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Exploratory Studies on Creation of Born-Global Companies in the Entertainment Software Studios in Smartphone Platform

Research Project

Project/Area Number 15K03699
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Management
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

Nakamura Akinori  立命館大学, 映像学部, 教授 (70367134)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords国際経営 / ボーン・グローバル / ベンチャー企業 / イノベーション / プラットフォーム / 独立系開発スタジオ / 経営戦略 / ボーングローバル / アプリ開発 / インディーズ / スマートフォン / コンテンツ産業
Outline of Final Research Achievements

This research is aimed at venture companies that mainly develop entertainment content in Japan and various regions of the world, The semi-structured interview were conducted to the small size studies that developed digital entertainment content for iOS, Androids as well as VR platforms such as Oculus and HTC. The subjected studios of the study were mainly located in North America, Japan, Singapore, Europe.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は他の産業と同様にエンターテインメント用途のソフトウェア開発企業においても創業時から国際的に事業展開を行うボーン・グローバル型企業が存在するということを明らかにできたという点において意義がある。とりわけ、対象としているプラットフォームが産業形成期にあたる時期であれば企業規模に関わらず国際市場を意識してコンテンツの開発を行うことが明らかとなった。加えて重要なのがコンテンツの特性である。直感的な要素が多く、だれもが理解できる意匠を用いて開発を進めていれば、グローバル展開が容易となる。本研究はベンチャー企業による早期の国際展開を実現するための施策を検討するうえでも有益な知見を得たと言えよう。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Acknowledgement Compliant: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 2017年新興市場の現況2018

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Journal Title

      ファミ通ゲーム白書2018

      Volume: 19 Pages: 392-397

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中国ゲーム産業の現況20172018

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Journal Title

      ファミ通ゲーム白書2018

      Volume: Vol01 Pages: 386-389

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 海外動向-中国2018

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Journal Title

      デジタルコンテンツ白書2017

      Volume: Vol01 Pages: 199-211

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 2016年新興市場の現況2017

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Journal Title

      ファミ通ゲーム白書2017

      Volume: 01 Pages: 404-409

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 独立系ゲーム開発スタジオによる VR ゲーム開発とグローバル展開に関する探索的研究2017

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Journal Title

      日本デジタルゲーム学会2016年次会予稿集

      Volume: 01 Pages: 15-21

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] デジタルコンテンツ産業の展望~日本とASEANの更なる連携強化に向けて~2018

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Organizer
      国際機関日本アセアンセンターセミナー
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 独立系ゲーム開発スタジオによる VR ゲーム開発とグローバル展開に関 する探索的研究2017

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Organizer
      日本デジタルゲーム学会
    • Place of Presentation
      愛知県東海市星城大学
    • Year and Date
      2017-03-11
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 中国ゲーム産業最前線2016~中国におけるクロスメディア/クロスボーダー戦略の展望2016

    • Author(s)
      中村彰憲、北阪幹生、郷田努
    • Organizer
      コンピュータエンターテインメントデベロッパーズカンファレンス
    • Place of Presentation
      神奈川県横浜市パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-08-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Exploratory Studies on the Sentiment of the Globalization in Game Studios: Comparative Studies on Indies Studios from Singapore, Japan, North America and Europe2016

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Organizer
      Replaying Japan 2016
    • Place of Presentation
      Germany LeipzigUniversity of Leipzig
    • Year and Date
      2016-08-16
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 中国ゲーム産業史:China Game Industrial History テンセント・NetEaseなどの企業躍進の秘密2018

    • Author(s)
      中村彰憲
    • Total Pages
      409
    • Publisher
      Gzブレイン
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

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Published: 2015-04-16   Modified: 2022-08-02  

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