

      ARELE

      Volume: 30 Pages: 303-318

    • NAID

      130007826120

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ライティング・パフォーマンス評価の検討―含意尺度法,自己評価との相関分析,ラッシュ分析を用いて―2018

    • Author(s)
      伊東哲・菊原健吾・酒井英樹
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 12 Pages: 1-16

    • NAID

      120007100379

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中学校英語科CAN-DOリストのモデル作成―長野県教育委員会と連携して―2017

    • Author(s)
      田中真由美・酒井英樹
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 10 Pages: 37-47

    • NAID

      120007100901

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 領域(技能)統合(読んだこと に基づいて話すこと)の指導と評価2018

    • Author(s)
      酒井英樹・矢野司・米山聡・木下愛里
    • Organizer
      全国英語教育学会第44回京都研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校における領域(技能)統合型の言語活動を通した話すこと[やり取り]の指導2018

    • Author(s)
      木下愛里・佐藤大樹・酒井英樹
    • Organizer
      全国英語教育学会第44回京都研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校4年生から6年生までの外国語活動による児童の変容 ―英語力に関する自己評価と聴解力に焦点をあてて―2018

    • Author(s)
      和田順一・木下愛里・和田孝子・酒井英樹
    • Organizer
      第48回中部地区英語教育学会・静岡大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「英語教育におけるエビデンス―『問い』の点から―」2018

    • Author(s)
      酒井英樹
    • Organizer
      第48回中部地区英語教育学会・静岡大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校における言語活動と英語力の自己評価や英語力との関係2018

    • Author(s)
      酒井英樹・工藤洋路・島田英昭・小森真樹
    • Organizer
      第48回中部地区英語教育学会・静岡大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ライティング・パフォーマンス評価方法の検討―含意尺度の分析とCAN-DOリストの自己評価との相関分析―2017

    • Author(s)
      伊東哲・菊原健吾・酒井英樹
    • Organizer
      第47回中部地区英語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 含意尺度分析及び自己評価と外部試験との相関分析に基づくスピーキング・パフォーマンス評価方法の検討2017

    • Author(s)
      酒井英樹・阿部敏子・菊原健吾・木下愛里・須野原美香
    • Organizer
      第43回全国英語教育学会島根研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校英語における「評価」のあり方について-子どもも教師も成長する評価とは-2017

    • Author(s)
      折橋晃美
    • Organizer
      小学校英語教育学会神戸大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「評価」でつなぐ小中連携―子どもも教師も成長する評価とは―2017

    • Author(s)
      折橋晃美
    • Organizer
      第41会関東甲信越英語教育学会新潟大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 外国語教育における評価に関する 3 つの立場 ― CEFR に基づく評価、タスク利用型の言語評価、ダイナミック・アセスメント―2016

    • Author(s)
      酒井英樹
    • Organizer
      中部地区英語教育学会・三重大会
    • Place of Presentation
      鈴鹿医療科学大学(三重県)
    • Year and Date
      2016-06-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 外国語教育における評価に関する3つの立場 ―CEFRに基づく評価、タスク利用型の言語評価、ダイナミック・アセスメント―2016

    • Author(s)
      酒井英樹
    • Organizer
      中部地区英語教育学会三重大会
    • Place of Presentation
      鈴鹿医療科学大学白子キャンパス
    • Year and Date
      2016-06-25
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 「学ぶ・教える・考える」ための実践的英語科教育法2018

    • Author(s)
      酒井英樹・廣森友人・吉田達弘編著
    • Total Pages
      319
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469246223
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi