The effect of graduate education on inventive performance
Project/Area Number |
15K03486
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Economic policy
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Research Institution | Waseda University (2018) Osaka Institute of Technology (2015-2017) |
Principal Investigator |
Onishi Koichiro 早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 准教授 (60446581)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
杉山 典正 大阪工業大学, 知的財産学部, 准教授 (90368150)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
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Keywords | イノベーション / 大学院教育 / 大学 / 特許 / 発明者 / 発明 / 特許発明 / 博士課程 / 研究者 / 移動 / 異動 / 出向 / 知識移転 |
Outline of Final Research Achievements |
Using individuals’ life-cycle invention data, we investigate how graduate education affects inventive performance and inventors’ ability to absorb and combine diverse knowledge sources. We use the status of college labor markets as instrumental variables to control for the endogeneity of educational choice, our primary instrumental variable being the difference between the unemployment rate and its natural rate by academic field. We find that graduate education, induced by the instrumental variables, significantly enhances inventive performance (10-14%) and the scope of exploited knowledge, exceeding the levels implied by OLS. Graduate education can have a significant causal effect on inventive capability and performance.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の意義は、その後に企業内研究者となった人たちに対する大学院進学効果を因果関係の意味で実証的に分析することで、大学院教育が研究者教育にプラスの影響があることを示したことにある。大学院教育の意味については色々と論争があるが、少なくとも研究者(企業内エンジニアも含む)として発明活動に従事する分においては、進学しなかったケースと比較して、発明の生産性だけでなく、知識利用の広がりも高まるなど明確にその効果があることがわかった。これは、学部卒業で社内教育を受けるよりも効果的な教育効果があることを示しているとも言える。
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Report
(5 results)
Research Products
(13 results)