• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing the system of classroom observations for assessing and diagnosing EFL teachers'

Research Project

Project/Area Number 15K02794
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionSophia University

Principal Investigator

WATANABE YOSHINORI  上智大学, 言語科学研究科, 教授 (20167183)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 加納 幹雄  岐阜聖徳学園大学, 教育学部, 教授 (70353381)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords英語教育 / 授業研究 / 英語教員の授業力 / 授業観察の方法 / アクション・リサーチ / 英語授業研究 / 英語教員の指導技能 / 授業力の診断 / 授業観察システム / 英語教員の英語運用能力 / 学習効果 / 授業観察 / 英語教員 / 英語運用力 / 評価 / 診断
Outline of Final Research Achievements

It is commonplace to conduct classroom observations in English classrooms at secondary level education in Japan. In so doing, each school invites experts from the board of education and the university to ask them to observe the class and provide teachers with feedback at a post-observation meeting. However, it is yet to be established how useful this type of practicum is for teachers to develop their expertise. The purpose of present project was to identify the range of problems in-service teachers might have been experiencing with this type of teacher development sessions by conducting focused-interview and questionnaires in various parts of the country. In light of the findings that were made through quantitative and qualitative analyses of the data, the range of methods were suggested from the fields of general education and language education to help organise effective teacher development programmes, which may comprise Action Research in the future more fruitful project.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現職の中等教育英語教員にグループ面談とアンケート調査を行い、現在行われている授業研究に関する問題点を特定し望ましい研修の在り方を明らかにした。一方、言語教育研究において授業観察の方法および学習者理解の方法に関する実証研究が国内外で広く行われ、その有効性について効果が検証されている。本研究では、上記調査から得た情報をもとに、現職教員のニーズに合った効果的な授業研究の方法を体系的に解説することにより、これまで乖離する傾向のあった学術研究の成果と日々の指導の実践の実践と研究の成果の橋渡しをした。また教員が調査に協力者として参加すること自体が研修の機会となるよう配慮しアクション・リサーチの一環とした。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (16 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 13 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 平成31(令和元)年度全国学力・学習状況調査2019

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 増刊号 Pages: 87-90

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 平成31(令和元)年度全国学力・学習状況調査から見た中学生の英語力2019

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 11 Pages: 68-69

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 英語教師の省察と授業改善に関する研究2017

    • Author(s)
      加納幹雄
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 47 Pages: 41-48

    • NAID

      130007622842

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] [誌上ワークショップ]小学校英語の指導と評価をどうつなげるか[4]「読むこと」の指導と評価の一体化(田縁真弓/渡部良典)2016

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 1 Pages: 54-55

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] [誌上ワークショップ]小学校英語の指導と評価をどうつなげるか[6]小学校英語の「評価」のあり方とは(畑江美佳/渡部良典)2016

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 3 Pages: 54-55

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 英語授業デザインの考え方2016

    • Author(s)
      加納幹雄
    • Journal Title

      グローバル人材に求められる英語力の育成

      Volume: 64 Pages: 105-118

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校英語の指導と評価をどうつなげるか「4」2016

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 1 Pages: 54-55

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校英語の指導と評価をどうつなげるか「5」2016

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 2 Pages: 54-55

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校英語の指導と評価をどうつなげるか「6」2016

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 3 Pages: 54-55

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 高等学校学習指導要領実施上の課題と改善2015

    • Author(s)
      加納幹雄
    • Journal Title

      中等教育資料

      Volume: 952 Pages: 34-39

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校英語の指導と評価をどうつなげるか「2」2015

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 11 Pages: 54-55

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校英語の指導と評価をどうつなげるか「3」2015

    • Author(s)
      渡部良典
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 12 Pages: 54-55

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 中学生は何が出来て何が出来ないのか2019

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      日本アクティブ・ラーニング学会第4回研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Learning to be assessment-literate - Critically analysing the results of the 2019 nationwide English examination2019

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      British Council New Directions
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 学習者を育てるためにテストを使う2018

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      British Council英語教育セミナー
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Assessing language in the framework of three-dimensional model of language learning2018

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      KELTA (the Korea Language Testing Association)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 入試、教育、英語指導学びを育む学習評価2018

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      ELPA英語教育フォーラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] これからの英語指導の方向性2018

    • Author(s)
      加納幹雄
    • Organizer
      第5回岐阜東濃地区小中英語教育研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学びを育む学習評価2018

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      文部科学省・埼玉県教育委員会委託事業 英語教育強化推進事業
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校英語のこれまでと小学校英語のこれから2017

    • Author(s)
      加納幹雄
    • Organizer
      日本児童英語教育学会(JASTEC)中部支部冬季大会
    • Place of Presentation
      静岡県静岡市葵区宮前町101 東海大学短期大学部
    • Year and Date
      2017-02-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校英語教育実践者の経験知と意識変容に関する研究2017

    • Author(s)
      加納幹雄
    • Organizer
      第17回小学校英語教育学会神戸大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] パフォーマンステストの「実践」と理論2016

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      英語教育公開シンポジウム、平成28 (2016)年9月10日
    • Place of Presentation
      千葉県千葉市美浜区若葉1-4-1 神田外語大学
    • Year and Date
      2016-09-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 高等学校英語教員に求められているプレゼンテーション力について2016

    • Author(s)
      加納幹雄
    • Organizer
      平成28年度いしかわ師範塾
    • Place of Presentation
      金沢市鞍月2丁目1番地 石川県地場産業振興センター
    • Year and Date
      2016-08-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] テスト、シラバス、CEFR:学習者のためのテスト評価をデザインする2016

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      国際基督教大学日本語教育研究センター
    • Place of Presentation
      国際基督教大学 東京都三鷹市大沢3-10-2
    • Year and Date
      2016-03-02
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] CLILのためのシラバス開発2016

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      日本語教育CLIL研修会
    • Place of Presentation
      東北大学川内北キャンパス 宮城県仙台市青葉区川内27-1
    • Year and Date
      2016-02-24
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 台湾における小学校英語教育の現状2015

    • Author(s)
      加納幹雄
    • Organizer
      岐阜県東濃地区小中英語教育研究会
    • Place of Presentation
      岐阜聖徳学園大学羽島キャンパス 岐阜県岐阜市柳津町高桑西1-1
    • Year and Date
      2015-08-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Developing and Implementing CLIL Course at Higher Education: The Case of Sophia University2015

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      高等教育におけるCLILの実践と評価
    • Place of Presentation
      立命館大学, びわこ・くさつキャンパス 滋賀県草津市野路東1-1-1
    • Year and Date
      2015-07-02
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教育の一環としての大学入試大学入試と語学教育2015

    • Author(s)
      渡部良典
    • Organizer
      独文学会ドイツ語教育部会
    • Place of Presentation
      武蔵大学 東京都練馬区豊玉上1-26-1
    • Year and Date
      2015-05-30
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 中学校新学習指導要領の展開(金子朝子・ 松浦伸和編)2017

    • Author(s)
      加納幹雄
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      4183350190
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi