• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Attractiveness of distractors in multiple-choice listening tests

Research Project

Project/Area Number 15K02790
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionGunma Prefectural Women's University (2018)
Prefectural University of Kumamoto (2015-2017)

Principal Investigator

Iimura Hideki  群馬県立女子大学, 文学部, 准教授 (30382831)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsリスニングテスト / 多肢選択式 / 問題形式 / 錯乱肢 / 妥当性 / テストテイキングストラテジー / 重回帰分析 / 多肢選択式テスト / 項目分析 / 当て推量 / TOEIC / リスニング / 魅力度 / シンタグマティック / パラディグマティック / ラッシュモデル / 錯乱肢の魅力 / テストテイキング・ストラテジー
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to investigate the plausibility of distractors in a multiple-choice listening test. Using data from the TOEIC(R) test administered to Japanese university students, this study examined the characteristics of distractors that could attract test takers. The results showed that in question-response tasks “keywords” (a distractor including words or phrases corresponding to the interrogatives of the questions) and “word association” (a distractor including words or phrases associated with the questions) were found to contribute to distractor plausibility. The results also indicated that in dialogue and monologue tasks, “overlap” (a distractor including the same words or phrases used in the text) would be the most influential factor to make distractors attractive.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は国内外の多くの主要な英語テストで採用されている多肢選択式テストにおける錯乱肢の魅力度を決定する要因を明らかにする。錯乱肢は正答肢に似ていなければならないが、明らかに誤答でなければならないという厳しい制約があるために作成が非常に難しい。現状では、有効な錯乱肢作成のガイドラインがなく、テスト作成者は複数の錯乱肢を作り出すことに苦慮しており、作成した錯乱肢は実際には機能しないことも多い。本研究の成果は、作成すべき、または避けるべき錯乱肢がどのようなものかを明らかにし、より妥当性の高いテスト作成に寄与する。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (3 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 受験者を引きつける錯乱肢の特徴:リスニングテストの場合2018

    • Author(s)
      飯村英樹
    • Journal Title

      九州英語教育紀要

      Volume: 46 Pages: 51-59

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Distractor Plausibility in a Multiple-Choice Listening Test2018

    • Author(s)
      IIMURA Hideki
    • Journal Title

      JLTA Journal

      Volume: 21 Issue: 0 Pages: 65-81

    • DOI

      10.20622/jltajournal.21.0_65

    • NAID

      130007549917

    • ISSN
      2189-5341, 2189-9746
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Are the least frequently chosen distractors the least attractive?: The case of a four-option picture-description listening test2016

    • Author(s)
      Hideki IIMURA
    • Journal Title

      JLTA Journal

      Volume: 19 Issue: 0 Pages: 46-65

    • DOI

      10.20622/jltajournal.19.0_46

    • NAID

      130005433871

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 受験者を引きつける錯乱肢の特徴:リスニングテストの場合2017

    • Author(s)
      飯村英樹
    • Organizer
      第43回全国英語教育学会島根研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] リスニングテストにおける錯乱肢の分析:TOEIC テストの Part 3とPart 42016

    • Author(s)
      飯村英樹
    • Organizer
      第45回九州英語教育学会福岡研究大会
    • Place of Presentation
      福岡工業大学
    • Year and Date
      2016-12-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 錯乱肢の分析:リスニングテストの場合2016

    • Author(s)
      飯村英樹
    • Organizer
      第42回全国英語教育学会埼玉研究大会
    • Place of Presentation
      獨協大学
    • Year and Date
      2016-08-21
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 雨のち晴れの英語教育

    • URL

      https://iimurahideki.wixsite.com/iimurahideki

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 雨のち晴れの英語教育

    • URL

      http://iimurahideki.wixsite.com/iimurahideki

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi