• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Modeling the contributions of component skills in EFL writing proficiency

Research Project

Project/Area Number 15K02810
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionGifu City Women's College

Principal Investigator

Kojima Masumi  岐阜市立女子短期大学, その他部局等, 准教授 (40600549)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 磐崎 弘貞  筑波大学, 人文社会系, 教授 (50232658)
原田 依子  東京電機大学, 工学部, 講師 (60714243)
金田 拓  帝京科学大学, 総合教育センター, 講師 (10759905)
佐竹 由帆  駿河台大学, 現代文化学部, 准教授 (90754648)
Research Collaborator Ishii Takumi  
Akamatsu Nobuhiko  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsライティング評価 / 流暢性 / 複雑性 / 正確性 / 計量テクスト分析 / メタディスコース / メタ分析 / モデリング / テクスト分析 / 語彙知識 / 文法知識 / 語彙的複雑性 / 統語的複雑性 / ライティング指導 / 統語知識
Outline of Final Research Achievements

We investigated the use of metadiscourse among Japanese learners of English as a Foreign Language (EFL). The results demonstrated that the Japanese learners lacked sufficient understanding of the interpersonal aspects of writing, and their rates of appropriately used metadiscourse can be a strong predictor of their essay quality.
Second, we synthesized 62 studies and examined the overall average correlation between ESL/EFL learners' writing performance with their several text features. The results indicated that fluency had the strongest correlation with overall ESL/EFL writing performance.
Third, we also investigated the contributions of English linguistic knowledge and textual features in EFL writing. Several competing models were compared employing linear mixed model technique. The selected best fit model demonstrated that writers' fluency and lexical features in their texts as well as their vocabulary knowledge explained their writing proficiency significantly.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

自分の考えを英語で表現できる実践的コミュニケーション能力の一環として、英語学習者のライティング能力を評価することは、今後ますます重要になると考えられる。ライティング評価に影響を与えるテクスト特性や言語知識が分かれば、教員がライティング評価を行う際の客観的な判断材料となる。本研究結果より、ライティングの指導や評価でもっとも重視すべきなのは流暢性であり、続いて語彙であることが示された。おのおのの学習者についても、これらの点を重点的に学習することで、より良いライティングにつながると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 3 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Metadiscourse in Japanese EFL learners' argumentative essays: Applying the interpersonal model2019

    • Author(s)
      Kojima, M., Ishii, T., Iwasaki, H., & Harada, Y.
    • Journal Title

      Asian EFL Journal

      Volume: 23 (3.1) Pages: 26-50

    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ディベートやアカデミック・ライティング指導をとおしたメタディスコース指導効果の検証2017

    • Author(s)
      小島ますみ
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 46 Pages: 293-300

    • NAID

      40022701056

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 論証に基づく統語的複雑性指標の妥当性検証2018

    • Author(s)
      小島ますみ・金田拓・磐崎 弘貞・佐竹 由帆
    • Organizer
      第44回全国英語教育学会 京都研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 語彙の豊かさ構成概念の測定モデル:反映モデルか形成モデルか2018

    • Author(s)
      小島ますみ
    • Organizer
      JACET英語語彙・英語辞書・リーディング研究会合同研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ライティング評価とCAFの相関関係:メタ分析による研究成果の統合2017

    • Author(s)
      小島ますみ
    • Organizer
      早稲田大学CCDL研究所第2回シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Correlations between ESL/EFL Writing Performance and its Analytic Features: A Meta-Analysis2017

    • Author(s)
      Masumi Kojima
    • Organizer
      The International Symposium on Bilingualism
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ライティング評価とテクストの言語的特徴との関係:メタ分析による研究成果の統合2016

    • Author(s)
      小島ますみ
    • Organizer
      第二言語ライティングセミナー
    • Place of Presentation
      津田塾大学千駄ヶ谷キャンパス
    • Year and Date
      2016-03-26
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学習者特性を考慮したライティングとサブスキルの関係2016

    • Author(s)
      小島 ますみ・金田 拓・磐崎 弘貞・原田 依子
    • Organizer
      第11回 JACET英語語彙研究会 研究大会
    • Place of Presentation
      東京電機大学 千住キャンパス
    • Year and Date
      2016-03-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] ライティング・スピーキングにおける語彙指導―メタディスコースを中心に―2016

    • Author(s)
      小島ますみ
    • Organizer
      全国英語教育学会 第42回 埼玉研究大会
    • Place of Presentation
      獨協大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ESL/EFL Writing Performance and its Correlates: A Meta-analysis2015

    • Author(s)
      Kojima, M., Ishii, T., Kaneta, T., Akamatsu, N., & Iwasaki, H.
    • Organizer
      2015 Symposium on Second Language Writing
    • Place of Presentation
      オークランド工科大学、ニュージーランド
    • Year and Date
      2015-11-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ライティング評価研究の現在:メタ分析より得られた知見から2015

    • Author(s)
      小島ますみ
    • Organizer
      愛知教育大学外国語教育講座 藤原康弘先生 主催講演会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Year and Date
      2015-07-31
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] Reading to Learn in a Second Language: An Integrated Approach to FL Instruction and Assessment2019

    • Author(s)
      Koda, K., Yamashita, J., Baba, K., Ichikawa, S., Kojima, M., & Murao, R.
    • Publisher
      Routledge
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] Reading to Learn in a Second Language: An Integrated Approach to FL Instruction and Assessment2018

    • Author(s)
      Koda, K., Yamashita, J., Grabe, W., Stoller, F., Baba, K., Ichikawa, S., Kojima, M., Murao, R.
    • Total Pages
      226
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781138740990
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] KOJIMA Masumi's Website

    • URL

      http://kojima-vlab.org/

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi