Project/Area Number |
15K03664
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Management
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Research Institution | Osaka University (2017-2018) University of Hyogo (2015-2016) |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
厨子 直之 和歌山大学, 経済学部, 准教授 (40452536)
井川 浩輔 琉球大学, 国際地域創造学部, 准教授 (80433093)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 創造性 / クリエイティビティ / モチベーション / 自己効力感 / イノベーション / 内発的モチベーション / 人事評価 / 人事考課 / 人事制度 / 組織学習 / セルフエフィカシー / クリエイティビティ・マネジメント |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we focused on the psychological mechanism of creativity in Japanese companies. We focused on self-efficacy and intrinsic motivation, and analyzed the relationship between the two and creativity. As a result, depending on the operation of the MBO system of Japanese companies, it is possible to increase the employee's intrinsic motivation and self-efficacy, and as a result, to promote employees’ creativity and performance. In addition, it was also verified that the findings in the previous research that there is a positive relationship between creativity and personality are also valid with Japanese data.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、特に国内では希薄であった、ビジネスにおける創造性の発揮と人事評価との関係性を検証したという点で、独自の理論的貢献を果たしている。また、創造性発揮とのポジティブな関係性が指摘されてきた、内発的モチベーションや自己効力感という心理的変数との関係性をわが国の企業データを用いて検証したという点でも学術的貢献があると考えられる。さらに、学術面のみでなく、経営実践面でも、ビジネスにおける創造性の促進のためにどのような人事制度の運用が望ましいのかに関する一定のインプリケーションを提示したことも有益であると考える。
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