• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Consumer Social Consciousness and Consumption Behavior

Research Project

Project/Area Number 15K03721
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Nishio Chizuru  筑波大学, ビジネスサイエンス系, 教授 (80241769)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsソーシャルマーケティング / 消費者行動 / 社会規範 / 間接互恵性 / 向社会的行動 / コーズ型商品 / エコプロダクト / 社会志向 / 社会貢献活動 / コーズリレーティッドマーケティング / コーズマーケティング
Outline of Final Research Achievements

This study examined features of consumers' perceptions of social problems, and clarified the mechanisms of their pro-social behavior. It was found that consumers' pro-social behavior is determined by social involvement, perceived consumer effectiveness, perceived cost, perceived benefit, perceived behavioral control and subjective norm. Furthermore, indirect reciprocity, such as reputations gained from the reference group, has strong effects in accelerating consumers' pro-social behavior. We also discussed how to apply these findings to brand marketing and corporate social responsible activities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、社会問題の解決に不可欠な消費者個人の社会志向や社会的行動のメカニズムを共通のモデルで統合的分析した。実証分析を通じて提示モデルは妥当であり、複数の社会的行動のメカニズムを的確に捉えらることが確認できた。これは学術的意義は大きいものといえる。また、本研究を通じて得られた知見は、企業の社会貢献活動やブランドマーケティングにおいて、ターゲットの明確化や効果的な展開方法等の示唆を与えるものと期待できる。第三に、個人の社会的行動を推進するための社会規範の役割や効果が解明されたことは、自治体や国の政策、消費者教育のあり方についても基礎的な知見を提供できるものと考える。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 3 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 観光地ロイヤルティ形成における愛着とスイッチング・コストの影響:箱根を事例として2019

    • Author(s)
      外山昌樹・西尾チヅル
    • Journal Title

      観光研究

      Volume: 30-2

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 消費者間協力としてのブランド情報発信に間接互恵性が与える影響2018

    • Author(s)
      水師裕・西尾チヅル
    • Journal Title

      プロモーショナル・マーケティング研究

      Volume: 11 Pages: 27-44

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] An analysis of satisfaction in the “Omotenashi-consumption” in restaurants from the view of guest side consumers.2018

    • Author(s)
      宮井弘之, 西尾チヅル
    • Journal Title

      Journal of Marketing & Distribution

      Volume: 21 Issue: 3 Pages: 1-13

    • DOI

      10.5844/jsmd.21.3_1

    • NAID

      130007518903

    • ISSN
      1345-9015, 2186-0939
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ナッジのすすめ2018

    • Author(s)
      西尾チヅル
    • Journal Title

      流通情報

      Volume: 531号 Pages: 2-3

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 社会的課題解決へのマーケティング対応:地球環境問題を中心として2017

    • Author(s)
      西尾チヅル
    • Journal Title

      企業と社会フォーラム学会誌

      Volume: 6号 Pages: 43-60

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 内集団ひいきとしての購買行動に間接互恵性が与える影響2017

    • Author(s)
      水師裕・西尾チヅル
    • Journal Title

      プロモーショナル・マーケティング研究

      Volume: 10巻 Pages: 7-24

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] An Analysis of Key Factors of the2017

    • Author(s)
      Hiroyuki Miyai, Chizuru Nishio
    • Journal Title

      Serviceology for Smart Service System

      Volume: - Pages: 213-219

    • DOI

      10.1007/978-4-431-56074-6_23

    • ISBN
      9784431560722, 9784431560746
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コミュニティ防災・復興における産学の役割2015

    • Author(s)
      西尾チヅル
    • Journal Title

      学術の動向(日本学術会議)

      Volume: 20巻7号 Pages: 72-78

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] エシカル消費・行動の源泉2015

    • Author(s)
      西尾チヅル
    • Journal Title

      流通情報

      Volume: 47巻3号 Pages: 6-18

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 機能疲労がリピート購買行動とクチコミ行動2015

    • Author(s)
      神田晴彦・西尾チヅル
    • Journal Title

      消費者行動研究

      Volume: 21巻1・2号 Pages: 1-22

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] ソーシャルメディア利用場面における間接互恵性の影響2018

    • Author(s)
      水師裕・西尾チヅル
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会第57回消費者行動研究コンファレンス
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 集団状況における購買行動に間接互恵性が与える影響2018

    • Author(s)
      水師裕・西尾チヅル
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会第104回研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ビックデータを活用した消費者行動分析:NRI(野村総合研究所)データコンテスト優秀事例に基づいて2017

    • Author(s)
      西尾チヅル
    • Organizer
      第54回消費者行動研究コンファレンス
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 観光地に対する継続的な再来訪意向の促進要因2017

    • Author(s)
      外山昌樹・西尾チヅル
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会第101回研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 環境配慮行動はどうしたら広く消費者に受け入れられるか2017

    • Author(s)
      西尾チヅル
    • Organizer
      日本LCA学会環境教育研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 新聞広告における提示形態や提示情報の効果2017

    • Author(s)
      奥村孝・西尾チヅル
    • Organizer
      日本広告学会第48回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 持続可能性へのマーケティング対応:地球環境問題を中心として2016

    • Author(s)
      西尾チヅル
    • Organizer
      企業と社会フォーラム第6回年次大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2016-09-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 自動車選択における安全性装備の影響2016

    • Author(s)
      田中法臣・西尾チヅル
    • Organizer
      第52回消費者行動研究コンファレンス
    • Place of Presentation
      関西学院大学(兵庫県西宮市)
    • Year and Date
      2016-06-18
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 地球環境問題へのマーケティング対応:消費者行動の特徴とその動向2016

    • Author(s)
      西尾チヅル
    • Organizer
      日本商業学会第66回全国研究大会 基調講演
    • Place of Presentation
      千葉商科大学(千葉県市川市)
    • Year and Date
      2016-06-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 機能疲労発生のメカニズムに関する研究2015

    • Author(s)
      神田晴彦・西尾チヅル
    • Organizer
      日本マーケティングサイエンス学会第98回研究大会
    • Place of Presentation
      電通東京本社(東京都港区)
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] An analysis of key factors of the “Omotenashi-consumption” in restaurants2015

    • Author(s)
      Hiroyuki Miyai & Chizuru Nishio
    • Organizer
      ICServ2015
    • Place of Presentation
      San Jose Marriot hotel(San Jose, USA)
    • Year and Date
      2015-07-07
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] サービス経験と選択・顧客満足2015

    • Author(s)
      西尾チヅル
    • Organizer
      日本商業学会第65回全国研究大会
    • Place of Presentation
      香川大学幸町南キャンパス(香川県高松市)
    • Year and Date
      2015-05-29
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi