• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of CEFR-informed Assessment Rubrics and Can-Do Descriptors based on a Learner Corpus

Research Project

Project/Area Number 15K02796
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionTokai University

Principal Investigator

Naganuma Naoyuki  東海大学, 国際教育センター, 教授 (20365836)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 宇佐美 裕子  東海大学, 国際教育センター, 准教授 (20734825)
古賀 功  東海大学, 国際教育センター, 准教授 (90528754)
藤田 玲子  東海大学, 国際教育センター, 教授 (90366930)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords学習者コーパス / CEFR評価 / Can-Do自己評価 / 言語ポートフォリオ
Outline of Final Research Achievements

In this study, a written and spoken learner corpus was constructed, and the writing and speaking assessment rubrics against the CEFR were validated through evidence provided by the learner corpus. The learner corpus was further used for the revision of the can-do descriptors in the CEFR-informed curriculum goals, and the improvement towards the more CEFR-oriented curriculum.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

次期学習指導要領においてCEFRが参照され、CEFRに基づいたカリキュラム開発が広まる中、カリキュラム目標と評価ルーブリックを実際のCEFRレベルに基づくパフォーマンス評価とその学習者コーパスデータと結び付けた研究は、一つの事例として意義あるものと考えられる。今後こうした知見に基づき、学習者ポートフォリオとコーパスが連動し、エビデンスに基づいたカリキュラム開発と評価が促進されることが期待される。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] CLILにおける評価と観点別学習状況評価をめぐる英語教育改革の動向―統一的視点をもたらすCan-Do評価の可能性2017

    • Author(s)
      長沼君主
    • Journal Title

      国際教育研究所紀要

      Volume: 22-23 Pages: 59-72

    • NAID

      40021245363

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校英語における到達目標フレームワークを活用したCan-Do評価の実践2016

    • Author(s)
      幡井理恵・長沼君主
    • Journal Title

      JASTEC Journal

      Volume: 35 Pages: 143-161

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Vocabulary Used in Paired Cnversation: Across CEFR Levels on the English Vocabulary Profile2016

    • Author(s)
      Hiroko Usami
    • Journal Title

      東海大学国際教育センター所報(英語教育部門・国際言語教育部門)

      Volume: 36 Pages: 39-48

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 発話・作文学習者コーパスに基づいたCEFR準拠統一カリキュラム到達指標及び評価ルーブリック改善に向けた試み2018

    • Author(s)
      長沼 君主
    • Organizer
      第56回大学英語教育学会国際研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] CEFRに基づいた思考の高度化を促すCLIL型EAP教科書の開発と展望2016

    • Author(s)
      長沼君主
    • Organizer
      第55回大学英語教育学会国際研究大会
    • Place of Presentation
      北星学園大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Building and utilizing a learner corpus with the CEFR2016

    • Author(s)
      Naoyuki Naganuma
    • Organizer
      The 14th Asia TEFL International Conference
    • Place of Presentation
      The Far Eastern Federal University, Vladivostok, Russia
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 東海大学発話・作文学習者コーパス構築とCEFR準拠到達目標及び指標改善の試み2015

    • Author(s)
      長沼君主・宇佐美裕子
    • Organizer
      第41回英語コーパス学会
    • Place of Presentation
      愛知大学
    • Year and Date
      2015-10-03
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] CEFR準拠スピーキング評価ルーブリック及び評価タスクの精緻化による改善とその効果の検証2015

    • Author(s)
      長沼君主・高野正恵・井之川睦美
    • Organizer
      日本言語テスト学会第19回全国大会
    • Place of Presentation
      中央大学
    • Year and Date
      2015-09-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] Cultivating Learner Autonomy in Japanese EFL Students: From Autonomous Learners to Autonomous Language Users2015

    • Author(s)
      Konno, K., Koga, T., Sato, R., & Yamaguchi, A.
    • Organizer
      第54回大学英語教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Year and Date
      2015-08-30
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校におけるアカデミックCan-Do尺度とCEFR-Jの関連性の検討2015

    • Author(s)
      長沼君主・永末温子
    • Organizer
      第54回大学英語教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Year and Date
      2015-08-29
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi