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Multiple narratives over local products: Folklore research of the participatory type by the museum curator

Research Project

Project/Area Number 15K03072
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Cultural anthropology
Research InstitutionThe Niigata Prefectural Museum Of History

Principal Investigator

DAIRAKU kazumasa  新潟県立歴史博物館, その他部局等, 研究員 (20526959)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords博物館 / 民俗学 / 市民参加 / 年中行事 / スーパーマーケット / ローカル / 海藻 / ローカル商品 / ご当地 / 公共性
Outline of Final Research Achievements

In this research, in order to clarify the situation where local products are distributed and consumed in a specific area, we collected and analyzed advertising flyers of the supermarkets delivered with newspapers. Based on the result, we examined mainly on "ego" which is a local food made of seaweed. As a result, we found that phenomena appear in multiple narratives such as consumer experience and memory, and sellers' strategies and intensions. There is a trend that local products are developed in the form that various actors across the region are involved.
Through this research, we examined the method of sending out the results of the civic participatory research at the museum in lectures, experience programs, exhibitions, etc. and indicated the social role of folklore research by museum curators and the direction of social practice.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ローカル商品が現出化する状況を明らかにするにあたり、スーパーマーケットの新聞折り込み広告チラシを媒介にすることで、調査する者から調査される者へという一方的な関係性を越えて、それを取り巻く調査者・販売者・消費者という関係性を設定し、三者のグループ・ディスカッション通して問題にアプローチする手法に大きな特色がある。
本研究での博物館を核とした市民参加型の活動を通して、市民が博物館に求めるニーズに対して、市民が自ら思考し、主体的に問題解決を図る回路を創り出せる可能性を提示した。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2019 2018 2016

All Journal Article (1 results) Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 「えご」をめぐる調査研究と実践―2018年の活動記録―2018

    • Author(s)
      大楽和正
    • Journal Title

      新潟県立歴史博物館研究紀要

      Volume: 20 Pages: 109-124

    • NAID

      40021864302

    • Related Report
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  • [Presentation] 鉄製スノーダンプの歴史を探る2019

    • Author(s)
      大楽和正
    • Organizer
      日本民具学会第153回研究会・平成30年度新潟県民具学会研究会
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  • [Presentation] 除雪具研究の課題2018

    • Author(s)
      大楽和正
    • Organizer
      平成30年度新潟県民具学会研究会
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  • [Presentation] 覆面頭巾の構造と装飾性-秋田と新潟の比較から-2018

    • Author(s)
      大楽和正
    • Organizer
      平成30年度秋田県民俗学会研究大会
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  • [Presentation] エゴ食文化にみる越後と北信地域2016

    • Author(s)
      大楽和正
    • Organizer
      地方史研究協議会第67回妙高大会
    • Place of Presentation
      妙高市新井ふれあい開館
    • Year and Date
      2016-10-15
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 『信越国境の歴史像-「間」と「境」の地方史-』「エゴ食文化にみる越後と北信地域」2018

    • Author(s)
      大楽和正
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      雄山閣
    • ISBN
      9784639025269
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

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