• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comparative Economic History of Science and Engineering Education: International Standardization and Challenges of French model

Research Project

Project/Area Number 15K03572
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Economic history
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

MATSUDA Noriko  静岡大学, 国際連携推進機構, 教授 (80432201)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords高等教育制度 / 国際化 / フランス / 欧州圏 / 植民地 / アフリカ / 教育 / 経済史 / 高等教育
Outline of Final Research Achievements

Today, the demand for international standardization in education intensifies, following the global economy: this research is the case study of “France-type” science and engineering education, which expands (east-west) in the European integration and (north-south) in the former French colonies. This research, taking as clues the integration/harmonization of the education system in Europe (European Higher Education Area) and the decolonization of the former French colonies in Asia and Africa, and analyzing the process of foundation and transformation of this France-type education, could confirm the strengthening and maintaining of specific collaboration as well as standardization, which might clarify the direction of globalization in education from both the present and the past.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

グローバル経済に伴う教育における国際標準化は、短期的には混乱や急速な変容を招きかねないが、本研究は手がかりを、欧州高等教育圏の構築と旧仏領植民地の脱植民地化という2重の課題を抱えるフランス型理工系教育に求め、グローバル時代の日本の大学を考える参照とした。すなわち、これまで充分に行われてこなかった両者を視野にいれた分析には、特に旧仏領各国の現地での文書保存・文献の状況を知ることが必須であり、その点でも意義は大きいが、総じて変容のあり様の分析を行うことで、グローバル時代の日本の大学を考えるうえで有効である。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2017 2016 2015

All Journal Article (2 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 「ボローニャ・プロセス」の進展と フランス高等教育の対応2017

    • Author(s)
      松田 紀子
    • Journal Title

      大学マネジメント(特集:今、フランスの高等教育は?)

      Volume: Vol.13, No.2 Pages: 24-30

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] フランスにおける教育・資格・職業能力の連関 -戦間期から高度成長期へ―2016

    • Author(s)
      松田紀子
    • Journal Title

      大原社会問題研究所雑誌

      Volume: 688 Pages: 29-39

    • NAID

      120005941566

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 「フランスにおける教育・資格・職業能力の連関 -戦間期から高度成長期へ―」2015

    • Author(s)
      松田紀子
    • Organizer
      社会政策学会
    • Place of Presentation
      西南学院大学
    • Year and Date
      2015-11-01
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi