• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research toward Establishing a Comprehensive Educational Program in order to Enhance Japanese Elementary School Children's English Proficiency

Research Project

Project/Area Number 15K02803
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionTamagawa University (2017)
Hokuriku Gakuin University (2015-2016)

Principal Investigator

YONEDA Sakiko  玉川大学, 文学部, 教授 (70208768)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 西村 洋一  北陸学院大学, 人間総合学部(社会学科), 教授(移行) (70406809)
宮浦 国江  北陸学院大学, 人間総合学部(子ども教育学科), 教授(移行) (50275111)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords小学校英語 / 包括的英語教育プログラム / 4技能の統合 / 話すこと[やり取り] / CEFR / スカイプ(web会議) / 国際的評価 / 英語運用能力 / Web会議 / 4技能 / 英語運用能力向上 / ケンブリッジ英検 / 動機付け / コミュニケーション力 / 異文化交流 / 英語運用力向上 / 動機づけ
Outline of Final Research Achievements

The test results (Cambridge Young Learners English Test) and video observation indicated that a comprehensive program enhanced Japanese children’s English proficiency at a private elementary school. This program integrated the following elements: (1) more class hours than public schools, i.e. 1-3 hours a week from grade 1 to 6, (2) four-skills-based curriculum, (3) team-teaching by a certified Japanese teacher and an assistant language teacher in all the classes, (4) reading-aloud assignment using Oxford Reading Tree with audio material, and the children’s parents were expected to monitor their children’s work five times a week, and (5) exchanges with Australian peers via Skype and in person on a regular basis. The main feature of this research project was an attempt to integrate the elements above in a single program. This school's educational program could be a role model in the near future in Japanese elementary schools.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 動機づけを維持して『英語嫌い』にさせない指導とその要因―公立小中での経年調査から2017

    • Author(s)
      米田 佐紀子・西村 洋一
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 10月号 Pages: 12-13

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 豪児童とのスカイプ交流における日本人児童の英語会話力2017

    • Author(s)
      米田 佐紀子
    • Journal Title

      外国語教育フォーラム

      Volume: 11 Pages: 57-74

    • NAID

      120006226767

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 公立学校における学力と情意に関する経年調査:小学校5年生から中学校3年生までの追跡調査から2017

    • Author(s)
      米田 佐紀子・西村 洋一
    • Organizer
      第47回中部地区英語教育学会 長野大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] リーディング再考---アメリカ小学校リーディング教材、小学校国語教科書との比較を通して2017

    • Author(s)
      宮浦 国江
    • Organizer
      全国英語教育学会全国大会 第43回 島根研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語力と動機づけについての経年調査から見えた「教科としての英語」と「外国語活動」の成果と課題2016

    • Author(s)
      米田 佐紀子,西村 洋一
    • Organizer
      全国英語教育学会第42回埼玉研究大会
    • Place of Presentation
      獨協大学
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教科としての小学校英語の成果と課題―CEFRに準拠したケンブリッジ英検を用いて―2016

    • Author(s)
      米田 佐紀子、西村 洋一
    • Organizer
      大学英語教育学会 SIG on CEFR 第1回研究会
    • Place of Presentation
      明治大学中野キャンパス
    • Year and Date
      2016-06-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi